Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail, brev "har inte lästs ner från servern"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Senaste veckan har jag stött på en irriterande konstighet. När jag vill titta på ett meddelande i min Skickatmapp så finns det inte där utan i stället texten:
"Brevet från xxxxxxx <[email protected]> med ämnet ”xxxx” har inte lästs ner från servern. Du måste koppla upp det här kontot för att kunna läsa ner brevet."

Hur gör jag det? Vid något tillfälle startade jag om programmet och då fanns meddelandena där. Någon mer som varit med om detta?
Servern kan inte vara något än min dator, breven ligger på hårddisken, jag har ingen annan server inblandad. I alla andra brevlådor finns breven kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-03 13:18

är det pop3 eller imap som du använder när du läser e-posten?

något som du kan testa om inte annat är att låta mail.app bygga om sin databas

http://www.macosxhints.com/article.php?story=2006013009291731

Jag har pop-konto.
Jag hittar inte den fil som nämns i artikeln (Envelope Index). Vet inte vad den heter på svenska. Jag har dock låtit programmet "bygga om" och fick då samma resultat som artikelförfattaren, nämligen att en massa lästa meddelanden blev markerade som olästa. Själva grundproblemet påverkades inte. Men som sagt, det hjälper att starta om Mail.

Vilken version av Mail kör du? Om du har MacOS X 10.3 så är det en del problem med Mail i den versionen. Det tycks uppstår just det fenomen du har om man har för många mail i samma mapp, tex i Inkorgen. Om problemet redan har uppstått kan det vara svårt att komma till rätta med det. Men testa att skapa några nya mappar och flytta mail dit så att du inte har för många i samma mapp, försök hålla antalet under 400.

Ursprungligen av Mattias A:

Vilken version av Mail kör du? Om du har MacOS X 10.3 så är det en del problem med Mail i den versionen. Det tycks uppstår just det fenomen du har om man har för många mail i samma mapp, tex i Inkorgen. Om problemet redan har uppstått kan det vara svårt att komma till rätta med det. Men testa att skapa några nya mappar och flytta mail dit så att du inte har för många i samma mapp, försök hålla antalet under 400.

Jag har Mail 1.3.11, system 10.3.9.
Hm... 4715 brev i skickatmappen är kanske att be om problem ....
Blir det bättre vid en uppdatering till Leopard tro?
De äldsta breven behöver man ju inte titta på särskilt ofta. Kanske skulle lägga dem i en egen mapp? Kan man koppla ner och koppla upp enskilda mappar vid behov och på så vis få ett rappare program? Bortsett från nämnda problem så fungerar det dock bra. Och ibland behöver jag kolla vad som avhandlades i ett ärende för ett par år sedan. Man glömmer så fort. Gammal e-post är ett bra stöd för minnet och sökmöjligheten är guld värd.

I Leopard lär inte problemet finnas, det funkar bra redan i Tiger, version 2.1.1 av Mail. Tror inte jag har sett det problemet i Tiger alls.

1
Bevaka tråden