Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

250 GB hårddisk till MacBook

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Håller på att fräscha upp min ett år gamla macbook med mer minne och större hårddisk.
Efter att ha letat runt här på forumet så har jag inte riktigt fått svar på en av mina frågor.

Det är så att jag vill ha en 250 gb disk till min macbook C2D, jag undrar nu om det är någon som vet vilken som funkar. Tex så undrar jag om Samsung's Spinpoint funkar. Då den är bland de billigare.

Tacksam för all hjälp!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-03 01:03

Dessa funkar för Macbook:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-03 08:12

Om du köper Samsungen så kan du får problem men de går att lösa väldigt lätt, finns en tråd som avhandlar detta.

Har själv en Western Digital 250GB disk (WDC WD2500BEVS) sedan någon vecka tillbaka, fungerar ypperligt.

Ursprungligen av Arch@ngel:

Har själv en Western Digital 250GB disk (WDC WD2500BEVS) sedan någon vecka tillbaka, fungerar ypperligt.

Samma här, jag valde mellan den och 200 GB 7200 rpm, jag valde till slut 250 GB för att den fanns tillgänglig (och för att man aldrig kan ha nog med utrymme).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-03 09:12

Har själv den strulande Samsungen och är nu mer, jätte nöjd med den.
Kanon tyst osv.

  • Medlem
  • Sävsjö
  • 2007-09-03 13:02

Hur blev batteritiden efter bytet? Den drar lite mer med större disk va?
Låter Macen mer efteråt? Beror det på varvtal?

Jag klurar själv lite på om jag ska köpa en större disk

Har inte märkt någon skillnad i batteritid, men jag har svårt att tänka mig att det skulle påverka något, speciellt som det är samma varvtal som på originaldisken (dvs 5400 rpm). Originaldisken var verkligen knäpptyst, den nya WD-disken låter aningen mer, som ett svagt sus. Inget som bekommer mig speciellt mycket och det hörs bara om allting är knäpptyst runtomkring.

  • Medlem
  • Sävsjö
  • 2007-09-03 13:29

Men om man skulle köpa en med 7200rpm, skulle batteritiden eller ljudnivån förändras?
Jag har en MacBook kan ju tilläggas. Det går väl inte att stoppa i vilken disk som helst?
Vilja varvtal ska man hålla sig till?

Ursprungligen av jcruz:

Men om man skulle köpa en med 7200rpm, skulle batteritiden eller ljudnivån förändras?
Jag har en MacBook kan ju tilläggas. Det går väl inte att stoppa i vilken disk som helst?
Vilja varvtal ska man hålla sig till?

Kolla dessa trådar för lite sådana diskussioner:

Erfarenheter av 7200v HD i Macbook?

Western Digital 250 GB vs. Hitachi 200 GB

Test av 160 GB 7200 rpm vs. 5400 rpm i MacBook Pro

  • Medlem
  • Sävsjö
  • 2007-09-03 23:57

Tackar!

Jag brukar dyka in i dessa trådar och det är väl lika bra och få det gjort här med.

Köpte en Samsung M5 250GB (HM250JI) i juni för att peta in i min MacBook och ända sedan det bytet har den rullat på i princip helt utan problem. Det enda som hänt är att datorn hängde sig ett par gånger veckorna efter bytet, men något sådant har inte inträffat sedan i sent juni. Andra kompatibilitetsproblem har jag inte upplevt och om jag ska vara ärligt inte hört talas om förrän jag läste omkring här på forumet för nån dag sedan.
Värmeutvecklingen från hårddisken är försumbar och Samsung som är kända för att bygga svala hårddiskar har gjort ett bra jobb även med denna. Ljudnivån är oförändrad i mina öron då båda hårddiskarna är ganska tysta. Kanske om man lägger örat mot just det område där den sitter monterad kan man höra något intressant ljud.
För min del var bytet lyckat och jag är fantastiskt nöjd med allt, men det verkar som alla inte haft den turen. Kanske något att tänka på när man väljer ny hårddisk till sin MacBook/MacBook Pro...

1
Bevaka tråden