• Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-03 02:36

Brukar ni köra med gamma 1.8 eller 2.2? Tidigare när jag provade med apples verktyg för några månader sedan så satsade jag ju på 1.8 eftersom det verkade vara vad man skulle köra på mac, men det var ju visst en kvarleva ifrån den svartvita tiden och det verkar ju som att alla andra satsar på 2.2. Mina bilder såg ju minst sagt konstiga ut på någon annans skärm som inte körde gamma 1.8 när man hade grejat klart med dem, så nu tog jag 2.2 istället, jag är väl inte riktigt förtjust i det "disiga" som 1.8 ger så... Men 2.2 känns nästan lite väl mörkt när man är van nu istället.

Hur som helst, om folk nu letar profiler och om några person har vettigare kalibreringsutrustning (även om det nu inte är så lyckat att ta en profil ifrån en annan dator ändå hur som helst) så kan vi väl slänga upp lite profiler här?

(Lägg filen i Bibliotek -> ColorSync -> Profiles)

Vilken skärm panel du har kan du kolla upp via bildskärm i systeminställningar, välj färg, en profil för din skärm, öppna den, gå ner till mmod och kolla modell.

Om du väljer att posta en profil här var god och uppge numret vid modell, om den är glossy eller matt, vad du har kalibrerat med och vilken gamma profilen är för.

Här kommer min:

9C68 (Samsung)
Glossy
SuperCal
Gamma 2.2
http://www.filefactory.com/file/69fb96/

Fördelen med SuperCal över Apples egen kalibrering i bildskärm är väl såvitt jag kan se framförallt att det låter en öppna en gammal profil och ändra lite på den, möjligt att det ger en mer möjligheter att modifiera kurvorna med. Vad säger tristimulus egentligen? Berättar den vilket färgområde den aktuella skärmen verkar klara av?

Min skapad med Apples bildskärmskalibrering ser nämligen ut såhär:

Medans den skapad med SuperCal ser ut såhär:

Den senare måste ju vara bättre om det nu har något att göra med vilka färger som visas/skärmen verkar klara av?

Den som är skapad i supercal är bra mycket kallare än vad det som kördes på datorn ifrån början såg ut att vara, jag tycker att gamma 2.2 upplevs som svalare än 1.8 också men det är kanske bara för att det blir mörkare?

Senast redigerat 2007-09-03 03:36