Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PM G5 hittar inte nytt minne

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-02 20:45

Tjenare,

Har precis installerat 2 minnen i min PM G5 D2,5 enligt manualen. Dessa minnen är 512Mb PC-3200U och ska fungera fint. De har tidigare suttit i en iMac G5. Problemet är att datorn hittar inte minnena, jag har klickat i dem ordentligt osv och t.o.m. testat att byta plats på dem men datorn hittar inte ändå.

Nån som haft samma problem tidigare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-02 21:06

Uppfyller dina minnesmoduler de krav som anges i handboken för PM G5? Sidan 47 finner du specifikationen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-02 21:13

Det står ju inte alltför mycket på etiketten på minnena. Det som står där stämmer vartfall. Som sagt har minnena tidigare suttit i en iMac G5 och fungerat bra så de borde väl funka på denna också?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-02 23:28
Ursprungligen av leelan:

Det står ju inte alltför mycket på etiketten på minnena. Det som står där stämmer vartfall. Som sagt har minnena tidigare suttit i en iMac G5 och fungerat bra så de borde väl funka på denna också?

Det är inte säkert att minnen som passar i en iMac G5 passar i en PowerMac G5. Dock kollade jag handboken för en iMac 20" G5 och den använder samma typ av minne som är för PowerMac G5.

Har du andra minnesmoduler förutom de du vill ha in nu? I så fall, vad är det för minnen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-09-02 22:43

Vad sitter det för minnen i burken för övrigt?

Råkade ut för samma sak när jag utökade minnet i min G5: a från usla 256(2x128)Mb till 1.25Gb (lade till 2x512).
Jag satte helt enkelt ner de nya 512:orna i de lediga minnesplatserna, men det gick minsann inte alls!

Men när jag växlade plats på 512:orna respektive 128:orna så läste systemet plötsligt allt installerat minne.

Tillfällighet eller fakta !? Fråga inte mig...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-02 23:22

I första sloten sitter det 256MB på varje sida, på nummer 2 sitter det 512Mb på varje sida och nu tänkte jag i nummer 3 sätta 512Mb.
Jag ska testa din metod också sedan hur tokigt det än låter så vet jag att mac kan vara lite pc ibland.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-02 23:35

Jag tänkte beställa 2 st crucial på 1024Mb st från Komplett. ett matchat par.
Precis, minnena kommer från första versionens iMac G5 20", och det ska vara samma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-02 23:44
Ursprungligen av leelan:

Jag tänkte beställa 2 st crucial på 1024Mb st från Komplett. ett matchat par.
Precis, minnena kommer från första versionens iMac G5 20", och det ska vara samma.

Ja, Komplett har ju en sån där minneskonfigurator där man anger fabrikat och modell så listar den minnesmoduler som passar just din modell.

Men märkligt att de minnesmoduler du försöker med nu inte syns. Provat att sätta dem i en annan ordning med dina andra minnen?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-02 23:50

trevlig funktion hos Komplett. I värsta fall (eller nåt) får jag väl köpa 4 st 1Gb. mycket minne är alltid kul.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-02 23:57
Ursprungligen av leelan:

trevlig funktion hos Komplett. I värsta fall (eller nåt) får jag väl köpa 4 st 1Gb. mycket minne är alltid kul.

Ja, om ingen tipsar om något sätt som får det att funka, så är det nog bäst att köpa nya minnen. Och i så fall kanske byta ut alla mot större minnesmoduler. Ja, man kan inte ha för mycket minne!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-03 00:08

varför skulle det vara bättre att byta ut alla mot större moduler? De 1,5 Gb som redan sitter där fungerar ju.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-03 00:30
Ursprungligen av leelan:

varför skulle det vara bättre att byta ut alla mot större moduler? De 1,5 Gb som redan sitter där fungerar ju.

Större minne tar upp mindre platser. Men du har ju gott om platser så kör på med dem du har. Det funkar ju såsom du har det nu. Tänkte bara att om du ändå köper nya minnen, varför inte byta ut de mindre minnena och göra plats för framtida uppgraderingar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-03 16:47

Nu blev det beställt.
4 st 1gb moduler från komplett och när jag ändå var igång och slösade pengar så tog jag 1 st WD Raptor 150Gb också. Lite senare ska jag nog ta det där Sonnet Jive G5 från macoteket så jag får lite mer utrymme.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-03 17:08
Ursprungligen av leelan:

Nu blev det beställt.
4 st 1gb moduler från komplett och när jag ändå var igång och slösade pengar så tog jag 1 st WD Raptor 150Gb också. Lite senare ska jag nog ta det där Sonnet Jive G5 från macoteket så jag får lite mer utrymme.

Ah, vad trevligt med nya grejor. Så du investera i nya minnen. Och en Raptor-disk. Coolt. De diskarna är bra. Kör själv med en sån.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-03 16:48

Just det ja, så nu finns det 2 st 512Mb moduler PC-3200 till salu billigt billigt

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-03 17:31

Jag behöver verkligen ha mycket minne då jag ofta jobbar med sjukt stora bildfiler samt flera program samtidigt.
Sen är man ju lat och slarvig och stänger inte av saker efter sig, ungefär som att man inte plockar undan disken efter maten

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-03 17:32

burken får numera 5,5 Gb RAM

1
Bevaka tråden