Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går knappt att surfa på en iMac G5 1.9 ghz 1.5GB RAM

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • stockholm
  • 2007-09-02 16:23

Hejsan!

Jag är lite förtvivlad nästan. Jag köpte min iMac för att surfa och så på. tänkte den skulle vara mer än nog för det. Surfar med Camino eller Safari mest. Om jag typ kollar in Macworld.se så blir det nästan badboll ibland. Om inte det så är det garanterat en minst 5- 10 sekunders vänte tid innan datorn svarar och sen så hackar bilden grovt när man skrollar ner... klicka länkar och sånt svarar väldigt segt också.

Ska det vara så här? Datorn är ny installerad.

Man blir ju rädd om det ska krävas mer än en iMac G5 1.9 GHZ , 1.5 GB Ram för att surfa. Sitter på ADSL 8 Mbit. Eller är det bara jag?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-02 16:47

Är datorn långsam i andra uppgifter än surfning, tänkte på om tex hårddisken mår dåligt.

Det ska inte vara sådär...

  • Medlem
  • stockholm
  • 2007-09-02 17:10

Datorn är toppen i övriga uppgifter. Det är lite förbryllande.

Mycket Ram ledigt. Gott om hårdisk utrymme också.
även gjort en HD check. Datorn mår bra.

Det är himla lätt att skylla på datorn när det egentligen handlar om tunga siter.

Ursprungligen av Olav Rust:

Det är himla lätt att skylla på datorn när det egentligen handlar om tunga siter.

Slöa siter menar du väl? Eller sega servrar/internetoperatörer...

Kör Aktivitetskontroll (i Verktygsmappen i Program) och se om någon process drar mycket kraft.

Skapa en ny användare (Konton i Systeminställningar) och testa om det går bättre där.

Femtielva flikar med Adtonbladet suger musten ur vilken dator som helst...

  • Medlem
  • stockholm
  • 2007-09-02 20:03

hej

Jag brukar mest ha en enda sida igång... och tycker min dator borde klara det.. oavsett tung sida eller inte.... känns konstigt att inte kunna surfa bekvämt utan irritation på seghet.. väntetid .. .. En sak om sidan har seg server.. men jag pratar om att sidan är liksom laddad men datorn är seg att scrolla och så på sidan. Att navigera kan bli frustrerande liksom. så sa det inte vara.

ska testa fler webbläsare iaf.

Jösses.. till och med när jag skriver detta inlägg så är datorn seg... blink makören hänger inte med... vad i hela...... . . . . . . . tror stark att webbläasaren är fel.. ska testa annan..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-02 22:02
  • Medlem
  • stockholm
  • 2007-09-03 10:17

Jag kör nu firefox optimized for G5.

Funkar bättre att surfa nu

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-09-03 11:22

Har liknande problem, började med säkerhetsuppdatering 2006-004 och blev fullständigt hopplöst med 10.4.10. Verkar som om datorn inte tömmer cache som den ska. Firefox, Safari blir lite piggare om man tömmer programcachen manuellt. Det är något lurt i grunden med 10.4.10. Måste starta datorn i "säkert läge" annars hänger det sig direkt efter "Startar Mac OS X"-rutan kommer. Vad jag sett på webben ser det ut som om problemen drabbat Mac-Book och eMac värst!

1
Bevaka tråden