Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DI: Appledatorer är dyrare och kan inte köra Office

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag satt på SAS planet ner till Göteborg i fredags och läste Dagens Industri. Under rubriken "Bärkraftiga råd för datorköpare" skriver Olle Lidbom om att bärbara datorer alltmer dominerar datormarknaden.

7.200rpm hårddiskar är tunga
Han skriver bland annat att "för att kunna spela eller för en lättare dator får du vara beredd att betala uppemot 20.000 kronor". Han skriver också att "varvtalet på den inbyggda hårddisken avgör hur snabbt datorn kommer åt informationen. 5.400 varv per minut är standard, högre varvtal som 7.200 varv per minut är ovanligare och gör datorn både tyngre och mer energislukande".

Skall jag köpa en Apple istället?
Till det viktiga. Under ovanstående rubrik skriver han:

En del tycker att Apples datorer är snyggare, är enklare för nybörjare och att det inte inte kräver tekniskt pyssel. Andra tycker att Apples datorer är helt värdelösa - och dessa två grupperingar älskar att bråka om respektive operativsystems förträfflighet.

En faktabaserad nackdel är åtminstonde att en Appledator är dyrare och kräver speciallösningar för att kunna köra Officepaketet (!).

Känns som att vi måste lära Olle att dagens bärbara Macar kör både Windows, är virusfria, ofta är billigare än motsvarande Lenovo Thinkpad och dessutom kör Office alldeles utmärkt. Det senare sedan typ 10 år tillbaka

Olle Lidbom har epostadressen olle.lidbom@ovanci.se
Hemsida: http://www.ovanci.se/

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-02 12:32

Vilket Mulletroll. Man sätter ju kaffet i halsen!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-02 12:38

hahaha WTF

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-09-02 12:41

Någon som mailat än? Skriv för gudsskull sakligt isf.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-03 14:06
Ursprungligen av Snooze:

Någon som mailat än? Skriv för gudsskull sakligt isf.

Japp! Kortfattat.

"Hej Olle,

Du borde nog göra en research innan du hävdar att Office på Mac kräver "speciallösningar". Jag måste vara oerhört lyckligt lottad eftersom jag använt MS Office sedan 10 år tillbaka på mina Macar utan minsta "speciallösningar". Nu är det så att du kan köra Windows på Mac också.

Vilka "speciallösningar" syftar du på? Jag kan kanske stå till tjänst med assistans?

Med vänlig hälsning
Bo Persson

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-03 15:27
Ursprungligen av bossep:

Japp! Kortfattat.

"Hej Olle,

Du borde nog göra en research innan du hävdar att Office på Mac kräver "speciallösningar". Jag måste vara oerhört lyckligt lottad eftersom jag använt MS Office sedan 10 år tillbaka på mina Macar utan minsta "speciallösningar". Nu är det så att du kan köra Windows på Mac också.

Vilka "speciallösningar" syftar du på? Jag kan kanske stå till tjänst med assistans?

Med vänlig hälsning
Bo Persson

Och svaret från Olle:

"Hej Bo,
Jag skrev "det senaste Office-paketet", men tyvärr så försvann "det senaste"
bort i redigeringen. Jag avsåg alltså Office 2007 som måste köras via
Bootcamp eller Paralells. Tills den kommer för Mac OSX i vinter.

Jag kör sedan flera år Office 2004 på min Powerbook G4 och jag propagerar
ofta Apples överlägsenhet.

Därför är det både ordentligt pinsamt och jobbigt för mig med denna
redigeringsblunder.

Vänliga hälsningar,
Olle"

Stackars Olle (seriöst). Jag tycker synd om honom. Vi får nog blåsa eldupphör nu.

Ja man skall väl inte gå på för hårt, men kanske en tillrättavisning i nästa DI kanske vore på sin plats
Framför gärna då också att WIN CP går köra på Mac samt Apple har sitt egna iwork 08 som INTE finns till Windows

Ibland undrar man ju hur dom kan få tillåtelse att publicera så uppenbara faktafel och ihopljugna historier.. Tragiskt.

Ursprungligen av Johan S:

Ibland undrar man ju hur dom kan få tillåtelse att publicera så uppenbara faktafel och ihopljugna historier.. Tragiskt.

Det finns ju två stora faktafel som vi kallar Expressen och Aftonbladet. De publicerar faktafel och ihopljugna historier varje dag dygnet runt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 13:44
Ursprungligen av Rickard A:

Det finns ju två stora faktafel som vi kallar Expressen och Aftonbladet. De publicerar faktafel och ihopljugna historier varje dag dygnet runt.

Sedan 3-4 år tillbaka har jag röstat med plånboken och webläsaren. Köper/läser aldrig kvällsblaskorna och har dem blockade i min brandvägg så jag inte kan surfa till dem.

Ursprungligen av berdan:

Sedan 3-4 år tillbaka har jag röstat med plånboken och webläsaren. Köper/läser aldrig kvällsblaskorna och har dem blockade i min brandvägg så jag inte kan surfa till dem.

Tror inte jag köpt dem heller på över 5 år. Däremot besöker jag väl websidorna ibland. Kanske ska följa din väg och spärra dem så man inte faller för frestelsen.

  • Medlem
  • 2007-09-02 13:51

Undrar om Olle skulle bli förvånad om han fick reda på att Office funnits längst till Mac ...

Jag bryr mig inte särskilt om ifall folk ogillar Mac, men Olle verkar ju inte ha någon koll alls. Om man inte har någon koll måste man vara rätt nogrann med sin faktagranskning, vilket han verkar ha missat också.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-09-02 14:02
Ursprungligen av stfm:

Undrar om Olle skulle bli förvånad om han fick reda på att Office funnits längst till Mac ...

Stämmer verkligen det där?

Ursprungligen av Vaiden:

Stämmer verkligen det där?

Japp. Word och Excel utvecklades först till Macintosh för att sedan portas till Windows.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Japp. Word och Excel utvecklades först till Macintosh för att sedan portas till Windows.

Excel utvecklades först till Mac-plattformen ja, men Word fanns till IBM PC kompatibler långt innan Windows fanns.

Hälsar
R

Det jobbiga är mest att DI:s läsekrets ofta är det folket som bestämmer vilka datorer man ska ha på jobbet i slutändan. Inte undra på att det står Dell-burkar överallt.

Man kan ju också mejla till DI:s chefredaktör och lämna synpunkter. De kanske kan hitta någon ni skribent som inte är lika okunnig.

Han kan ha rätt i att 7200rpm är tyngre; samtliga Seagate momentus 7200rpm är tyngre än samma tillverkares 5400rpm-diskar. Typ sådär 15 gram tyngre. 7200orna drar även lite mer energi per tid, men om de drar mer energi per läst data vet jag inte, i och med att de läser fortare och kan gå i idle-läge tidigare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-02 14:40

Märkligt att DI släppte igenom den artikeln som både innehöll faktafel och dålig research. Kanske låter DI sina skribenter att både korrektur- och faktagranska sitt eget material.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 15:31

Kan inte någon som har bra koll på språk och datorer skriva ett mail till både Olle och hans chef. Någonstans borde DI förstå att deras tidning inte kan bli ett nytt Aftonbladet, tror inte att deras målgrupp skulle uppskatta att dom får veta att det är lögner dom läser, Olle borde nästa göra en ny artikel där han ursäktar sig för att fakta fel...

Jag såg artikeln också igår. Det skulle inte förvåna mig om det var en under-redaktör som kortade ner artikeln så att den fick plats, och därmed föll kvalifikationer bort. T.ex. Office för Mac OS X har inte alla componenterna som Office för Windows, där Outlook verkar vara viktigt för större företag. Om man vill had allt detta så måste man ta till "speciallösningar" (e.g. Parallels eller BootCamp).

Dessutom så går det att köpa billigare PC hårdvara än en Mac (inget nämnt om vad det består av normalt) vilket ofta "översätts" med att Mac är dyrare.

Så helt fel är artikeln inte. Men Svensk press som DI och de flesta IT tidningarna, som verkar vända sig till stora företag främst, tycker jag har en ganska inskränkt attityd till andra platformar än WIndows. Så jag tycker inte att det är något att vara förvånad över.

Ursprungligen av bjelkeman:

Dessutom så går det att köpa billigare PC hårdvara än en Mac (inget nämnt om vad det består av normalt) vilket ofta "översätts" med att Mac är dyrare.

Så länge man jämför med motsvarande tillverkare på PC sidan skiljer det verkligen inte mycket - Apple kan snarare vara billigare.

Jämför dagens MacBook Pro serie med Lenovo T-serien som exempel: Lenovo Thinkpad T-serien - modeller & priser

Visst kan man jämföra med en Medison men det blir en så konstig jämförelse.

Ursprungligen av Björnström:

Så länge man jämför med motsvarande tillverkare på PC sidan skiljer det verkligen inte mycket - Apple kan snarare vara billigare.

Jämför dagens MacBook Pro serie med Lenovo T-serien som exempel: Lenovo Thinkpad T-serien - modeller & priser

Visst kan man jämföra med en Medison men det blir en så konstig jämförelse.

Apples datorer har ju bra pris om man gör jämförelsen från det hållet. Däremot om man gör jämförelsen från sneak-sunk-dell som släpper en bärbar för 5995.- så uppfattas ju apple som dyrare.

Ursprungligen av Code Red:

Apples datorer har ju bra pris om man gör jämförelsen från det hållet. Däremot om man gör jämförelsen från sneak-sunk-dell som släpper en bärbar för 5995.- så uppfattas ju apple som dyrare.

Jo - såklart blir det så. Men nu när Apple kör intel är det ju mycket lättare att jämföra eftersom innehållet är detsamma till 95% - välj samma konfiguration inkl operativsystem, samma "form" rent designmässigt och programvarupaket så blir det ungefär samma pengar oavsett tillverkare.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-02 16:13

Jag har nu mailat honom.

Ursprungligen av Sidde:

Jag har nu mailat honom.

Vilken hjälte. Man kan ju inte låta en sån här hädelse gå obemärkt förbi. Bättre att låta alla få sina fördomar om rabiata macanvändare bekräftade.

Ursprungligen av Rickard A:

Vilken hjälte. Man kan ju inte låta en sån här hädelse gå obemärkt förbi. Bättre att låta alla få sina fördomar om rabiata macanvändare bekräftade.

Jag skriver ju lite i olika tidningar och bloggar och att någon har läst en artikel och bemödar sig att kommentera den uppfattar jag som något positivt.

Självklart är det inte roligt att ha gjort fel, men om personen som skriver är hyffsat trevlig så har man inte något emot det och om det är något allvarligt fel så kan man påpeka det i nästa nummer.

Jag uppfattar absolut inte mina läsare som rabiata bara för att de skickar ett mail (om de nu inte är rabiata förtås - använder sig av svordomar, hot eller dylikt ).

Ursprungligen av Rickard A:

Vilken hjälte. Man kan ju inte låta en sån här hädelse gå obemärkt förbi. Bättre att låta alla få sina fördomar om rabiata macanvändare bekräftade.

Tolkningen "hädelse"?
Jag tycker fakta fel och påpekande om dessa bör tas på allvar av skrivande journalister, det borde uppskattas att läsaren bryr sig. Sen tycker jag nog att "hjälten" får klassas som sakkunnnig i ämnet och således är han en resurs för journalisten som borde uppskattas.

jag undrar i mitt stilla sinne varför du kommenterade på det sätt du gjorde.

Ursprungligen av Sidde:

Jag har nu mailat honom.

Vad skrev du då?
Lägger du ut svaret om du mot förmodan får ett?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-02 16:13

Behöver man nämna SIS och OpenXML...?

Bevaka tråden