Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ömtålig är MacBook Pro egentligen?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hoppas att köpa en 15" MacBook Pro vid nästa uppdatering.

Nu har jag en iBook från 2005 och trots att jag har försökt vara försiktig så har den en hel del repor. Jag undrar hur en MacBook Pro skulle se ut efter 2 år med tanke på att de påstås vara ömtåligare än iBooks?
Man har ju hört att aluminiumet lätt blir buckligt, korrosion, mm.
Stämmer det?

Och har nån testat Speck SeeThru?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-01 20:53

Jag har haft min i knapt ett år. Än så länge inga repor. Möjligen några små på undersidan.

Jag bär inte runt på den jättemycket, men ändå en del. Jag har inget "second skin", men väl en ordentlig ryggsäck att bära runt den i.

Bucklor har jag heller inga.. Tror man får smälla till den ganska ordentligt om man skall lyckas med det.

Jag har min första Powerbook G4 bredivd mig och den har jag haft i hmmm 5-6 år. Och den har rest en massa! Tappats och så vidare. Och den ser inte så farligt ut. Lite färgflagning.
Min halvårs gamla MBP ser ut som ny förutom min skit på den som går att ta bort och den släppas fram och tillbaka i en bra väska varje dag till jobbet.

Rost har jag aldrig hört talas om. Vad ska du göra med den eftersom du frågar?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Rost har jag aldrig hört talas om. Vad ska du göra med den eftersom du frågar?

Inga extrema grejer mest sitta med den i knäet i soffan . Om jag bär omkring på den så kommer jag såklart att använda nåt second skin eller liknande.
Anledningen att jag frågar är att jag har hört så mycket om att dom ska vara mer ömtåliga än iBook...

Bild på korrosion på en MacBookPro

Korrosion?! Hur är det ens möjligt? Bor ni nära havet?

Den är av aluminium vilket inte rostar.
Har haft och släpat runt min PB 12" i fyra år, vid förflyttning förvarar jag den i ett PowerSleev fodral nedstoppad i väskan bland en massa andra grejor. Den ser helt orörd ut.
Nu har jag en MBP, skaffade omgående ett likadant fodral.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-09-02 16:42

http://macworld.idg.se/2.1038/1.116795
Behöver man säga mer? ^^

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-02 17:58

Aluminium oxiderar väl rätt fort men skicktet som bildas är ju tåligt, och det ser inte ut som rost.

Eller?

Verkar ju knep med den "rostiga" ovan, vettefan hur det har gått till =P, någon järnoxid borde det ju inte kunna bildas. Alchemist som har använt datorn kanske?

jag har haft min MBP sedan juni 06, släpar den fram och tillbaks till jobbet var dag(utan skin) men har inga repor,bucklor eller korrosion. Jag kan inte påstå att jag är speciellt försiktig utan det är nog bara så att Apple har gjort bra material val som gör att MBP´n tål "att användas"

Ursprungligen av Hagge:

Aluminium oxiderar väl rätt fort men skicktet som bildas är ju tåligt, och det ser inte ut som rost.

Eller?

Verkar ju knep med den "rostiga" ovan, vettefan hur det har gått till =P, någon järnoxid borde det ju inte kunna bildas. Alchemist som har använt datorn kanske?

Du har helt rätt. Aluminiumoxid lägger sig som en tunn skyddande hinna över aluminiumen. Aluminium korroderar alltså inte för fem öre.

Ville bara klargöra detta en gång för alla.

1
Bevaka tråden