Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS-X Extern systemdisk via firewire 800 - Någon?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla som lockades av min rubrik...

Vad jag vet ska det gå att starta en mac från en extern hd, alltså starta en mac med OS-X installerat på en extern hd, t.ex. en firewire800-disk. Man håller nere någon tangent vid uppstart (vilken?) och så vips bootar mac'en från det OS-X man i förväg installerat på en extern disk.

Vad jag vet ska detta fungera (?)

Min fantasi/tanke/idé:
* Jag vill inte installera stora tunga spel på min arbetsdator (MacBook Pro 2.4 GHz Intel), men jag vill spela stora tunga spel... Så - jag tänker mig ett separat OS-X på en bärbar firewire800-disk - där det också finns stora tunga dyra och fina spel som ligger och väntar på mig. På så vis skulle jag kunna spela på min snabba mac, men ändå hålla den interna systemdisken "fri" så att säga.

Finns det någon här på forumet som har kunskap att fälla en prognos kring hur det skulle funka i praktiken... ? Eventuellt är inte firewire800 snabbt nog att fixa smidig inladdning av texturer etc i en del shoot-spel etc?

Tankar? Låter detta vansinnigt dumt, eller som en realistisk idé? Värt att testa?

/Melker

det är en helt realistisk idé, jag har gjort precis det du pratar om på min laptop då jag testade ehh... "lite olika versioner" av osX.

jag kollade aldrig upp det där med uppstarten, men jag vet att det finns en tangent som gör att datorn kollar efter alternativa systemdiskar vid uppstart. det är möjligt att det var kringla+C men jag är osäker.

Jag gjorde helt enkelt så att jag varje gång jag ville boota från den externa FW800-driven, gick in i systeminställningar i det "originala" systemet och ändrade startskivan till den.
När jag ville tillbaka till mitt "riktiga" OS ändrade jag tillbaka innan jag bootade om.

smart va?

Hej hej Martin.

Ja det var smart!

Då vet jag att min idé är möjlig. Frågan är om det blir smidigt att spela spel på det viset, men jag tror jag ska testa. Iofs kom jag på att jag glömde en minst sagt viktig delfråga i mitt första inlägg, nämligen den kring möjligheterna att i den externa diskens OSX - och installera boot-camp och helt plötsligt köra win-xp (eller vista) - via den externa hd'n. Hela idén med det skulle alltså isf vara att kunna spela spel som endast finns till win-platformen.

Nu vet jag dock att OS-X går att starta från extern disk - gott!

/Melker

Håll nere alt så får du välja systemskiva, håll nere C för att starta från cd, håll nere N för att starta från "NetBoot-skivavbilden". Det finns dokumenterat i hjälpen: Kortkommandon för start av datorn

Håll nere ALT när du startar datorn så får du välja din externa disk och dina stora fina dyra tunga krävande spel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-02 01:37

Skulle väl även funka att bara installera spelen i en mapp på den externa disken så slipper du boota om innan du ska spela. (Om inte spelen KRÄVER att ligga i systemets program-mapp, men de flesta mac-program behöver inte det) Då sparas naturligtvis alla spelens inställningar i din användarmapp på den interna disken. På samma sätt installera Windows på den externa och köra med Parallel Desktop, utan omstart.

Men fördelen med separat OSX på spel-HD:n blir ju också att du kan bära med den till vilken mac som helst, och det kan ju vara fint

Ja precis...

...portabel liten speldosa liksom. Man kan ta med den till stora tuffa MacPro'n som finns på jobbet. Men OS-X anpassar sig väl till den dator det installeras på (?). Om man - utifrån en specifik Mac - installerar OS-X på en extern HD, borde installationen anpassas till just den Mac'en väl? Det borde inte vara hel problemfritt att sedan starta upp en hel annan model av Mac från den externa firewire-system-OS-X-disken? Eller?

Min orginal-fantasi är en liten firewire800disk som drivs av strömmen från firewire-uttaget, vilken man har både OSX och (via bootcamp) WinXP/Vista på. Denna är endast till för spel, och är fullproppad med spel. Hårddisken bör helst vara i en glad färg och i övrigt vara märkt så den utstrålar trams, glättja och flärd.

Nu slår det mig att det kanske snart finns usb-minnen som är snabba nog att ha både op-system och spel på? Ett litet argt rött usb-minne som man kan plocka fram när man får en timme över eller två...

Hmmm...
/Melker

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-02 11:05

Problemet Melker är väl att du, såvitt jag vet, inte kan boota från en USB källa.

Jag har gärna fel för då kan jag fixa Linux på en av mina externa

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-02 13:12
Ursprungligen av RoZioN:

Problemet Melker är väl att du, såvitt jag vet, inte kan boota från en USB källa.

Sedan PowerMac G4 AGP och slot-loading iMac ska det gå att boota från USB enligt Apples info.

En poäng med att ha ett helt system på externa disken är att du inte har en massa "skräp" installerat på den som kan orsaka problem med spel. På samma sätt har din hemkatalog bara inställningar för spelen och inte en massa annat tjafs (som mejl och annat ointressant för en gamer).

Du har i praktiken ett system och hårddisk skräddarsytt för spelande. En utmärkt idé melkermusic! Jag ska nog börja leta efter en spelbar hdd själv, blir nog en med USB 2.0/FW400 och FW800 så att jag kan starta på varje tänkbar spelbar Mac jag hamnar framför.

Japp, det är en myt att man inte kan det. Jag har själv bootat från extern USB-disk och det går alldeles utmärkt.

1
Bevaka tråden