Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd: Vad finns det för backuplösningar för bärbara/stationära datorer?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-01 02:09

Tanken med denna tråd är att diskutera/samla tips på olika backuplösningar för bärbara/stationära Mac-datorer och servrar. Enkla som avancerade. När denna tråd växer och innehåller olika tips om backuplösningar, så kan andra läsare läsa om möjligheter och inspireras i deras val av backuplösning.

Om det finns trådar med utförlig och komplett information om backuplösningar, skriv gärna en kort sammanfattning i ett inlägg här och sedan länka till tråden.

  • Berätta om backuplösningar som du känner till eller kanske rentav använder i praktiken.

  • Ange om ditt tips fungerar för stationära och/eller bärbara Mac-datorer. Eller servrar. Och om det endast fungerar för specifika modeller.

  • Ange även om det fungerar som hårdvaru-RAID och/eller mjukvaru-RAID.

  • Beskriv gärna detaljerat om vilken hård- och mjukvara som används i ditt tips. Länka gärna till befintliga produkter.

  • Berätta om fördelar och nackdelar med din lösning.

Den enklaste backuplösning är bättre än ingen alls! Hårdvarufel kan drabba vem som helst, närsom helst och hur som helst! Tänk inte "...det händer aldrig mig" utan tänk istället "...det kan hända mig".

Senast redigerat 2007-09-01 11:43
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-01 20:44

Mjukvaru- och hårdvaru-RAID

Mjukvaru-RAID för interna/externa hårddiskar kan konfigureras med Skivverktyget i OS X. OS X hanterar RAID-0 och RAID-1.

Hårdvaru-RAID för interna/externa hårddiskar krävs att datorn har ett RAID-controlerkort installerat på en PCI- eller PCI-X-plats. Det finns externa hårddisk-kabinetter med inbyggd RAID-kort/funktion som ämnar för backup. De flesta RAID-kort hanterar RAID-nivå 0/1/5/10. Hårddisk-kabinetter med två hårddiskplatser och inbyggd RAID-kort/funktion hanterar RAID-nivå 0/1. Medan de kabinetter med fyra hårddiskplatser eller fler kan hantera 0/1/5/10.

hehehe antar att mitt faller under enklast möjliga...

två externa hårddiskar på den ena kör jag backup men ojämna mellanrum med hjälp av programmet iBackup

http://www.grapefruit.ch/iBackup/

och på den andra kopierar jag ut viktiga filer med hjälp av finder, det ochså med ojämna mellanrum.

Dessutom bränner jag ett par DVD-RW då och då med det jag är allra mest rädd om (köpt musik och iPhoto-biblioteket)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-02 11:09

Mjukvaru-RAID
Just nu kör jag mjukvaru-RAID (RAID-1) på tre lika stora, interna hårddiskar i min Mac Pro. Har dem som lagringsdisk. Skapade RAID via Skivverktyget i OS X. På lagringsdisken har jag all lagrad data i olika kategorimappar. T ex musik, foto, hemsida, dokument, film, nedladdningar etc. Fjärde interna hårddisken är min systemdisk med OS X. Är dock inte nöjd med dettta.

Hårdvaru-RAID
Kommer inom snar framtid att ändra om och köra hårdvaru-RAID (RAID-1) på två av de interna hårddiskarna som backar upp en tredje intern hårddisk som fungerar som lagringsdisk med samma innehåll som nuvarande konfiguration. Min systemdisk förblir oförändrad.

För detta behöver jag till exempel:

Fotnot: RAID-kortet har fyra interna SATA II-anslutningar, finns RAID-kort med olika antal interna och externa anslutningar. Och olika kontakter på korten, t ex PCI-E eller PCI-X. Kommer dock endast att använda två av dem men bra ifall man vill ändra om igen och t ex använda tre av dem. Angående SATA-kablarna finns de i olika varianter och längder.

Backup-program
Jag kommer att utforska angående backup-program. Är inte så insatt i vilka program som finns och fördelar/nackdelar med dem. Tanken är att hela lagringsdisken ska backas enligt schema. Och det vore bra om den bara backa de filer som blivit ändrade eller om nya filer har tillkommit sedan förra backningen.

Senast redigerat 2007-09-02 13:05
Ursprungligen av Reisan:

Hårdvaru-RAID
Kommer inom snar framtid att ändra om och köra hårdvaru-RAID (RAID-1) på två av de interna hårddiskarna som backar upp en tredje intern hårddisk som fungerar som lagringsdisk med samma innehåll som nuvarande konfiguration. Min systemdisk förblir oförändrad.

För detta behöver jag till exempel:

[list]
[*]RAID-controlerkort - RocketRaid 1810A PCI-X SATA II från Cupertino.

Eftersom du kör en Mac Pro så funkar inte 1810A då det har PCI-X. Du behöver istället ett kort med PCI Express.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-02 12:16
Ursprungligen av ohennig:

Eftersom du kör en Mac Pro så funkar inte 1810A då det har PCI-X. Du behöver istället ett kort med PCI Express.

Ah, så slarvigt av mig. Har nu uppdaterat mitt inlägg och ändrat till rätt RAID-kort. Tack för rättelsen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-02 12:55

Extern backup via FireWire/USB 2.0

Denna lösning passar både stationära och bärbara Mac-datorer.

Exempel på produkter:

Fotnot: MacLine-produkten, där medföljer två hårddiskar (tror jag...). Desktop DUO-R medföljer inga hårddiskar. Det finns fler varianter av dessa produkter.

Fördelar med ovanstående produkter är:

  • Inbyggd RAID-funktion (RAID-0 och RAID-1)

  • Slädmonterade hårddiskar för snabb och enkel byte av hårddisk (HotPlug).

  • Varningsfunktioner.

  • Kylningssystem.

  • Låsfunktion av hårddiskar.

  • Avlastar datorns processor.

Nackdelar:

  • Kan anses vara högljudd.

Skydda mot brand eller stöld
Dessa externa backuplösningar kan skydda mot brand och stöld. Genom att ha en tredje hårddisk som man byter ut med jämna mellanrum och placerar på annan geografisk plats. Eller om man förvarar hela den externa hårddiskuppsättningen hos en pålitlig granne eller kompis. Och tar hem den vid backuptillfällen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-06 14:16
Ursprungligen av Reisan:

Mjukvaru-RAID
Just nu kör jag mjukvaru-RAID (RAID-1) på tre lika stora, interna hårddiskar i min Mac Pro. Har dem som lagringsdisk. Skapade RAID via Skivverktyget i OS X. På lagringsdisken har jag all lagrad data i olika kategorimappar. T ex musik, foto, hemsida, dokument, film, nedladdningar etc. Fjärde interna hårddisken är min systemdisk med OS X. Är dock inte nöjd med dettta.

Hårdvaru-RAID
Kommer inom snar framtid att ändra om och köra hårdvaru-RAID (RAID-1) på två av de interna hårddiskarna som backar upp en tredje intern hårddisk som fungerar som lagringsdisk med samma innehåll som nuvarande konfiguration. Min systemdisk förblir oförändrad.

För detta behöver jag till exempel:

Fotnot: RAID-kortet har fyra interna SATA II-anslutningar, finns RAID-kort med olika antal interna och externa anslutningar. Och olika kontakter på korten, t ex PCI-E eller PCI-X. Kommer dock endast att använda två av dem men bra ifall man vill ändra om igen och t ex använda tre av dem. Angående SATA-kablarna finns de i olika varianter och längder.

Backup-program
Jag kommer att utforska angående backup-program. Är inte så insatt i vilka program som finns och fördelar/nackdelar med dem. Tanken är att hela lagringsdisken ska backas enligt schema. Och det vore bra om den bara backa de filer som blivit ändrade eller om nya filer har tillkommit sedan förra backningen.

Har nu ändrat om lite i konfigurationen. Har nu två interna diskar som är i RAID-1. Och som backar en intern lagringsdisk med programmet SuperDuper. Jag kör fortfarande mjukvaru-RAID, men kommer inom snar framtid att införskaffa ett RAID-controlerkort och köra hårdvaru-RAID istället. To be continued...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-11 13:55

Efter nyinstallation av Leopard, har jag ändrat min hårddiskuppsättning enligt följande:

HD 1: System
HD 2: Arkiv (Allt som är svårt att ersätta)
HD 3: Nedladdning (All nedladdning från internet och mottagna filer)
HD 4: Backup (Uppdelad i två partitioner)

Backuplösning:

HD 4, partition 1: Denna är dedikerad till TimeMachine. Som gör manuell backup av Arkiv. Ej schemalagd backup. Denna partition har 75% av den totala hårddiskstorleken.

Kommentar: Använder TM här för att jag gillar sättet att kunna återställa från allt på hårddisken till specifik fil. Jag låter TM göra backup med jämna mellanrum eller då jag känner att jag har tillfört nya saker som jag vill säkra.

HD 4, partition 2: Här finns klon av System, som jag gjort med Carbon Copy Cloner. Denna partition har 25% av den totala hårddiskstorleken.

Kommentar: När jag hade nyinstallerat systemet med Leopard, gjort alla Programuppdateringar, installerat alla extra program och gjort alla inställningar (nätverk, bokmärken, etc) så klona jag en kopia av hela systemet. Detta för att kunna återställa till ett nytt och anpassat system ifall det går snett någon gång i framtiden. Här görs inte fler kloningar av System.

Kan säkert göras på ett smidigare sätt, men jag är rätt nöjd. Kanske ger det någon några idéer som kan vidareutvecklas.

Jag använder fyra olika lösningar.

1. Vi gör boot-bara kopior av diskarna med hjälp av Carbon Copy Cloner, till en Firewire disk. En disk per maskin. Vi gör dessutom backuper via CCC till en stor gemensam disk som lägger en .dmg image av varje disk på den stora disken. Alla backup diskarna är Firewire och hela backup jobbet "handjagas" ingen automatisering. Detta för både desktop och server. Servern har en intern disk som vi använder och gör backuper till också. Borde göra den till en speglad disk.

Carbon Copy Cloner 2.3: http://www.bombich.com/software/ccc.html
Diskar: http://www.lacie.com/se/products/range.htm?id=10033

2. Mina viktigaste arbetsfiler synkas med en MacBook med hjälp av Syncronize! Pro X. Jag gör endas enstaka backuper av den bärbara datorn till den stora Firewire disken med CCC.

Syncronize Pro X: http://www.qdea.com/pages/pages-sprox/sprox1.html

3. Mail servern (IMAP) har en intern disk där den gör en full backup varje natt automagiskt och sparar i sex dagar.

Så min mejl finns på 6 olika diskar. Andra arbetsfiler finns på 2-4 diskar lite beroende på vilka filer det är.

Nackdelar: Inte autmagiskt (utom mejl servern). Inte offsite (ännu, jobbar på en bättre lösning).

Fördelar: Enkelt att sätta upp.

Jag ser fram emot Time Machine och hoppas att det blir lite enklare att sätta upp det automagiska backuperna.

Time Machine har fyllt disken, Hur raderar jag Backupfiler?

Hej!

Jag är ny användare av mac och känner mig som bambi på hal is. Jag började med att föra över lite musik till min nya macbook utan att tänka på att Time Machine var i gång. efter att ha importerat filerna till iTunes raderade jag mappen som jag hade musiken i. Det verkar som Time Machine gjort full backup på hela disken.

Hur tar jag bort dessa "Backup:er" för att frigöra utrymme?
Jag la in 60GB musik och lika mycket utrymme verkar Time Machine har tagit.

Hjälp, snälla!

Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 20:08
Ursprungligen av borjecapslock:

Hur tar jag bort dessa "Backup:er" för att frigöra utrymme?
Jag la in 60GB musik och lika mycket utrymme verkar Time Machine har tagit.

Det är egentligen inte hela världen. När utrymmet tar slut på disken som TM använder kommer den börja rensa bort dina äldsta säkerhetskopior, så du kommer förr eller senare få tillbaka det utrymme du "förlorat". Jag skulle inte rekommendera att du går in och petar i TMs filsystem, risken finns att du har sönder saker.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-14 19:08

Kolla i inställningarna för TM, var målmappen finns, dvs där backupfilerna hamnar.

Förresten, välkommen till forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 20:05

Jag kör mina backupper från den bärbara till Amazon S3 genom JungleDisk. Den datamängd jag backar och med den frekvensen (var 6:e timme + manuellt ibland) jag använder blir kostnaden ungefär 10-20 kronor/månad. Helt acceptabelt tycker jag för en snabb och säker online-lösning.

I vissa fall och på specifika platser använder jag även iBackup för lite manuella körningar mot filservrar eller diskar jag råkar vara ansluten till.

Tanken har funnits på att skaffa en 2,5"-disk att släpa med och köra TM och SuperDuper! mot, men gillar inte riktigt idén att kånka runt på den disk jag litar på för mina säkerhetskopior.

Tack Reisan för den utförliga beskrivningen om hur man kan göra backup!

Jag kör lite oregelbundet med TM till en WD 500GB på min MacBook. Sedan har jag ett antal olika externa HD som har filmer, bilder och musik.
Min Lacie little big disc 1TB strular genom att den tappar kontakten och kopplar ur sig själv med FW400 och nu vill jag hitta en säkrare lagring.

Vad tror du/ni om en USB/ESATA DOCKNING TILL DUBBLA 2,5# OCH 3,5# SATA-H RDDISKAR och sedan göra en Raid-1 via skrivverktyget. Skulle det gå rent praktiskt att när jag då drar över saker till en disk att det då kopierar sig över till den andra disken?

Det blir ju ganska billigt och lätt att byta HD.

1
Bevaka tråden