Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur logga in utan lösenord?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 11:39

Hej!

Fick i går hem en begagnad MacPro å säljaren ringde innan jag ens hunnit koppla in burken å sa att när loginrutan kommer upp skulle jag bara skriva "login" så skulle allt bli bra... NOT!

Har prövat alla varianter av login, password, admin i alla rutor å ingenting fungerar.

Tips? Idéer? Tacksam för allt!

/Lotta

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-02 12:05

Jag har råkat ut för samma sak då jag köpte en begagnad Mac. Och jag fick göra en ren ominstallation av OS X.

Om du har installationsskiva/or för OS X så sätt in den och starta om datorn och under uppstarten håller du ner tangent C (start från skiva) tills installationsguiden startar.

Sen gör du en ren ominstallation. Radera och installera ny kopia av OS X. Inte Arkivera och installera. Då raderas allt och läggs in på nytt. Utan några lösenord och inloggningar.

När installationen är klar så kommer en guide där du kan anpassa datorn. Bland annat internetanslutning och även om du ska ha ett admin-lösenord.

Kommentar: Jag personligen tycker det är självklart att när man säljer en dator, så ska den vara ominstallerad och inga lösenord ska vara angett.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-02 12:08

Du kan även resetta lösenordet med hjälp utav installations-CDn. Utan att installera om något.

Jag har en liknande situation; borttappat adminlösen

Ursprungligen av Sidde:

Du kan även resetta lösenordet med hjälp utav installations-CDn. Utan att installera om något.

Hej!
Jag har strulat bort mitt lösenord för admin. Hur kan jag återställa utan ominstallation?
//tm

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-04 18:51
Ursprungligen av toastmaster:

Hej!
Jag har strulat bort mitt lösenord för admin. Hur kan jag återställa utan ominstallation?
//tm

Boota på installations CD/DVDn. Efter första rutan nånstans så finns ett menyval "Återställ lösenord".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 12:14

Tack - återstår bara att försöka få tag på säljaren som har kvar skivorna *ler matt*
Korkat nog "glömde" han ge mig dem...
Å jag tänkte inte på att fråga heller

/Lotta

Fick du originalkvitto när du köpte maskinen - dvs kvittot från butiken som sålt maskinen? Jag fick lite "dåliga vibbar" när jag läste ovanstående.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-02 12:26

Håller med Björnström, verkar skumt. Men hoppas att vi har fel och att säljaren faktiskt glömt eller varit slarvig. Jag undrar också om ett inköpskvitto finns?

installera om systemet?
det skulle jag ha gjort oavsett trassel med login eller ej...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 12:40

Mja - jag har ett kvitto på att han tagit emot pengarna men jag inser att jag vet för lite om säljaren, vanligt svenskt mansnamn, bor nånstans på södermalm i stockholm å svarar inte på sin mobil vars nummer inte finns registrerat...
Känner mig allt dummare. *suck*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 12:43

"Fick du originalkvitto när du köpte maskinen - dvs kvittot från butiken som sålt maskinen? Jag fick lite "dåliga vibbar" när jag läste ovanstående"

Asså - det har varit många turer (inga originalkvitton, nej) men de har verkat så snälla...
Tror du jag är blåst/har köpt stöldgods eller vad?
*känner mig om möjligt ännu mer korkad*

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-02 13:01

Inte ska du känna dig dum. Det kan bli ett dyrt misstag. Men nu har det hänt. Och du får nu se framåt och försöka reda upp det här. Jag hoppas att du får kontakt med säljaren och att det hela slutar med att båda parter är nöjda med affären.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 13:09

Mhm - hoppas jag åxå.
I värsta fall får jag väl köpa ett nytt program å installera.
Shit happens - fast jag känner mig i alla fall korkad (en inte alldeles ovanlig känsla i mitt fall) å så kommer det nog att förbli till säljaren dyker upp - om han nu gör det...
Tack alla för goda råd å omtanke!

/Lotta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 14:35

Nu har han hört av sig.
Har kommit in i burken!!!
Ska få disketter å kvitton *hoppas*
Det kanske löser sig ändå

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-02 14:42

Ah, ljusare tider! Bra och skönt att du ska få både kvitto och installationsskivor! Och hoppas det inte uppstår nya problem.

  • Medlem
  • 2007-09-02 22:59

Bryter loss fortsättningen på den här tråden till en egen:
http://www.99.se/mac-os-x/223659-laesa-bildskiva-braend-pa-pc.html

Admin

1
Bevaka tråden