Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dessa webbläsare och OS använder 99.se besökarna

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vet inte om det är intressant eller inte - här är fördelningen av webbläsare och operativsystem för 99.se besökare under 2007. Enligt Google Analytics har totalt 345.000 unika webbläsare besökt sajten hittills i år och detta är fördelningen:

1. Safari på Macintosh: 43%
2. Firefox på Windows: 27%
3. Firefox på Macintosh: 21%
4. Camino på Macintosh: 2%
5. Internet Explorer på Windows: 2%
6. Opera på Windows: 1%
7. Firefox på Linux: 1%
8. Opera på Mac <1%
9. Mozilla & compatible på Mac <1%
10. Safari på Windows <1%

Intressant eller hur? Vi har lyckats attrahera en speciell typ av människor tror jag - folk som själva aktivt väljer webbläsare! Det känns bra

Ursprungligen av Björnström:

Intressant eller hur? Vi har lyckats attrahera en speciell typ av människor tror jag - folk som själva aktivt väljer webbläsare!

Ja, siffran för Firefox i Windows är ett bra bevis för det.

När det gäller Mac OS X så är det svårare att veta hur många av Safari-användarna som aktivt valt Safari eller bara kör det för att det är förvalt. Själv har jag alltid minst två webbläsare igång men huvudsurfningen sker i Safari och det är ett aktivt val från min sida (bara en sån sak som autokomplettering från bokmärken är tillräckligt skäl för min del).

Fördelning av operativsystem:

1. Macintosh: 68%
2. Windows: 31%
3. Linux: 1%

Ovanstående är helt dominerande. Följande står för mindre än 0,03% av besöken:

4. Sun OS
5. FreeBSD
6. NetBSD
7. OpenBSD
8. HPUX
9. Unix
10. Nintendo Wii (!!)

Ursprungligen av Björnström:

10. Nintendo Wii (!!)

Det där är jag. Och förhoppningsvis någon mer.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-03 15:36
Ursprungligen av Leftrustle:

Det där är jag. Och förhoppningsvis någon mer.

Jag också Funkar fint.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-02 13:56
Ursprungligen av Björnström:

Följande står för mindre än 0,03% av besöken:

4. Sun OS
5. FreeBSD
6. NetBSD
7. OpenBSD
8. HPUX
9. Unix
10. Nintendo Wii (!!)

Jag har varit inne på 99.se med Sun OS, SkyOS, Nintendo Wii, Nintendo DS. Brukar vara en bra sajt att testa för vad webbläsarna klarar av.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-03 11:12
Ursprungligen av Björnström:

Fördelning av operativsystem:

1. Macintosh: 68%
2. Windows: 31%
3. Linux: 1%

Ovanstående är helt dominerande. Följande står för mindre än 0,03% av besöken:

4. Sun OS
5. FreeBSD
6. NetBSD
7. OpenBSD
8. HPUX
9. Unix
10. Nintendo Wii (!!)

Mitt slöa PS3-surfande på 99an torde dyka upp i statistiken också tycker man...men jag vet inte hur det representeras i google-statistiken iofs...:)

Ursprungligen av kroffe:

Mitt slöa PS3-surfande på 99an torde dyka upp i statistiken också tycker man...men jag vet inte hur det representeras i google-statistiken iofs...:)

Jorå - den finns med där fast utanför topp10

Jag är tvungen att köpra explorer i windows när jag är på jobbet på nätterna, så du får väl ha ofrivillig explorer på windows 0.01% :P:D

  • Medlem
  • 2007-09-02 02:16

Kan man få se statistik baserat på underforum? Jag är givetvis mest intresserad av 99musik.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-02 02:33

Är väl jag som kör Safari på Windows då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 02:54

En viss andel Firefox-besökare registreras nog aldrig. Kör man NoScript-pluginnen för att begränsa sidors tillgång till Javascript tillåter den nämligen inte google-analytics.com per default, vilket gör att man blir osynlig för GA.

jag med

Vad fan folk. Är det bara jag som kör Opera på mac? Webbläsaren äger och är inte alls lik seg som firefox kan tyckas vara. Våga prova helt enkelt.

Ursprungligen av Code Red:

Vad fan folk. Är det bara jag som kör Opera på mac? Webbläsaren äger och är inte alls lik seg som firefox kan tyckas vara. Våga prova helt enkelt.

Den är ju så ful! Ser ut som OS X-program från 2003... Massor av linjer i bakgrunden och aqua-flikar. Usch.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-02 14:46
Ursprungligen av Leftrustle:

Den är ju så ful! Ser ut som OS X-program från 2003... Massor av linjer i bakgrunden och aqua-flikar. Usch.

Nu är ju iofs Safari så fult att man kräks. Fattar inte hur de lyckats få till ett sånt vedervärdigt utseende. I Firefox kan man man ta ner ett skin som utgår från iTunes. Mycket snyggare. Man kan också ta ner ett som ska se ut som Safari. Gör inte det, det är ruggugt mycket fulare än den redan fula föregångaren.

Jag kan då inte alls fatta de som tycker Firefox är slött men tycker att Opera går fort. Det stämmer då inte på någon dator jag använt. Firefox och Safari märker jag ingen skillnad på, men eftersom Safari i övrigt känns som en fattig mans Firefox är valet enkelt.

Firefox it is. Både på Macen och PC:n.

Ursprungligen av Skilling:

Nu är ju iofs Safari så fult att man kräks. Fattar inte hur de lyckats få till ett sånt vedervärdigt utseende. I Firefox kan man man ta ner ett skin som utgår från iTunes. Mycket snyggare. Man kan också ta ner ett som ska se ut som Safari. Gör inte det, det är ruggugt mycket fulare än den redan fula föregångaren.

Jag kan då inte alls fatta de som tycker Firefox är slött men tycker att Opera går fort. Det stämmer då inte på någon dator jag använt. Firefox och Safari märker jag ingen skillnad på, men eftersom Safari i övrigt känns som en fattig mans Firefox är valet enkelt.

Firefox it is. Både på Macen och PC:n.

Med UNO alt. Leopard ser Safari riktigt snajsigt ut. Brushed metal är en styggelse, givetvis, men tack och lov något som Apple överger fr.o.m. oktober.

Ursprungligen av Leftrustle:

Den är ju så ful! Ser ut som OS X-program från 2003... Massor av linjer i bakgrunden och aqua-flikar. Usch.

Det var inte meningen att dra upp ett webbläsarkrig. Men det finns ju skins till opera. Ok, de flesta är fula men jag tycker "sofa king" är snyggt o minimalistiskt.

Sen anser jag att firefox är segare och det märks i att min mini (dual core, 2gb ram) allt som oftast måste dra igång fläkten, dvs att processorn blir varm.

Men firefox har vissa fördelar i och med plugins som jag har i webbdesign.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-02 16:38

Jag kör mest Firefox i Windows och oftast Safari på Mac:en.

Som flera andra påpekat så är tyvärr Firefox en riktig minnes/cpu-tjuv....
Kan inte köra den på OSX10.3.9/PPC p.g.a. dessa problem, annars en bättre browser än Safari, i mitt tycke.

Ursprungligen av Code Red:

Vad fan folk. Är det bara jag som kör Opera på mac? Webbläsaren äger och är inte alls lik seg som firefox kan tyckas vara. Våga prova helt enkelt.

Den är så "maffig" på något sätt. Jag tycker dessutom att alla funktioner är så dåligt implementerade.

Nej FF är min webläsare ett bra tag framöver.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-09-02 10:10
Ursprungligen av Code Red:

Vad fan folk. Är det bara jag som kör Opera på mac? Webbläsaren äger och är inte alls lik seg som firefox kan tyckas vara. Våga prova helt enkelt.

Nej, du är inte ensam. Jag kör Opera på Mac. Väntar just nu ivrigt på första versionen av v9.5. Ska tydligen vara en massa ny funktioner.

Kör för övrigt Opera även på Windows och Linux. Jag har många ggr provat Firefox coh Camino och Safari, men tycker aldrig att det fungerar bra. Av dom tre är det väl Firefox jag tycker är sämst. Den känns så seg. Tar massor av minne och saknar en massa finesser som man måste lägga till med plugins.

/N

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-02 11:46
Ursprungligen av Code Red:

Vad fan folk. Är det bara jag som kör Opera på mac? Webbläsaren äger och är inte alls lik seg som firefox kan tyckas vara. Våga prova helt enkelt.

Nej då. Jag känner mig helt handikappad om jag inte använder Opera.

Ursprungligen av Code Red:

Vad fan folk. Är det bara jag som kör Opera på mac? Webbläsaren äger och är inte alls lik seg som firefox kan tyckas vara. Våga prova helt enkelt.

Jag är trogen gammal Opera-dude, men senaste Opera var helt enkelt värdelöst av bara fan, så jag gav upp Opera för ett år sen ungefär.
Den snodde allt minne i datorn, var seg som klister och faktiskt helt värdelös.

Nu har jag lite svårt att gå tillbaks från Firefox tror jag dessutom...
Fast Firefox snor också minne av bara fan... Det är ju fan med att det inte kan komma en liten och lätt läsare som är snabb och har alla funktioner som jaaag vill ha! haha...

Citat:

Då får jag kolla igen, jag gav upp rätt snabbt efter sammanslagningen när det var för jävligt att köra IE6.

Det löste sej efter ett tag, då gick jag tillbaka till IE. Är så liten skillnad, så det känns inte värt att extraprogram att installera...

  • Medlem
  • 2007-09-02 09:05

För övrigt så misstänker jag att orsaken till att folk kör Firefox istället för IE på windows är att 99.se inte fungerar bra i IE.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-02 11:18
Ursprungligen av jgb:

För övrigt så misstänker jag att orsaken till att folk kör Firefox istället för IE på windows är att 99.se inte fungerar bra i IE.

Det fungerar faktiskt hur bra som helst, åtminstonde med IE 6.

Jag vill minnas att jag besökt 99.se med min PSP, men det var väl endast en gång, så det faller väl ur statistiken...

EDIT: Kan man få se statistik över vilka länder besökarna kommer ifrån? Undrar hur många svensktalande macälskare det finns utanför Sverige nämligen ^^.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-02 11:17

Björntröm, du råkar inte ha kartor över varifrån på denna planet som besökarna ansluter ifrån?

Hade varit intressant att se om det är många även utanför Sverige.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-02 11:48

FF for teh w1n!

Bara en sån sak som att varken IE, safari eller opera kan göra drag-and-hold-scroll med mittenknappen... och alla dessa underbara pluggar som låter min browser fungera som _jag_ vill

  • Medlem
  • 2007-09-02 12:03

boris91: Åfan? Då får jag kolla igen, jag gav upp rätt snabbt efter sammanslagningen när det var för jävligt att köra IE6.

Bevaka tråden