Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni om iWork '08?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-08-30 04:17

Hejsan

Som ni kanske vet, så har jag precis fått min macbook, och nu sitter jag och funderar på om det är värt att införskaffa iwork, eller om det räcker med NeoOffice. Jag kommer mest att använda det i skolan.

Några som har några erfarenheter att dela med sig angående dessa program?

Nog räcker NeoOffice men iWork är både snyggare och lättare att jobba i. Integrationen med iLife via mediabrowsern finns bara i iWork. NeoOffice kan säkert mer men iWork har allt man behöver. Keynote är bästa presentationsprogrammet så är det mycket sånt man ska göra är bara det värt priset. Jag kör iWork och är helnöjd. Enda jag saknar är svensk översättning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-30 17:35

iWork är klart värt priset, redan första gången som alla andra har haft sina presentationer i powerpoint och du visar din i keynote så har det betalat för sig det kan jag lova

  • Medlem
  • Sävsjö
  • 2007-08-30 17:44

Även pages har blivit riktigt bra måste jag säga. Den har blivit en riktig ordbehandlare måste jag säga =). Jag pluggar själv och jag är mycket nöjd med iWork. Programmen är lätta att lära sig och lätta att använda. Och sen självklart väldigt snygga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-01 11:46

jag kör word:mac och funkar bra

  • Medlem
  • Sävsjö
  • 2007-09-01 11:48

Är det någon som har erfarenhet av Open Office? Är det bra?

Ursprungligen av jcruz:

Är det någon som har erfarenhet av Open Office? Är det bra?

Pröva det, om inte annat är det väldigt prisvärt.

Ett sätt att komma fram till om det är värt pengarna, vilket jag personligen tycker, är ju att köra demoversionen ett tag.

Hur är det, har någon klurat ut hur man gör svenska typografiska citattecken?

Senast redigerat 2007-09-01 14:07

Open Office är gratis, ja.

är de nåt o ha då?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-01 15:38

So-so.. en macigare version är under utveckling.

Efter att nu använt iWork i två veckor så kan man inte beskriva min glädje med ord över att ha hittat det (hittat och hittat, datorn nästan tvingade mig till köpet ^_^). Pages och word är som mormors äppelpaj mot en gammal vidrig sylta som visserligen kanske mättar dig, men smaklökarna kommer knappast att sjunga av glädje.

Ska dock tilläggas att jag inte är en van användare av ordbehandlare och dylikt, men att jag har viss erfarenhet av både word och powerpoint. Har man dock arbetat i word varje dag i 10 år kanske man inte tycker pages är bättre, men då har nog detta mer att göra med att pages har ett annorlunda upplägg, som de inte vill lära sig.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-09-01 16:42

Ja, jag har suttit och provat test-versionen av pages, och än så länge är jag rätt nöjd. Har inte provat nå avancerade funktioner, men den verkar göra det jag vill iaf

Så förmodligen kommer jag att köpa iWorks.

Jag diggar också iWork stenhårt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-01 16:59

Keynote är det bästa presenationsprogrammet
Numbers det bästa sättet att presentera siffror
Pages, ingen aning, aldrig öppnat det

(Excel åker fram varje gång det blir svåra grejer, annars använder jag bara numbers)

har använt pages nu ett tag... testade keynote och numbers. Jag kommer nog skaffa iWork snart, känns skönt!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-01 17:28

Har köpt iWork familjepack och alla i familjen älskar det. Lagom svårt och lagom kompetent. (Vilken tur att vi har ordet lagom)

Har ersatt Office för min del.

Har dock fortfarande Office 2004 installerat, men kommer nog inte att uppgradera det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-01 17:45

Jag har både iWork '06 och Office:Mac 2004 installerat. Har inte provat att göra presentationer i KeyNote, men såg en fd klasskompis som använde det vid varje presentation i skolan och alla blev väldigt imponerade. Det stack ut bland alla PowerPoint-bildspel. Har endast använt Pages och tycker det är väldigt bra. Vet inte varför jag skaffa Office:Mac i efterhand...

Keynote äger ju upp Powerpoint hur lätt som helst. Pages tycker jag personligen är en skön kombination av Word och Publisher och nu iom '08 så är det en bra ordbehandlare, innan var det mer layoutverktyg. Numbers har jag inte jobbat mycket med, men det känns som om det utan problem ersätter NeoOffice-varianten av Excel för min del. Jag tycker iWork äger! Det är guld!

Det är ju uppenbart att allt fler får upp ögonen för iWork och därför är det också så himla synd att det inte finns på svenska. Med svensk version skulle man kunna sälja ännu fler kopior. Jag mailade till Apple i Sverige och fick det alltid lika intetsägande svaret:

"Vi har som policy att aldrig uttala oss om framtida produkter. Således kan jag inte ge dig något svar gällande huruvida iWork kommer att översättas till svenska i framtiden eller ej."

Tack för inget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-02 00:23

Nya iWork '08 kommer säkert att komma i svensk version. Nu när Numbers kompletterar iWork, så kommer efterfrågan att göra sitt. Jag kommer inte att uppgradera Office:Mac '04 utan uppgradera min iWork '06 när svensk version av iWork '08 kommer!

Nya iWork är så logiskt uppbyggt att behovet av alla alternativ på svenska inte riktigt finns, man förstår i alla fall. Undantaget kan vara vissa funktioner i numbers, men det är klart, program ser ju helt klart bättre ut på svenska ^_^.

Jag tror som Reisan att iWork snart kommer i svensk version. Sen håller jag med adm_kenshin också, det funkar bra även med engelska. På de olika jobb jag varit ute på de senaste åren har alla haft engelska som koncernspråk och därför engelska versioner av officepaketet, ingen som klagat på det.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-09-02 12:48

Tänkte sticka in en liten fråga här nu när experterna är här:

Jag kör mitt macosx på engelska (klarar inte av svenska), finns dett nått sätt att säga till pages att använda svensk rättstavning?

Om man köper en engelsk version av iWork 8 borde man väl kunna uppdatera till svensk gratis när/om den kommer? Eller visar erfarenheten något annat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-04 19:16

iWork är verkligen ren glädje sedan den nya uppdatering. Och Numbers ska vi inte ens prata om, en dröm. Har egentligen bara två klagomål,

- Exportering till Excel-format från Numbers fungerar sådär.
- Hur tusan minskar jag punkterna, "Data Point Symbol", i diagrammen?! I detaljerade linjediagram blir de alldeles för stora.

Hur kommer det sig att det inte tycks finnas något sätt att ladda ner demon för iWork 08 från Apples svenska hemsida efter ommöbleringen? På den amerikanska finns nerladdningslänken kvar.

Bevaka tråden