Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Befarar min IP-adress kapad / hi-jacked!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Go'vänner,

råkade felaktigt posta detta inlägg i annan tråd, ber om ursäkt. Här nu stolt som egen tråd.

Min utmaning: Plötsligt kommer jag med mitt snik-Ownit-bredband bara upp en stunn' då och då var afton. Supporten på ownit.se tror min ip-adress kan ha blitt (nysvenska!) kapad av en baddie.

Ownit-supporten kan int' färgen om mac, så mitt hopp står till er, bröder & systrar.

Jag är på OS X version 10.1.5 - som är så gammal att den saknar "ethernet"-fliken som val i "network".

Hur kommer jag till root-nivå / applications / utilities för att köra terminal och ipconfig ?

För att knäcka er ännu mer (se d som Stor-Utmaningen, vänner) så saknar jag admin-login. Min burk är (som allt annat i mitt arma liv) köpt begagnad och har förre ägaren:s ful-admin-konto som jag int' har password till.

Gu' signe er, goa herr'n å dyraste frun, för all möjli' assistans! En tacker ö-mjukast på förhann..!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-28 10:27

Har du systemskivan med kan du starta från den.

Om inte är det starkt rekommenderat att skaffa en nyare systemskiva och uppgradera...

Vad har du för dator?

Jag skulle verkligen rekommendera en uppgradering till Mac OS X 10.4 Tiger.

Låter oerhört märkligt att inte Ownit kan stänga av den andra personen. De kan se i sina system vilken MAC-adress den andra datorn har (ej att förväxla med Mac) och kan blocka den. Så fungerar det för de flesta Internetleverantörer.

@Mach2: Tack för kommentar. Saknar systemskiva, säljaren hade slarvat bort den. Min iMac köpt beg., som jag skrev.

@Björnström: Tack, jag har en vintage iMac Lime. Skulle OS X 10.4 Tiger kunna fungera klanderfritt i den? Obstakel: OS X 10.4 Tiger kostar pengar som jag inte har.

@William WM: Tack, jag tycker också mkt märkligt att Ownit inte kan hjälpa mig terminera den förmenade Bad Guy som antas kapat min ip-adress. Supporten rek. mig lyss' i ett Mac-forum för att få hjälp. TG jag har One and Only 99Mac att be om hjälp i !

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-28 13:29
Ursprungligen av Henry4dAce:

@Björnström: Tack, jag har en vintage iMac Lime. Skulle OS X 10.4 Tiger kunna fungera klanderfritt i den? Obstakel: OS X 10.4 Tiger kostar pengar som jag inte har.

Jag tror inte tiger officiellt fungerar med din iMac eftersom den ej har någon FireWire-port. Det går att installera det i alla fall med diverse trix men det bästa för dig vore nog att skaffa en begeagnad Panther (10.3). Det finns säkert någn som kan överlåta en gammal licens till dig för en obetydlig summa.

Märkligt. Man kan väl inte "sno" någons ip-nummer o surfa ifrån? Måste väl ditt bolag har tabbat sig om du är tillägnad bara ett ip som dessutom någon annan har.
Det har väl inget med mac att göra.
Är det fasta/dynamiska ipnummer du har?

Begär att de låser ditt abonnemang mot just din mac-adress, det ska dom väl klara av att göra. Har du fler datorer hemma så be dem låsa mot alla olika mac-adresserna.

@Code Red: Tack för kommentar. Enligt Ownit:s support är IP-adress-kapning förekommande. Mac-adressen är kritisk (detta har som vi alla vet inget göra med att användaren är på Mac-plattform). IP-numret är fast tilldelat.

@rhesus: Tack, tipset om Panther (10.3) låter som en bra tänkbar framtida uppgradering. Jag får lov annonsera efter orig.skivor, kan ta tid. Just nu måste va' fokus försöka reclaim'a min IP-adress.

@hallogallo: Tack, men om Ownit kunnat göra d, borde d väl gjort d när jag bad dem om hjälp?

Ursprungligen av Henry4dAce:

@Code Red: Tack för kommentar. Enligt Ownit:s support är IP-adress-kapning förekommande. Mac-adressen är kritisk (detta har som vi alla vet inget göra med att användaren är på Mac-plattform). IP-numret är fast tilldelat.

@rhesus: Tack, tipset om Panther (10.3) låter som en bra tänkbar framtida uppgradering. Jag får lov annonsera efter orig.skivor, kan ta tid. Just nu måste va' fokus försöka reclaim'a min IP-adress.

@hallogallo: Tack, men om Ownit kunnat göra d, borde d väl gjort d när jag bad dem om hjälp?

Skulle säga tack o adjö till den leverantören. Som att gå till frisören och någon annan tar ens stol precis när man ska klippa sig men man är ändå tvungen att betala. Jävligt skumt som sagt. Klart de kan spärra andra snubbens MAC-adress. Den funktionen är ju ganska basic. Hur som helst så är det ju inte ditt fel så du kan ju knappast behöva betala.
Förresten, det råkar inte handla om trådlöst bredband som du råkar dela med dig av?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-30 15:49
Ursprungligen av Henry4dAce:

@Code Red: Tack för kommentar. Enligt Ownit:s support är IP-adress-kapning förekommande. Mac-adressen är kritisk (detta har som vi alla vet inget göra med att användaren är på Mac-plattform). IP-numret är fast tilldelat.

Försöker inte Henry4dAce säga oss något...? Det ser inte ut att vara dynamiskt (DHCP) utan fast.

Har lite tips som kanske kan fungera.

Det finns alltid en root användare på mac som är admin men som inte används liksom, utan i terminalen. Jag skulle fixa något med MySQL nån gång och ville vara root. märkte då att denna inte hade något lösenord per default (eller så hade root användaren ett standard lösen). Kommer dock inte ihåg riktigt hur jag satte lösenordet men jag gjorde det i terminalen på något sätt. Har för mig att första gången jag körde sudo root i terminalen fick jag sätta ett lösenord. Googla lite så kommer du hitta det.

Fyra länkar:

http://www.thejackol.com/2005/09/23/change-root-password-in-os-x/

http://www.spy-hill.com/~myers/help/apple/EnableRoot.html

http://www.tech-recipes.com/apple_mac_tips712.html

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20001217230925152

När du har gjort detta kan du även logga in i OSX GUI som root, ställ in i System preferences >> Accounts >> Login options >> Display login window as >> name and password (översätt själv jag kör engelska ) och starta om burken så kan du skriva in root som användare och ditt nya lösenord. Voila! Du är admin.

Det var iofsig i OSX 10.4 Tiger som jag gjorde detta så det kan skilja sig men borde funka.

Om du inte ens kan köra terminalen så vet jag inte vad du ska göra men hoppas detta hjälper

Ps. Härlig forumdialekt du har lagt dig till med Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 15:17

Om Ownit inte kan lösa problemet bör du kunna begära att du får en ny fast-ip adress och att de stänger av den gamla.

Jag förstår dock inte hur de kan dela ut fasta ip adresser utan att kunna styra vem som får den. Riktiga prylar och bolag ser till att ha produkter där de kan "låsa" portarna i switchen till rätt abonnent.

Sedan tycker jag det låter konstigt att din ip har blivit kapad. Ett troligare scenario är att det är något fel på din mac eller osx. Om din ip blir kapad så dyker det upp ett felmeddelande i loggen. Då är det enklast att starta om datorn (eftersom du inte är admin) så tar du över din ip igen.

@Pissenisse: Tack för storartat välmatade & initierade tips! Bfarar på gränsen till min kapacitet, men ska göra mitt bästa tränga in i denna spännande, mystiska djungel av root-nivå-vegetation. Tack åxå för uppskattande PS om klyket, tugget sitter se'n kortbyxe'ra.

@mry: Tack för kloka kommentarer. Jag börjar tro Ownit verkar i en alternativ verklighet.

@Code Red: Tack för träff-säker barberar-liknelse. "Qwnit, barberaren", i st. för "Conan, barbaren". Nej, för att bsvara din Q; trådlöst finns bara i mina våta drömmar.

OK gänget,

här kommer uppdateringen av sakernas tillstånd:

Jag ringde åter upp Ownit:s support staff igår kväll. De höll med om alla de tips ni killar (inbegriper tjejer, som i 'you guys', ingen genus-diskriminering) gett mig här i tråden.

De skulle, normalt, ha kunnat fimpa den förmodade andra ip-nyttjaren och låsa porten i switchen till rätt abonnent; d.v.s. yours truly.

Men...

...Ownit vet inte vilken lfysisk ledning i huset som är min lina. En under-entreprenör drog kablarna utan att notera lägenhetsnummer till portarna.

Så nu har Ownit ingen praktisk möjlighet låsa porten i switchen till rätt abonnent; d.v.s. mig.

Tillbaks på ruta 1, m.a.o.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-29 16:37
Ursprungligen av Henry4dAce:

OK gänget,

här kommer uppdateringen av sakernas tillstånd:

Jag ringde åter upp Ownit:s support staff igår kväll. De höll med om alla de tips ni killar (inbegriper tjejer, som i 'you guys', ingen genus-diskriminering) gett mig här i tråden.

De skulle, normalt, ha kunnat fimpa den förmodade andra ip-nyttjaren och låsa porten i switchen till rätt abonnent; d.v.s. yours truly.

Men...

...Ownit vet inte vilken lfysisk ledning i huset som är min lina. En under-entreprenör drog kablarna utan att notera lägenhetsnummer till portarna.

Så nu har Ownit ingen praktisk möjlighet låsa porten i switchen till rätt abonnent; d.v.s. mig.

Tillbaks på ruta 1, m.a.o.

Detta var verkligen en underhållande historia, antingen får dom ju lösa problemet och se över vilken säkerhet dom har i sina system. Annars får dom ju häva ditt abbonemang.

Nästa alla ISP idag låser till en fysisk address (MAC) just för att förhindra detta.

Antar att du sitter på någon form av stadsnät / hyresnät?
Börja med att be dom byta användare och lösenord om du nu har en webinloggning vilket jag misstänker.

Om så är fallet har din "kapare" antagligen norpat ditt login pga dålig säkerhet vid inloggningen. Okrypterad inloggning visas i klartext i tcp paketen.

MvH Bylund

@Csoft: Tack för kommentar. Nej, som svar på din fråga; Ownit har inte webb-inloggning. Och vidare: Nej, de kan inte låsa, då de ej vet vilken fysisk port som är min (se tidigare inlägg av mig i tråden).

Har de fasta ip-nummer eller dhcp?

Om det är fasta nummer så kan de väl ge dig ett nytt och se på vilken kopplingsplint det ansluts och sedan låsa mot din mac-adress. Sedan är det väl bara att spärra den som ligger kvar med ditt gamla ip.

Har du dhcp så ska du kunna skicka en begäran om nytt ip, eller ny dhcp-lease. I och med att du har 10.1.5 får man antagligen göra det i terminalen.

Tycker dock, med mina begränsade kunskaper i ämnet, att det låter märkligt att de inte kan lösa ditt problem utan att hålla reda på vilken tråd som hör till vilken lägenhet.

Ursprungligen av ohennig:

Har du dhcp så ska du kunna skicka en begäran om nytt ip, eller ny dhcp-lease. I och med att du har 10.1.5 får man antagligen göra det i terminalen.

Har för mig att man kan göra det via peka-å-klicka i Systeminställningar, om man går en liten omväg. När man aktiverar PPPoE och sedan inaktiverar det igen begär 10.1 en ny dhcp-lease, om jag minns rätt.

Ursprungligen av Samuel K:

Har för mig att man kan göra det via peka-å-klicka i Systeminställningar, om man går en liten omväg. När man aktiverar PPPoE och sedan inaktiverar det igen begär 10.1 en ny dhcp-lease, om jag minns rätt.

Det räcker att starta om datorn. Eller tycka nätverkssladden för att provocera fram en ny DHCP-förhandling. Den är normalt baserad på din mac-adress så det är inte så säkert att du får ett nytt nummer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-30 12:35

Men dom har ju en korskopplingsplint i källaren där du bor. Med en mobiltelefon så fixar ni biffen: montören ställer sig vid racket i källaren och ber dig att dra ut och sätta in din nätverkssladd upprepade gånger. Nu kommer han att se på vilken port i switchen som länk-lampan slocknar och tänds. Hur svårt kan det bli?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-30 18:27

Vad bra detta låter, statiska IPn utan capture portal och som det låter ej managerbara switchar (eller verktyg för det) då vet man en operatör som jag tänker hålla mig _LÅNGT_ borta ifrån iaf..

Lättaste sättet att lösa detta är egentligen bara att få ett nytt IP av supporten, eller göra som resten verkar göra, ta ett

Stort tack för fortsatt goda råd! Mitt speciella tack för engagemanget till ohenning, Samuel K, frazze, Mattias Hedman och ntity. Ni killar e' Go'a Gubbar!

Efter ytterligare övertalning av supporten lyckades jag till slut utverka en ny IP-adress. Det är förenat med stora kostnader för dem, att ge ut en ny IP-adress, uppgav man till mig.

Jag har att känn' mej mucho priviligierad att jag fått den ynnesten.

Emellertid kan förståss även den nya IP:n teoretiskt bli hi-jacked av ngn baddie. Supporten ha'nnte (nysvenska!) råd skicka ut en montör som skulle ställa sig vid racket i källaren och be mej dra ut och sätta in min nätverkssladd, för att se på vilken port i switchen som länk-lampan slocknar och tänds, för att identifiera min lina, som frazze mkt riktigt föreslog i denna tråd.

Så, hur fredar jag då fortsatt min nya *dyrbara* IP-adress?

Och som vi nu alla vet är det en fast tilldelad IP-adress jag har.

Alla idéer om detta emotas tacksammast, go'vänner.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-01 13:04
Ursprungligen av Henry4dAce:

Så, hur fredar jag då fortsatt min nya *dyrbara* IP-adress?

Byter operatör (ISP).

Visst - det kan låta lite bryskt, men med tanke på att dom inte klarar av att hantera denna grundservice på något bättre sätt så är det inte mycket man kan göra. Hela historien i sig är rätt pinsam för ISP:n - knappast för Henry4dAce.

Att man har goofat med installationsfirman och skyller/välter över alla konsekvenserna på kunderna känns inte heller något vidare seriöst.

Kontentan är helt enkelt att varje ISP ska ha full koll på alla sina anslutna kunder och kunna när som helst stänga av en kund från access till yttervärlden. Allt annat hör hemma i källaren.

Ursprungligen av Henry4dAce:

Stort tack för fortsatt goda råd! Mitt speciella tack för engagemanget till ohenning, Samuel K, frazze, Mattias Hedman och ntity. Ni killar e' Go'a Gubbar!

Efter ytterligare övertalning av supporten lyckades jag till slut utverka en ny IP-adress. Det är förenat med stora kostnader för dem, att ge ut en ny IP-adress, uppgav man till mig.

Jag har att känn' mej mucho priviligierad att jag fått den ynnesten.

Emellertid kan förståss även den nya IP:n teoretiskt bli hi-jacked av ngn baddie. Supporten ha'nnte (nysvenska!) råd skicka ut en montör som skulle ställa sig vid racket i källaren och be mej dra ut och sätta in min nätverkssladd, för att se på vilken port i switchen som länk-lampan slocknar och tänds, för att identifiera min lina, som frazze mkt riktigt föreslog i denna tråd.

Så, hur fredar jag då fortsatt min nya *dyrbara* IP-adress?

Och som vi nu alla vet är det en fast tilldelad IP-adress jag har.

Alla idéer om detta emotas tacksammast, go'vänner.

OM vi utgår från att du behåller dessa som leverantör även om de bitchar om at leverera det du faktist betalar för så gör så här:
När du är uppkopplad, ring dem så de en gång för alla låser ditt ip-nummer till din MAC-adress. Hur enkelt som helst. Jag fattar seriöst inte vad ownit sysslar med.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-01 15:41
Ursprungligen av Code Red:

När du är uppkopplad, ring dem så de en gång för alla låser ditt ip-nummer till din MAC-adress. Hur enkelt som helst.

Nej, det vill Henry4dAce att dom gör. För då får han nya problem den dagen (som väl inte är så långt borta...) han vill stoppa dit en trådlös router eller annan utrustning. Då måste han bitcha igen med Ownit. Och det verkar ju inte kundsupport ha samma uppfattning om.

Ursprungligen av Code Red:

Jag fattar seriöst inte vad ownit sysslar med.

Gold-diggin'.

Ursprungligen av frazze:

Gold-diggin'.

Men det bästa sättet att tjäna pengar är väl att leverera sina produkter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-01 13:14

Jag läste i Ownits presentationsmatrial - vilket dj-a dravel:
Kundvård
För oss på Ownit är engagemang och förtroende våra ledord. Förtroende är inte något man får gratis. Det måste byggas upp och bevisas gång på gång. Därför är det viktigt att vi alltid finns tillgängliga för våra kunder. Våra kunder kan göra felanmälan dygnet runt, 365 dagar om året.
Som kund till Ownit får ni tillgång till en kunnig kundtjänst som är väl insatta. De ser till så ni snabbt får den hjälp ni behöver.
Ownits serviceorganisation ser till att allt fungerar minutiöst. Övervakning sker dygnet runt från vår nätövervakningscentral.
På Ownit har vi starkt kundfokus och vi strävar efter att vara lyhörda för kundernas önskemål. Många av våra konkurrenter mäter tillgängligheten årsvis. Vi mäter tjänstens tillgänglighet per kalendermånad därför att våra kunder vill ha det så.
Till våra företagskunder garanterar vi dessutom 99,7 procent tillgänglighet till våra tjänster (SLA).

Tack för nya goda kommentarer, vänner.

Varför är jag då kund till Ownit, frågar sej nog iaf en del av er.

Kom närmre, ja' ska' del' me' mej av 'emliheten....

...d kost nada, zil, zero dinarer i måna'n fö' mej, ha deras bre'band.

Jupp. Du har d.

Gratis e' svårslaget.

För mej som e' fatti' som en körk-råtta, e' d skillna'n mellan ha råd gå ut å ta ett par öl, me' go'vänner'a, en gång i måna'n lr vackert stanna hemm' å förtvina på kammar'n.

Den Rike, Dryge & Självgode replikerar då, säkert som Amen i Körk'a: "Man får alltid vad man betalar för."

De' gör Den Rike allti', från sina Höga Hästar (...höga på vadå, f.ö.?)

Vi som levt ett mer komplext Liv, vet att Den Rike e' ute å cyklar, med sina kategoriska besserwisser-sentenser.

Ibland är det så att de' finns en direkt koppling mellan prislapp och kvalitet. Iblann' inte.

Exempel: ComHem är dyrt *och* dåligt.

Men va' finns d för fler bre'bann's-aktörer på den svenska markna'n som erbjud' prislappen SEK 0:-/månad, lr iaf näst intill (kanske sku' ha råd pynta SEK 49:-, fall ja' offra två sunk-haks-bira).

Jag tar tacksammast emot alla tips om d !

Ursprungligen av Henry4dAce:

Kom närmre, ja' ska' del' me' mej av 'emliheten....

...d kost nada, zil, zero dinarer i måna'n fö' mej, ha deras bre'band.

Jupp. Du har d.

Gratis e' svårslaget.

För mej som e' fatti' som en körk-råtta, e' d skillna'n mellan ha råd gå ut å ta ett par öl, me' go'vänner'a, en gång i måna'n lr vackert stanna hemm' å förtvina på kammar'n.

Den Rike, Dryge & Självgode replikerar då, säkert som Amen i Körk'a: "Man får alltid vad man betalar för."

De' gör Den Rike allti', från sina Höga Hästar (...höga på vadå, f.ö.?)

Vi som levt ett mer komplext Liv, vet att Den Rike e' ute å cyklar, med sina kategoriska besserwisser-sentenser.

de'
Iblann'

va'
d
bre'bann's-aktörer

markna'n som erbjud'
lr
sku' j!

Driver du med oss? Skriv så man kan läsa så är det lättare att hjälpa till.

Bevaka tråden