Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Placering av knappar i formulär - undersökning

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Luke Wroblewski & Etre har gjort en undersökning av hur folk hanterar och ser knappar i ett formulär
http://www.lukew.com/resources/articles/PSactions.asp

Inte helt oväntade resultat men jag hade trott att det var bättre att särskilja "skicka" och "radera/cancel".

Intressant.

När jag läste texten så blev jag nostalgisk och kom ihåg alla formulär som hade den idiotiska "Reset/Återställ"-knappen bredvid "Skicka" i webbens barndom. Av någon anledning trodde många webbskapare att det var en bra sak, bara för att man kunde det så skulle man ha med den, typ. Men nånstans på vägen försvann den som väl är, nu ser man den aldrig.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-09-05 11:30

Lite märkligt att man valt att byta plats på "Submit" och "Cancel" på E (den som fick sämst betyg), jämfört med de andra formulären.

Man borde kanske provat att byta plats på knapparna i de andra exemplen också. Exemplen nu använder Windows-konventionen att lägga det man förmodligen helst vill göra till vänster, och avbryt (eller motsvarande) till höger.

På macen är det tvärt om; det förmodade favoritvalet till höger.

Hade varit intressant att se om resultatet skulle skilja sig mellan höger- eller vänsterställd "Submit".

Ursprungligen av Kalle W:

Hade varit intressant att se om resultatet skulle skilja sig mellan höger- eller vänsterställd "Submit".

Faktiskt, jag tänkte på precis samma sak när jag läste artikeln!

1
Bevaka tråden