Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varmare dator med stängt lock?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, frågan står i rubriken.. blir datorn varmare (ohälsosamt varm?) om man har stängt lock, när den är kopplad till extern skärm? Finns det någon risk att laptopens egna skärm tar stryk av "all" värme? Jag väntar på en 2.4 MBP nämligen. Det är rätt mycket kräm i den.. vill vara säker.

En hel del värme kommer ju upp vid tangentbordet och även runtom, skulle inte tro att det är bra för skärmen i det långa loppet ifall du belastar CPU:n väldigt ofta och mycket. Tror även att hårddisken använder metallen vid sidan av touchpaden för att kyla ner sig.

Kort svar från min sida: Ja, det går, men jag själv skulle inte rekommendera det. Ha den hellre uppvikt och släck skärmen. Då kommer grejerna leva längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-31 18:53

MacBook Pro:n du kommer få är byggd för att kunna användas med locket stängd om du kopplar den till en extern skärm. Datorn är ventilerad i gångjärnen på datorns baksida och denna ventilation fungerar även om locket är stängt. Om du märker att fläktarna börjar susa ovanligt högt så kanske du kan få ner värmen om du har locket öppet, men annars så ska det vara lugnt. Så länge datorns undersida är ordentligt ventilerad så kommer det inte bli för varmt på ovansidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-31 19:56

Min erfarenhet är att fläktarna går igång tidigare och ljudligare med stängt lock, men att temperaturerna inte blir farligt höga.

Ok, tack för svaren. Får experimentera lite. Funderar på någon liknande denna pryl, nästan helt frilagd från kontakt med andra ytor borde en stängd skärm inte vara några problem:

Borde inte kylningen bli som mest effektiv om datorn står på ett föremål med hög värmeledningsförmåga, t.ex. plåt?

Än helt fritt i luften alltså... Luft leder ju inte värme särskilt bra.

1
Bevaka tråden