Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro att spela på?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur är mac pro att spela på?

Går det använda båda CPU'er till spel eller kan dom bara nyttja en ?

Anledningen är att jag funderar på att köpa en, för dom är ju så ruskigt kraftfulla och lätta att byta minnen, hårddiskar och antagligen grafikkort på så det hade ju varit ett bra alternativ eftersom det kommer nya och snabbare minnen och grafikkort hela tiden.

spelandet är förresten tänkt i både OSX och windows.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-30 16:46

De flesta moderna spel kan använda flera cpuer, 4 eller 8 cores som Mac Pron har. Dock är det väldigt beroende på spel.

Mac Pron är den enda macen som kan kvalificera sig som speldator.

Ursprungligen av Sidde:

De flesta moderna spel kan använda flera cpuer, 4 eller 8 cores som Mac Pron har. Dock är det väldigt beroende på spel.

Mac Pron är den enda macen som kan kvalificera sig som speldator.

Har du några exempel på nyare Mac OS X-spel som har stöd för flera kärnor? Hade varit intressant att veta.

hade varit intressant och veta vilka spel överhuvudtaget som klarar upp till 8 kärnor
men vad hade ni isåfall rekommenderat för specs på Mac Pron då ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-31 13:55
Ursprungligen av MrParanoid:

hade varit intressant och veta vilka spel överhuvudtaget som klarar upp till 8 kärnor
men vad hade ni isåfall rekommenderat för specs på Mac Pron då ?

Ett spel behöver inte vara optimerat för 8 kärnor för att ta vara på delar utav prestanden, det räcker med att det är multitrådat eftersom du kör så pass många bakgrundsprocesser i en dator så påverkas overallprestandan.

Tyvärr finns inte så stor vinst och kanske till och med en förlust med att dela upp ett normalt program/spel i så pass många trådar, eftersom varje tråd måste i sin tur vänta på en annan för att kunna gå vidare. Eller är beroende utav föregående tråd och det blir en större latency att tala med core4 och core1 exekverade den och ligger i fel register/cacheminne.

Så ska man spela spel för närmsta framtiden är 4 kärnor mer bang for the buck än 8.

Men spel som har stöd för flera kärnor är Quake4, Doom3, UT 2003, UT 2004 med fler.
Vilka som är optimerade för 8 cores vet jag inte, vilka som kan utnyttja 8 cores vet jag inte heller, men troligtvis är det fler än de optimerade ;), men 4 cores finns det troligtvis en hel hög utav.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-31 14:13

Det som jag tycker gör Maccen intressant till spelmaskin är just Multi Threaded OpenGL, de visade upp just World of Warcraft på WWDC och det var en j**la skillnad.
Hittade lite benchmarks:
http://www.barefeats.com/wowmt.html

  • Oregistrerad
  • 2007-09-01 19:55

dom flesta spel går inte snabbare om du har fler kärnor, utan tom i vissa fall långsammare. Huvudutecklaren på ID Software skrev ett bloginlägg om det för ett tag sedan. Det är svårt att dela upp CPU intensiva och realtidskrävande applikationer till flera kärnor/processorer med hjälp av multitrådning, eftersom det, precis som sidde skrev så måste man vänta tills en tråd blir klar.

Om man ska multitråda så räcker runt 3 kärnor/cpu'er (huvudkod, grafik och ljud = 3). Det är sällan mina fyra cores nyttas på spel, (Eller i överhuvudtaget)

1
Bevaka tråden