Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VIRUS! hur gör man på mac?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-08-30 03:33

Hej!

Det slog mig nu att problemen jag upplevt i Entourage (mac osx) troligen är ett macrovirus. Här finns buggarna beskrivna:
http://www.99.se/ovrig-programvara/222910-mailprogram-foer-identiteter-vill-laemna-entourage.html

Jag har inte tänkt tanken att det kunde va virus för att det va på macen, men vem vet.
Hur gör man i mac, finns det nåt program jag kan köra? Har inte lust o köpa ett antivirusprogram egentligen, finns det nåt mindre gratisprogram? Eller bör man investera i antivisusprogram även fast man har den "stensäkra macen" ...

hoj.

Ett macrovirus skapat för Windows kan inte skada en mac. Ett virus som kan skada en mac hade varit väl omskrivet vid det här laget. Du har inte virus. Det är jag 100% säker på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-30 11:40

Läs mer angående virus från PC till Mac i denna tråd. Kolla efter mitt första inlägg och läs vad de svarat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-30 18:06
Ursprungligen av Rickard A:

Ett macrovirus skapat för Windows kan inte skada en mac. Ett virus som kan skada en mac hade varit väl omskrivet vid det här laget. Du har inte virus. Det är jag 100% säker på.

Det beror helt på macro funktionerna i programmet som macrot är skrivet på, om det finns stöd för funkioner som "radera alla filer" eller liknande saker kan det göra lika mycket skada som annat.

Det är ju egentligen som med vilket interpretator språk som helst, ex Java, skriver man ett javaprogram som raderar alla filer som den ser så funkar det ju på alla OS som java stödjer..

Ursprungligen av ntity:

Det beror helt på macro funktionerna i programmet som macrot är skrivet på, om det finns stöd för funkioner som "radera alla filer" eller liknande saker kan det göra lika mycket skada som annat.

Det är ju egentligen som med vilket interpretator språk som helst, ex Java, skriver man ett javaprogram som raderar alla filer som den ser så funkar det ju på alla OS som java stödjer..

Ja det har du helt rätt i. Men mitt svar blir ändå det samma. Han har inte ett virus. Hade det funnits ett sånt hade vi känt till det.

Det är garanterat inte ett virus. Det låter som om du har en skadad databas. Det man kan göra är att försöka reparera den går inte det så får man exportera meddelanden, händelser etc, skapa en ny identitet och sedan importera tillbaka dem. Ett slavgöra men det kan avhjälpa diverse konstiga problem

  • Medlem
  • 2007-08-31 01:26

Här var det delade meningar.
Hur som helst. Jag har provat att reparera databasen. Huruvida den lagades eller inte är egentligen ointressant, för att viruset/spöket/buggen fortsätter härja. Den här eviga "har blivit pappa"-anteckning fortsätter att dyka upp här och var i nya som gamla kontakters anteckningsfält. Jag vet inte vilket sambandet är, om det kopieras dit efter man öppnat kontakten, sparat om den el. dyl, men det dyker upp. Och om databasen hade varit skadad hade det ju redan skadats. Detta innebär i så fall att den skadas om och om och om igen.
Frustrerad.. jag behöver mitt anteckningsfält

/aniah (som för övrigt inte är en han)

Entourage har en riktig databas, en SQLite, i botten och även om det är ovanligt så händer det att databaser skadas. När det sker är det ganska typiskt att värden från en "post" dyker upp någon helt annanstans.

En sak som inte jag ser i är vilken version av Entourage/Office du använder. Är det Office X, eller 2004 ?

  • Medlem
  • 2007-08-31 22:12

Det är 2004

1
Bevaka tråden