Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes hittar utdelad musik, trots ensam dator i nätverket.

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En sak som jag upptäckte häromveckan var att när jag hade iTunes öppet så dök det upp en blå delad spellista i vänsterspalten. Den var fylld med diverse kurdisk musik och lite backstreet boys och gick alldeles utmärkt att lyssna på.
Nu heter mappen iofs "Lidia's LimeWire Tunes", men jag tror att om man installerar LimeWire på datorn och laddar ner musik så adderar LimeWire automatiskt en utdelad spellista i iTunes utan att man som användare riktigt fattar det (hände en kille på jobbet nämligen, hehe). Så det är iTunes som delar ut musiken trots "LimeWire" i namnet.

Det underliga är att jag bara har en dator som får internetuppkoppling via en Airport som sitter i BBB's nätverksuttag ovanför dörren.

Jag blev nervös och trodde att någon snyltade på min Airport, men så var inte fallet. Jag är ensam användare i mitt nätverk härhemma.

Så, hur sjutton kan jag hitta någon annans musik? Internetuppkopplingen sitter i ett hyreshus med BBB's 10 Mbit-lina. Kan musikdelningen från någon annan lägenhet på något sätt smyga sig in i min dator, i såfall hur?

Eller är det så att iTunes letar utanför det interna nätverket med hjälp av Airport och Bonjour?

När jag klickade på Limewire i Itunes så kom det upp en ruta att jag kunde dela min spellista med andra.
Det är nog det som aktiverats!

Du delar väl subnät med en Limewire-fan. BBB kör väl subnät per fastighet? (Jag vet inte alls, jag bara spekulerar.)

Jag har inte ens LimeWire, mitt itunes hittar däremot nåhon annans utdelade musik.

Jag vet inte hellr hur det funkar med subnät i huset. Allt annat är ju spärratt, dvs varje lägenhet för sig. Kanske musikdelningen lyckas smita igenom på något sätt....?

Ja, bonjour jobbar ju med multicast, och det är ju möjligt att det inte filtreras bort, och att de bara filtrerar bort broadcast mellan lägenheterna.

Tänk den dag bredbandsoperatörerna tillhandahåller multicast fullt ut. Då borde (i teorin) alla BBB-kunder kunna dela musik med varandra.
Multicast kan mycket väl komma snart, då det i praktiken är lösningen på bandbreddsproblemet när alla ska ha HDTV via bredbandet...

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Tänk den dag bredbandsoperatörerna tillhandahåller multicast fullt ut. Då borde (i teorin) alla BBB-kunder kunna dela musik med varandra.

Undra hur prestandan på iTunes skulle bli om den var tvungen att lista X antal tusen musikdelningar.

Igår fick jag en rolig överraskning när "hassan's LimeWire Tunes" dök upp i iTunes för mig. Jag blev dock inte så konfunderad, eftersom jag delar nätet med "hassan" via en router. Det verkar som att delningen bara dyker upp när "hassan" har LimeWire igång.

Den har en begränsning som apple har satt in, 5 datorer tror jag...

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-08-13 00:34

jag fick en (fatiskt ganska trevlig) lneraskning för ett par veckor sedan.

En snubbe ringde mig och frågade om jag var XX (Josef Bjerlin) och såklart jag var det, (han hade sett att det bara fans en sådan på hitta.se) och så sa han att han hade min musik i sin dator -en PC (usch) med iTunes (bättre).

Han hade -precis som jag BBB och vi kom fram till att det (som jag ibland stöter på) kan finnas små "hål" i bredbandsleverantörernas nätverk vilket gör at man ibland få upp andras bibliotek i sin dator...

Denna kille var väldigt rädd för att han snott min musik men lugnade sig snabbt när jag förklarade vad det hela handlade om...

Kan bara tillägga att jag just nu lyssnar på "NOFX's LimeWire Tunes" -en för mig helt okänd snubbe, tråkigt nog har han (eller hon) bara 32 spår i samlingen... jaja dålig musk är det också

//Filip

PS Kan man dumpa sin LimeWire på något sätt? Känner att jag inte riktigt har kontroll över den (vad det nu är) DS.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 18:42

Jag hittade igår Xipe's Music i iTunes. 4,35 gig rock som jag undrade vad det kom ifrån. Jag har BBB, så då är det väl nån i huset. När jag spelade lite från det igår kopplade han ifrån sig så det blev tyst. Va kul om det skulle vara närmsta grannen eller nåt, så det märks..

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 18:45

Nu delar jag ut min musik som Zipe's Music. Undrar när han börjar misstänka nåt. Kan man nånstans se vem det är man har och göra med, typ ip eller så? Kanske samma kille som har ett öppet wifinät i mitt hus..

Jag mailade BBB support och frågade angående Bonjour. Fick dessa svar:

Hejsan Martin,

Ni sitter kopplade mot samma pop och ni sitter på samma VLAN.

Utan att göra några djupdykningar i hur Apple har löst detta
musikdelningsprotokoll så ligger det väl nära till hands att
tro att det är någonting broadcastbaserat vlket gör att ni
kommer att kunna se varandra pga just det att ni sitter i
samma lokala lan.

Vi bygger nät på ett visst sätt och ni sitter i samma pop (point-of-presence) och i samma
VLAN.

Tack till Bredbandsbolaget (och Apple) som gör att jag numera kommer åt inte mindre än 4 musikbibliotek ifrån närområdet!

Men! Min musik förvinner sakteliga! Jag har också nåns limewire.... varför försvinner mina låtar en efter en! Hjälp!

Ursprungligen av heidipeidi:

Men! Min musik förvinner sakteliga! Jag har också nåns limewire.... varför försvinner mina låtar en efter en! Hjälp!

Det kan bero på följande saker:

1.Denne "någon" kanske inte har sin dator igång.
2.Denne "någon" kanske själv raderat musik ur sitt bibliotek
3.Denne "någon" kanske har stängt av musikdelningen.
4.Internetleverantören kanske täpper till Bonjour

Förslag på lösning:
Gå runt i grannskapet och påpeka att du saknar någon annans musik och be de slå på musikdelningen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-29 23:39

Efter att ha läst denna tråd aktiverade jag delningsfunktionen i iTunes. Hoppas att upptäcka ny musik på det sättet..

Dock verkar ingen vara aktiv just nu, men man kan ju alltid hoppas att någon har iPod här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-30 13:05

Jag har också haft detta "problem" och varit i kontakt med BBB ang. det, jag fick prata med en tekniker som svamla om nåt liknande det som har beskrivits tidigare i tråden. Problemet var för mig att han bara hade typ 5st markoolio 5st hårdrocks låtar samt massa porr

Jo, det kan bli lite pinsamt ifall någon delar ut saker som t.ex "Sussi" gör i mitt närområde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-30 16:13
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jo, det kan bli lite pinsamt ifall någon delar ut saker som t.ex "Sussi" gör i mitt närområde.

Verkar vara en grym tjej, Porr och Gangster rap

Du menar väl Sussis pojkvän/man?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-30 15:14

Jag får kväljningar. Visste inte att det fanns människor med sådan musik- och "film"smak..

Porr och Basshunter, vad mer kan man begära av livet?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-30 16:00

Kan vi inte hänga ut fler utdelade musiklistor i denna tråd? Typ som "Visa din oönskade utdelning i iTunes tråden"

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-30 16:02

Bra idé! Väntar fortfarande på att något ska dyka upp i mitt iTunes med..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-30 17:52

Det är inte bara BBB detta gäller, tror det gäller dem flesta lägenheter med "riktigt" nätverksuttag i lägenheten.

Jag sitter själv på Telia just nu och jag får upp andras spellistor lite då och då. Satt innan på HSBs Bolina och där var likadant. Hade även då nätverksuttag i lägenheten. Då kunde jag hitta folk när jag öppnade mina nätverksplatser också (i windows), försökte logga in men dem jag testade hade lösenord, dock hittade jag en skriver som jag skrev ut på och det visade sig vara grannen ovanpå. Han blev chockad och jag blev road.

Så jag tror att de som sitter kopplade i samma switchar eller nått nere i källaren kan få kontakt med varandra. Där verkar det som det bara är det privata skyddet som hindrar.

Ursprungligen av Kajan:

Så jag tror att de som sitter kopplade i samma switchar eller nått nere i källaren kan få kontakt med varandra. Där verkar det som det bara är det privata skyddet som hindrar.

Jag lokaliserade en person till en annan stadsdel och BBB sa att de bygger nät på sådant sätt, så för mig så är det inte bara grannarna i huset som "slinker igenom".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-30 21:29
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag lokaliserade en person till en annan stadsdel och BBB sa att de bygger nät på sådant sätt, så för mig så är det inte bara grannarna i huset som "slinker igenom".

Ni hamnade inom samma subnät tackvare att DHCP servern delade ut IPn inom samma subnät till er båda, dessutom lite beroende på hur det lägger upp sina vlan kan det uppstå.

Som sagt, OS X borde egentligen komma med brandväggen aktiverad som standard..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-30 18:23

Om inte annat visar ju denna tråden varför brandväggen i OS X borde vara på som standard

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-30 23:05

Nätverk är riktigt roligt. Fick nyss en bild skickad över an en kompis via MSN, kollar i WinZip arkivet och filtypen är MS-DOS program fast filändelsen är .jpg

Troligt att man öppnar den filen..

Ursprungligen av boris91:

Nätverk är riktigt roligt. Fick nyss en bild skickad över an en kompis via MSN, kollar i WinZip arkivet och filtypen är MS-DOS program fast filändelsen är .jpg

Troligt att man öppnar den filen..

du kör mac va ? jag antar det eftersom du sitter här, varför skulle du INTE öppna den ms-dos filen ? vad är det du tror att den skall göra med din MAC ?

jag bara undrar.....

Bevaka tråden