Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook eller Powerbook?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken är "Bäst" utav en Macbook med 2.0Ghz Intel Core 2 Duo, 1GB RAM mot en Powerbook 5.8 G4 med 1.67Ghz Processor, Radeon 9700 128mb och 2GB RAM? Jag har inte suttit vid en Mac med PowerPC processor och har dålig koll på hur de presterar osv.

Mvh.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-30 15:40

Vad ska du jobba med, i dagligt arbete där processorn kommer användas till stor del är Macbooken snabbare, men ska du sitta med tex CAD eller något som kommer använda grafikkortet kommer nog Powerbooken arbeta bättre.

Powerbooken kommer dock kännas rejält mycke skönare i handen, den är robust och känns dyr, medan macbooken kan upplevas plastig.

En 15" Powerbook/Macbook Pro är en utav de snyggaste bärbara maskinerna som skådats.

Tack tack. Jag sysslar väl mest med Ljudproduktion, så det är väl det som den till störst del skulle användas till. Jag gissar att grafikkortet inte spelar sån stor roll då. Sen är det väl vanlig datoranvändning, dock så har jag börjat komma in på lite videoproduktion och en del bildhantering i Photoshop CS2. Tror du det skulle märkas stor skillnad i det vanliga användandet? Jag sitter nämligen med en Macbook men funderar på att byta till mig en Powerbook. Som du säger så ser ju Powerbooken riktigt härlig ut, och det är ju alltid skönt att arbeta med något man trivs med, rent estetiskt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-30 16:16

Om du redan har en macbook, in med mer ram, 2GB till 3GB RAM. Kanske en snabbare hårddisk om du inte har en 7200RPM.

Photoshop CS2 är för PPC, och måste emuleras i Macbooken, kan du inte få tag på CS3 istället? Powerbooken är snabbare än macbooken i CS2, men klart utklassad i CS3.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-08-30 18:36
Ursprungligen av Sidde:

Om du redan har en macbook, in med mer ram, 2GB till 3GB RAM. Kanske en snabbare hårddisk om du inte har en 7200RPM.

Photoshop CS2 är för PPC, och måste emuleras i Macbooken, kan du inte få tag på CS3 istället? Powerbooken är snabbare än macbooken i CS2, men klart utklassad i CS3.

WORD! RAM minne kan man aldrig få för mycket utav. Det finns 3GB paket som är Mackompatibla på Komplett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333792
Sen om man köper "vanliga" Crucial, Kingston eller Corsair minnen skulle väl funka det också skulle jag tro.

Okok, kanske ska göra det. Jag kan inte mycket om mjukvara på det sättet, men funkar nya versioner av program lika bra på en PPC som på en Intel? Eller varierar det från program från program?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-01 21:45

Processorn i macbooken är väl antagligen runt 4 ggr snabbare, grafiken i powerbooken är väldigt mycket snabbare än macbooken.

Gamla program finns ju bara i PPC-version och fungerar ju bäst där.
Nyare program är ju universal binaries och fungerar bra på båda delarna.
Möjligen att några program är enbart Intel och således bara fungerar på Intel och inte alls på powerbook.

Powerbooken är en bättre produkt, det handlar inte bara om siffror. Den du funderat på är den sista som gjordes, de flesta barnsjukdomarna som fanns i de tidigare versionerna är borta, något man inte kan säga om mb/mbp. 15" pb g4 var en lyckad produkt, särskilt de senare. Mig veterligen har de inte de värme/fläktproblem som i stort sett alla bärbara macar har. Det gäller i vart fall min gamla 1.25ghz pb. G4 var och är en stenåldersplattform, men är du i behov av drag är det hur som helst inte en billig bärbar du ska titta på, snarare en dyr stationär.

En sak att tänka på, skärmarna i g4orna är skit i jämförelse med de flesta skärmar som sitter i bärbara datorer idag.

1
Bevaka tråden