Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen, forumet PHPBB är igång, men sen då??

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick alltså äntligen igång forumet till slut.

jag skall nu alltså fylla i en del fält i själva installationen av phpbb, är det någon här som gjort detta förut?

Vad ska jag skriva i fälten under "databaskonfiguration"?

Jag vet inte ens om jag har en databas ännu?

Måste jag skapa en databas, och hur gör man det?

Skulle bli väldans glad för lite tips

Har du installerat MySQL? phpbb använder sig av MySQL nämligen.

För Mac OS version 10.2 eller senare

1. Download the package mysql-3.23.55.pkg.tar.gz to your desktop. Unpack it and then double-click on the .pkg file to install it.

2. Open a terminal window and type in the following commands (without the double quotes):

3. type "cd /usr/local/mysql"

4. type "sudo ./scripts/mysql_install_db", enter administrator password when asked

5. type "sudo chown -R mysql /usr/local/mysql/*"

To start the server, issue "sudo echo" first, then type "sudo ./bin/safe_mysqld --user=mysql &"

Use it with "/usr/local/bin/mysql test"

If you do not want to have to type "/usr/local/bin" in front of every command, you have to add the /usr/local/bin directory to your PATH environment variable in your login script.

For the default tcsh shell, you can do this by running this command once:
"echo ´setenv PATH /usr/local/bin:$PATH´ >> ~/.tcshrc"

Important: You should at least run this command in order to secure the open master account in the default installation:

mysqladmin -u root password new_password_here

Källa: Marc Liyanage

[ 11. mars 2003, 09:54: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

ja, jag har installerat mysql men vet inte hur man skapar sin databas. phpbb frågar efter databasnamn, dns osv. Jag vet inte hur jag skall få reda på detta, antagligen är det väl något man måste göra med mysql för att starta databasen?

Tacksam för vägledning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-11 18:16

Finns det inte en installationshandledning till phpBB som du kan titta i?

Det finns redan en tom databas i MySQL som heter Test. Använd den.

[ 11. mars 2003, 18:17: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Ursäkta mej om jag verkar oerhört tjatig och okunnig (det är första gången jag sysslar med sånt här), men skulle du kunna ge mej ett exempel på hur jag ska fylla i ovanstående?

Pleeeaaze

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MauserMan:

Ursäkta mej om jag verkar oerhört tjatig och okunnig (det är första gången jag sysslar med sånt här), men skulle du kunna ge mej ett exempel på hur jag ska fylla i ovanstående?

Pleeeaaze

Databas server värdnamn/DSN: Här skriver du ditt IP

Ditt databas namn: Här skriver du test eller går in och skapar en ny databas i mysql, logga in som root "mysql -u root -p", skriv sen "mysql> create database namnpådatabas;"

välj sedan användarnamn och lösenord för forumet och det sista fältet kan du skippa

Ok, tack!!

Ska testa imorgon, håller på att ramla av stolen efter att ha stirrat på terminalen för länge

.

Hmm, jag tror nåt måste vara galet med MySQL, undrar om det kan vara felinstallerat eller nåt?

Detta fick jag tillbaka i terminalen:

mysql -u root -p
mysql: Command not found.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MauserMan:
Hmm, jag tror nåt måste vara galet med MySQL, undrar om det kan vara felinstallerat eller nåt?

Detta fick jag tillbaka i terminalen:

mysql -u root -p
mysql: Command not found.

Funkar det om du först skriver
"cd /usr/local/mysql/bin" och sedan
"mysql -u root -p", funkar inte det får nog nån som kan något om detta hjälpa dig

Nä, det blev samma resultat. jag får slicka såren och bygga upp självförtroendet på nytt, sen kanske jag orkar forska vidare i detta.

Det tråkiga är att jag kände att jag var så nära, phpbb forumets installationssida funkade och allting. Hade det inte varit för texten "-du måste ha en databas innan du fortsätter..." så hade allt varit frid och fröjd.

Tack än en gång för att ni försökt att hjälpa mej.

Hmmm....!

Undrar om jag ska testa det där CGI-forumet som jag inte heller lyckades med ?

Jippiii!

databasen fungerar nu, vet inte varför men jag gjorde om instruktionerna för mysql installationen en gång till.

Tack alla som bidragit med tips och idéer, synd bara att jag inte fattar ett jota av vad jag har gjort

Men så är det kanske i unix världen..

1
Bevaka tråden