Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Marknad för Obj-c?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-08-30 07:22

Eftersom jag jobbar som utvecklare och älskar mac funderar jag givetvis på att ta mig tid och plöja lite material om Obj-C & Cocoa. (Hillegass bok ligger redan i hyllan

Men, finns det egentligen en jobbmarknad för Obj-C kodare därute? Eller skall man se det bara som hobbyhack i kvällningen efter att man tjänat levebrödet i C# & Java

Nog går det att tjäna pengar på Obj-C det tror jag.
Men det är aboslut inte lika lätt som med C# och Java.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nog går det att tjäna pengar på Obj-C det tror jag.
Men det är aboslut inte lika lätt som med C# och Java.

Jag skojar nog inte om jag påstår att det går mer än 300 lediga jobb där man eftersöker Java/C#/.NET för varje jobb där man förväntas kunna Obj-C....

Men, sedan kanske man utvecklas som person/programmerare om man håller på med något man brinner för.

Men, karrärvalet är att plugga Java eller C# för arbetslivets behov idag. Vad som är populärt om 10 år är inte lika lätt att sia om.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-08-30 09:53

Nej det är nog sant, efterfrågan på Obj-C ökar naturligtvis om macarna blir fler vilket öppnar upp för komersiella intressen.
Men, kan man ett språk så är det hyfsat lätt att lära sig ett annat. Jag får väl se till att inte besudla min fritid med annat än Obj-C helt enkelt

Ursprungligen av elwiz:

Nej det är nog sant, efterfrågan på Obj-C ökar naturligtvis om macarna blir fler vilket öppnar upp för komersiella intressen.
Men, kan man ett språk så är det hyfsat lätt att lära sig ett annat. Jag får väl se till att inte besudla min fritid med annat än Obj-C helt enkelt

Om alternativet är att titta på Big Brother på TV skulle jag satsa på Obj-C... Om du vill ha en bra anställning och en god lön med hög säkerhet skulle jag satsa på Java/C#.

Observera att marknaden för Obj-C på Mac och består av Sharewareprogram eller komersiella program. Dom flesta utvecklare i världen sitter och jobbar med företagsinterna system. GUI-programmerering blir allt ovanligare att göra på traditionellt sätt, utan görs oftast i webbnylle.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-09-01 19:58
Ursprungligen av elwiz:

Nej det är nog sant, efterfrågan på Obj-C ökar naturligtvis om macarna blir fler vilket öppnar upp för komersiella intressen.
Men, kan man ett språk så är det hyfsat lätt att lära sig ett annat. Jag får väl se till att inte besudla min fritid med annat än Obj-C helt enkelt

Jag vill förtydliga att det är väldigt enkelt att lära sig ett nytt språk, men att det numera är bakomliggande ramverk (t ex .NET eller Cocoa) som är den stora utmaningen att bemästra.

Huvudet på spiken...

Ursprungligen av memark:

Jag vill förtydliga att det är väldigt enkelt att lära sig ett nytt språk, men att det numera är bakomliggande ramverk (t ex .NET eller Cocoa) som är den stora utmaningen att bemästra.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-08-30 10:28

Sant, jag arbetar som webmakare med Java, Pyhton och asp .NET och den marknaden växer förstås enormt. Om några år kanske det är AJAX widgets man fyrar igång på sin Desktop istället för traditionella mail/office program - vem vet.

Nå, när jag huggt färdigt veden för i år får jag kika lite på Hillegass visdom tror jag bestämt

Det finns konsultjobb (timmar) att fixa i England, Tyskland och USA. Men vi är redan rätt många som delar på dom jobben. Många utav oss skriver även shareware och konsultar i andra programmeringsspråk (Ruby on Rails och C# & .NET).

Så, som du själv skriver, se det som hobby för kvällar och helger.

Ursprungligen av elwiz:

Eftersom jag jobbar som utvecklare och älskar mac funderar jag givetvis på att ta mig tid och plöja lite material om Obj-C & Cocoa. (Hillegass bok ligger redan i hyllan

Men, finns det egentligen en jobbmarknad för Obj-C kodare därute? Eller skall man se det bara som hobbyhack i kvällningen efter att man tjänat levebrödet i C# & Java

Det känns lite synd att se det bara som hobbyhack för kvällarna. Enligt mina och flera polares+arbetskamraters erfarenheter så får man ALLTID med sig en del nya tekniker/tankesätt/whatever från varje språk man lär sig. Det är generellt sett alltid värt mödan att lära sig ännu ett språk vare sig man egentligen har användning för det eller inte. Lägg undan veden och börja läs på en gång är mitt tips

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-08-30 13:21

Vad var det Eris S Raymond skrev, man skall ha som mål att lära sig ett nytt programmeringsspråk varje år för att hålla sig alert.

Kanske kör på Obj-C i år då

Jo, jag har för mig att Andrew Hunt och David Thomas t om ansåg att man skulle lära sig 3-4 språk per år.. men det var ett par år sedan jag läste om det.. så kan ha fel där. Ett år låter mer rimligt hur som helst.

Det är aldrig fel att lära sig nått nytt varje år (vare sig det är programmeringsspråk eller hur man lagar till Yakiniki eller silversmide).

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-31 09:26

Testade gora en sokning efter obj-c pa jobserve.com och jobsite.co.uk och fick 0 traffar.

Sökte du även på Objective-C?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-31 15:55
Ursprungligen av Volantiz:

Sökte du även på Objective-C?

jo jag sokte aven pa objective-c

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-08-31 17:44

men söker du på "cocoa" får du minsann en träff

Ni kollar fel källor. Cocoa job annonseras inte ut via traditionell väg.

http://macfreelancer.com/ - Kan ha några få.
http://tech.groups.yahoo.com/group/mac-dev-jobs/ - har några också.

Dock så förmedlas 80% av cocoa jobben via kontakter (precis som med alla andra job).

Ursprungligen av cEvin Key:

Ni kollar fel källor. Cocoa job annonseras inte ut via traditionell väg.

http://macfreelancer.com/ - Kan ha några få.
http://tech.groups.yahoo.com/group/mac-dev-jobs/ - har några också.

Dock så förmedlas 80% av cocoa jobben via kontakter (precis som med alla andra job).

Men, det är trots allt så att det går säkert mer än 1000 webb/backofficejobb på ett enda Mac/Cocoa-jobb.

Vilket inte hindrar att om man är passonerad och vill lägga sin fritid på att lära sig göra coola Macprogram skall man göra det. Men "Marknaden för obj-c/cocoa" är pissig. Ungefär som om om nån frågade sig om det bästa sättat att få en stabil inkomst på sikt är att bli skådespelare eller ekonom... Svaret är givet, dock kanske inte svaret måste bli det samma om man frågar sig vad man bli lycklig av. Eller vad man utvecklas mest av.

haha... du har nog fått det hela om bakfoten. Jag påstår inget annat än det du själv skriver nedan. Dock så är det så att det finns Cocoa-job och vi är några som redan idag delar på dessa. Så har man rätt kontakter så finns det faktiskt en del att göra. Och så är det i det övriga livet också.

Ursprungligen av ace4711:

Men, det är trots allt så att det går säkert mer än 1000 webb/backofficejobb på ett enda Mac/Cocoa-jobb.

Vilket inte hindrar att om man är passonerad och vill lägga sin fritid på att lära sig göra coola Macprogram skall man göra det. Men "Marknaden för obj-c/cocoa" är pissig. Ungefär som om om nån frågade sig om det bästa sättat att få en stabil inkomst på sikt är att bli skådespelare eller ekonom... Svaret är givet, dock kanske inte svaret måste bli det samma om man frågar sig vad man bli lycklig av. Eller vad man utvecklas mest av.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-03 11:08
Ursprungligen av cEvin Key:

Ni kollar fel källor. Cocoa job annonseras inte ut via traditionell väg.

http://macfreelancer.com/ - Kan ha några få.
http://tech.groups.yahoo.com/group/mac-dev-jobs/ - har några också.

Dock så förmedlas 80% av cocoa jobben via kontakter (precis som med alla andra job).

Min poang e val mera att finns inte obj-c jobben utannonserade dar alla andra programmeringsjobb finns sa finns det helt enkelt inte sa manga

Ursprungligen av eriken:

Min poang e val mera att finns inte obj-c jobben utannonserade dar alla andra programmeringsjobb finns sa finns det helt enkelt inte sa manga

Det är en felaktig slutsats. De flesta förmedlingssajter erbjuder endast hårdkodad val över programmeringsspråk och ramverk, så därför finns det specifika sajter som endast förmedlar Cocoa jobb.

Ursprungligen av cEvin Key:

Det är en felaktig slutsats. De flesta förmedlingssajter erbjuder endast hårdkodad val över programmeringsspråk och ramverk, så därför finns det specifika sajter som endast förmedlar Cocoa jobb.

Hur många PHP-uppdrag går det på en Cocoa-uppdrag?

.NET vs Cocoa?
Java vs Cocoa?

Och det andra intressanta, hur lätt kan man som nybörrjare på Cocoa hitta ett jobb jämfört med en nybörjare på .NET/Java?

Jag skulle nog lätt vilja påstå att som medelmåttig Java-utvecklare kan du garanterat bara hålla på med Java i dagens marknad. Kan man som medelmåttig Cocoa-programmerare försörja sig på endasta Cocoa-programmering?

Påstår inget annat heller.

Ursprungligen av ace4711:

Hur många PHP-uppdrag går det på en Cocoa-uppdrag?

.NET vs Cocoa?
Java vs Cocoa?

Och det andra intressanta, hur lätt kan man som nybörrjare på Cocoa hitta ett jobb jämfört med en nybörjare på .NET/Java?

Jag skulle nog lätt vilja påstå att som medelmåttig Java-utvecklare kan du garanterat bara hålla på med Java i dagens marknad. Kan man som medelmåttig Cocoa-programmerare försörja sig på endasta Cocoa-programmering?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-04 17:34
Ursprungligen av cEvin Key:

Det är en felaktig slutsats. De flesta förmedlingssajter erbjuder endast hårdkodad val över programmeringsspråk och ramverk, så därför finns det specifika sajter som endast förmedlar Cocoa jobb.

Osannolikt

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-09-01 19:04

Har man modet att satsa, starta upp egen verksamhet och lägga ner sin själ i det, så kan man leva på Cocoa-programmering. VIll man däremot gå till ett tryggt arbete varje dag, med månadslön och schemalagd semester och sånt, så får man nog (i dagsläget) satsa på något annat. Dock tror jag att efterfrågan på Cocoa-programmerare kommer att öka.

I vissa delar av världen ja. I Sverige kommer det inte att ske så mycket.

Ursprungligen av HannesP:

Dock tror jag att efterfrågan på Cocoa-programmerare kommer att öka.

Jag inbillar mig att kunskapen är viktigare än verktygen. Språk, bibliotek mm är flyktiga saker som man måste ha en viss flexibilitet i. Jag kan på ganska kort tid lära mig att skriva samma algoritmer i ett nytt språk som i de jag redan kan.

Det tar naturligtvis tid att lära sig ett nytt ramverk, det är nog det jobbigaste med alla omsvängningar, man lägger en massa kunskap på nåt som hux flux sopas under mattan och så får man börja om från början. Det får man leva med. Den kunskap som överlever till nästa API-paket är det som är värt nåt.

Det är inget fel med att jobba i en nisch. Se fördelarna i stället. Vilka jobb är det som hotas av outsourcing till Indien? Inte är det nischjobb med specialkunskaper i första hand. Jag tycker inte precis ObjC är en liten nisch, snarare än ganska stor. Det finns ännu snävare hörn där man klarar sig fint.

1
Bevaka tråden