Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grova problem med OS X efter Boot Camp

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-08-28 18:59

Hallojj..........

Jag är ett... otroligt jobbigt problem.

Har installerat XP m.h.a. BootCamp (detta är andra gången jag testar, första gången fungerade det felfritt)

Windows fungerar utan några som helst problem, alla komponenter lirar som de ska, MEN!

OS X vägrar att boota upp igen! Så fort OS X ska boota så får jag upp en bild där det står på ett gäng olika språk att jag måste starta om datorn m.h.a. Power Knappen... Sagt och gjort, tester det, samma sak igen.

Försöker med att hålla in "alt" och välja OS X, samma sak igen (väljer jag Windows startar det utan bekymmer).

Har även testat att sätta in OS X Install cd1 och boota med den, går ej, den läser skivan ett tag och det laddas och håller på, sen kommer samma felbild som tidigare upp igen, har även här testat att hålla inne "alt" knappen utan framgång..

Smart som man är har man allt viktigt på OS X partitionen och har självfallet inte gjort någon backup............. Behöver jag säga att jag behöver hjälp??

Många tack på förhand
//

(Har en MacBook, senaste versionen)

Har du installerat nytt minne eller något på senare tid? Just minne är sånt som lätt orsakar sk Kernel panics som du får när datorn ska starta i Mac OS X. Det kan antingen bero på att minnet inte är ordentligt isatt eller trasigt. Mac OS kan vara känsligare på sånt än Windows. Prova också dra ut alla anslutna tillbehör såsom mus, tgb, hårddisk osv om du har några såna. Skadar inte att eleminera felkällor.

I värsta fall kan det vara något fel med datorn så den måste lagas.

Om nu Windows funkar finns det ändå ett sätt för dig att komma åt datan på Mac OS partitionen. Ladda ner en 7 dagars trial av programmet Macdrive här:
http://www.mediafour.com/products/macdrive/freetrial/

Då kan du kopiera över till Windows och sen bränna eller kopiera till extern hårddisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 19:12

Det som du får upp är en kernel panic, eftersom du inte kommer in i maskinen alls blir det svårt att lista ut vad som händer..

Jag antar att disk utility eller så på skivan som du har inte hittar ngt fel på disken ?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-28 19:30

Håll nere T när du bootar så kommer du in i firewire-hårddiskläge (target mode).

Då kan du ansluta din Macbook med en firewirekabel till en annan Mac och rädda dina datafiler. Utifall att du måste lämna in den för lagning.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-08-28 20:11

Har nu testat med MacDrive, hittar OS X partitionen, men när jag försöker komma åt den står det att det inte går för att disken är skadad... kommer dock åt och kan läsa install skivan (via MacDrive). Försökte då reparera eller iaf söka efter fel på OS X disken via MacDrive och då kommer det upp att det inte är några fel på den... men det är det ju uppenbarligen... ska testa det där med Firewirekabel imorgon, tack för all hjälp hittills!! Återkommer..

//

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-08-29 18:32

Okej... då har jag försökt komma åt mina filer via firewire till en MacBook Pro..... så fort jag sätter i kabeln från min dator i den MacBook Pro'n så får även denna Kernel Panic!! :S Min MacBook slår med andra ord ut den andra macen...... vad tusan gör jag nu??? Kommer ju inte åt min hårddisk alls....... Det jag har att röra mig med nu är dem 19gb som windows är installerat på och även MacDrive men som ni ser ovan inte har hjälpt mig något... Är det bara att säga hejdå till alla mina filer (och jobb)..??

Tack
//

Det låter ju som nåt fel är trasigt med din dator. I värsta fall hårddisken.

Vad du kan prova är att montera ur MacBookens hårddisk (jättelätt) och sätta den i en Serial Ata->Firewire eller USB2 brygga och så ansluta den till en annan dator.

Sen undrar jag bara om du gjort något med datorn innan den började krångla? Installerat minne eller satt i ny hårddisk?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-08-29 18:56

Hm okej.... ska se om det är något jag kan göra..

Nej har inte gjort något alls åt hårdvaran, överhuvudtaget... :/

Läste på Apple om "Återställning av System Management Controller (SMC)"... är det något man kan testa, rensas hårddisken av detta?

MVH

Ursprungligen av remante:

Läste på Apple om "Återställning av System Management Controller (SMC)"... är det något man kan testa, rensas hårddisken av detta?

MVH

Innehållet på hårddisken rörs inte av det.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303319
"The System Management Controller is an integrated circuit (computer chip) that is on the logic board of the MacBook or MacBook Pro. As the name implies, it is responsible for power management of the computer. It controls backlighting, hard disk spin down, sleep and wake, some charging aspects, trackpad control, and some input/output as it relates to the computer sleeping."

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-08-29 20:33

Okej, har nu testat även detta... och det gav inga resultat....inte trodde jag att det skulle vara så här "enkelt" att slå ut en mac :S

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-30 01:51
Ursprungligen av remante:

Okej, har nu testat även detta... och det gav inga resultat....inte trodde jag att det skulle vara så här "enkelt" att slå ut en mac :S

Det som hänt är att FSet på disken är ordentligt trasigt, så pass att den inte kan läsa det alls nära på..

det var inte så att du hade mindre än 20G ledigt eller så på disken som du partitionerade om för windows, bootcamp kan oftast flytta filer men om den kan inte trolla med knäna.. och är beta av en anledning

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-08-30 08:19

Hej!
Det du säger stämmer, hade 25gb ledigt, men det gick inte att partitionera dem 25, då sa BootCamp att det inte fungerade för att det inte kunde flytta filer, ändra om till 19gb till Windows partitionen och då gick det igenom, men då hände detta istället..

Men okej... "FSet" är korrupt, vad gör jag åt detta? Finns det något att göra?

Tack för all hjälp hittills!

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-08-30 09:40

Äntligen! Har lyckats få igång datorn igen! Ringde Apple Support och fick lite guidning av en trevlig tjej i telefon. Lyckades starta datorn med att göra en "Safe Boot" (samma sak som Felsäkertläge i Windows skulle jag väl tro?).. Alltsamman kom iaf igång då, så nu håller jag på att säkerhetskopiera en massa och ska sedan köra igenom skivverktygets alla grejor och sen testa starta som vanligt... får se om alltsammans lirar på som det skall efteråt då

Hade!

1
Bevaka tråden