Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur öppnar jag en MagSafe-laddare?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-16 10:19

Jo,
det visar sig att sladden mellan laddaren och kontakten till datorn behöver lagas i laddar-änden. Den har töjts ut och håller på att gå av. Det ser man genom att laddningsfunktionen intermitent slutar att fungera. Jag behöver alltså öppna laddaren för att kunna klippa och skala av lite sladd och montera den på nytt.

Finns det någon guide och/eller bilder som visar hur man gör. Ingen av dom klassiska PowerBookMedic, iFixit verkar ha guider för just laddarna. Inget jag iofs blir förundrad över, men man kunde ju hoppas att det finns någonstans. Någon?

Det finns en enkel anledning att det inte finns några såna guider. Man ska inte öppna kapslade starkströmskomponenter, särskilt inte nätadaptrar med kondensatorer eftersom de kan skicka folk till det hinsides även långt efter att de kopplats ur. Laddaren är dessutom inte gjord för att repareras, så det är tyvärr tveksamt om man kan få ihop den på ett säkert sätt efter att man brutit isär den. Jag skulle nog bita i det sura äpplet och köpa en ny i stället...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-08-16 16:53
Ursprungligen av Samuel K:

Det finns en enkel anledning att det inte finns några såna guider. Man ska inte öppna kapslade starkströmskomponenter, särskilt inte nätadaptrar med kondensatorer eftersom de kan skicka folk till det hinsides även långt efter att de kopplats ur. Laddaren är dessutom inte gjord för att repareras, så det är tyvärr tveksamt om man kan få ihop den på ett säkert sätt efter att man brutit isär den. Jag skulle nog bita i det sura äpplet och köpa en ny i stället...

Det kanske var att ta i. Människan är inte heller designad för att öppnas, men kirugerna gör det ändå. Det vet vad de gör, för det mesta... hoppas jag. Likaså så kanske vi skall ge farbror frazze lite erkännande och tro att han inte öppnar den med sladden i väggen. Restenergin i kondensatorerna i ett primärswitchat nätaggregat är inte tillräcklig för att skada dig om du är frisk, men kan kännas en del.

Däremot kan det vara omöjligt att få isär den så att den går att sätta ihop igen. Man reparerar inte idag eftersom teknikerkostnaden i förhållande till komponentkostnader och arbetskostnaden i Kina och andra låglöneläder gör att det blir lika billgt attt köpa en ny. På gott och ont.

Jag har ingen sådan själv men det enda rådet jag kan ge dig är att klämma på den och se om den sviktar i någon skarv. Då kanske det går att försiktigt dela den med lite våld. Det är pröva och se som gäller. Sedan skall du också tänka på att kabeln säkerligen är inlödd så att du måste ha utrustning och kunskaper för att byta den.

/Göran

Som är bättre elektronikingenjör än kirurg........

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-16 22:01
Ursprungligen av gpd:

Likaså så kanske vi skall ge farbror frazze lite erkännande och tro att han inte öppnar den med sladden i väggen. Restenergin i kondensatorerna i ett primärswitchat nätaggregat är inte tillräcklig för att skada dig om du är frisk, men kan kännas en del.

ja, farbror Frazze och Frazzes gammelfar har ca 80++ års elerfarenhet mellan sig. Det har sågats i åtskilliga kraftar, laddare etc och bytts ut termosäkringar etc i trafar. Sedan har vi limmat ihop dom igen och de har levt vidare i all lycklig välmåga. Samma sak tänkte vi göra med en MagSafe-laddare också.

Ursprungligen av gpd:

Jag har ingen sådan själv men det enda rådet jag kan ge dig är att klämma på den och se om den sviktar i någon skarv. Då kanske det går att försiktigt dela den med lite våld. Det är pröva och se som gäller. Sedan skall du också tänka på att kabeln säkerligen är inlödd så att du måste ha utrustning och kunskaper för att byta den.

Efter lite googlande upptäckte jag att Airport Express och MagSafe-laddaren är ganska lika och lika ihoplimmade också. Så det blir lite bågfilssågande först.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-16 17:00

Egentligen får man inte öppna sådana laddare alls. Bara det säger en hel del tycker jag.

  • Medlem
  • 2007-08-16 17:31

Får? För vem då? Menar du att man sabbar garantin eller vad? Är det hans produkt gör han väl vad han vill med den.

Ursprungligen av boris91:

Egentligen får man inte öppna sådana laddare alls. Bara det säger en hel del tycker jag.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-08-16 17:40
Ursprungligen av boris91:

Egentligen får man inte öppna sådana laddare alls. Bara det säger en hel del tycker jag.

Var i Svea Rikes Rikes lag står det ??

Det du givetvis kan råka ut för är att du kan få problem med din garanti, ditt försäkringsbolag eller bli skadeståndsskyldig om någonting händer. Det är då en fråga om det är fackmannamässigt utfört, alltså hänger det på din kompetens och ditt omdöme.

Det säger en del när man kommer med svepande uttalanden om områden som man saknar kompetens att bedöma. Det tillför knappast tråden någonting.

/Göran
Som känner sig kompetent både att råda och att reparera....

PS! Däremot är det förbjudet i lag att öppna människor utan vederbörlig utbildning och autktorisation

  • Medlem
  • 2007-08-16 17:42

LOL den var kul!

Ursprungligen av gpd:

PS! Däremot är det förbjudet i lag att öppna människor utan vederbörlig utbildning och autktorisation

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-16 22:03
Ursprungligen av boris91:

Egentligen får man inte öppna sådana laddare alls. Bara det säger en hel del tycker jag.

Du kanske tänker på elsäkerhetsföreskrifterna? Dom tror jag inte att man hamnar bakom lås & bom om man bryter mot. Däremot kan jag tänka mig att man kan råka ut för en och annan kortis och överslag och kanske lite eldsvåda. Och ett ovilligt försäkringsbolag i kölvattnet...

Laddare

Det kan vara värt att tänka på att laddaren antagligen ger en spänning runt 20V, och har 85W effekt. Det kan alltså gå över 4A ström genom sladden. Rätt stor brandfara vid kortslutning...

Smaken är som baken, men med tanke på att de nya laddarna dessutom är mindre känns det lite suboptimalt att riskera huset för en tusenlapp.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-16 17:36

På laddare för PC-burkar, mobiltelefoner och trådlösa möss bland annat hänger det ofta klisterlappar som säger att det är förbjudet att öppna laddaren eller att användaren själv inte är behörig att utföra någon sorts reparation själv.

  • Medlem
  • 2007-08-16 17:39

Av två skäl ja. 1. att du förmodligen bryter garantin, och inte kan få en ny om du varit inne och kladdat själv. 2. Om du lagar den själv och bränner ner huset och detta uppdagas, får du eventuellt problem med försäkringsbolaget. Men annars finns det ingenting som förbjuder dig att reparera vad du vill som du själv äger, då detta inte är klassat som fast installation.

Ursprungligen av boris91:

På laddare för PC-burkar, mobiltelefoner och trådlösa möss bland annat hänger det ofta klisterlappar som säger att det är förbjudet att öppna laddaren eller att användaren själv inte är behörig att utföra någon sorts reparation själv.

För att besvara origialfrågan:
Ta en Dremel eller liknande och skär försiktigt i skarven runt laddaren. Skär inte för djupt bara. Sedan är det bara att öppna och härja fritt...
Samma teknik används för att öppna AirPort Express.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-31 11:03

Och nu är den öppnad, lagad och ihopsatt. Dock med tejp - så jag kan fixa några bilder. Dock ändrade jag på designen så att den inte går sönder en gång till.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-08-31 13:02

JA! Gärna bilder på det !

1
Bevaka tråden