Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderingar kring VNC, remote desktop och virtuedesktop

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

NU har man laddat upp med lite frågor igen efter ett köp av en macbook Har nu flyttat min mini till tvn för att enbart användas till film/bild visande och musikuppspelning osv.

Nu vill jag såklart styra minin från macbooken så jag slipper ha tangentbord och mus till minin framme. Efter att ha sökt runt lite så förstår jag att VNC eller Apple remote desktop är alternativen. Sedan snubblade jag över ett program som hette Virtuedesktop som jag tyckte var jäkligt snygg när man bläddrade mellan de olika skrivborden. Min fråga blir således finns det nått sätt att man kan bläddra mellan macbookens skrivbord och minins skrivbord på samma sätt? Vore ju jäkligt coolt isof.

En annan sak jag har grubblat på är om det går att få minin att starta i front row läge och inte alls visa skrivbordet, fast när man sedan styr den via macbooken så ser man skrivbordet. Så man kan föra över bilder osv till den. Vet att det där nog lät lite lulligt men jag skrev om det många gånger utan att få till det bättre.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-08-29 18:54

Köp remote buddy sen klarar man sig riktigt bra med fjärren.
Filer och mappar od fixar du via nätverket på macbooken. Det är vad jag gör och jag är jättenöjd. Det är väldigt sällan jag behöver använda mus/tangentbord.
www.iospirit.com/remotebuddy/

Såg ju fint ut men jag vill helst inte alls vara ute i själva skrivbordsvyn på minin då den visas på tvn. fast det är skrivbordsvyn jag vill ha när jag styr den från macbooken lär ju förmodligen inte gå

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-08-29 19:19

Ja hajar vad du menar. Va kanske lite ot där, Det sköna med Remote buddy är att du kan lägga minin i viloläge med fjärren. Du behöver aldrig gå ur frontrow, när du inte använder datorn har du några tryck med fjärren så somnar den, ett klick till så vaknar minin igen. Kan vara ett alternativ. En annan bra grej är att du kan starta en fil med tex vlc om du har en film med 5.1 ljud och vill ha lite mer tryck ljudet.

Kanske ska ta och testa 30 dagars trailen då så får man sig en bättre bild av det hela. Men då är frågan va bästa lösningen är till att styra minin från macbooken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-30 01:48

VNC är gratis och grafiskt, annars kan man alltid använda ssh för att styra maskinen med osm man inte är främmande för terminalen.

Jag använder virtuedesktop, och om du hittar en VNC klient som kan visa skrivbordet som helskämr (liknnade paralels ex.) så kan du använda virtue för att "flippa" mellan skrivborden.

Men Virtue i sig kan inte hjälpa dig med att ansluta till minin, det är bara till för virtuella skrivbord på den Mac som du sitter vid.

Ok se där, tackar för ett matnyttigt svar. Någon där ute som vet om en VNC klient som klarar att visa fullskärm? Jag har ännu inte hunnit börja fixa med saker och ting pga jobb men imorn ska det nog bli lite trixande. Har läst nått om nått Chicken of VNC (eller liknande) klarar den detta månne?

Nu har jag testat e del VNC klienter som kan visa i helskärm men flippandet med virtuedesktop går inte så bra. VNC klienten låser sig eller visar svartskärm sov när man byter skrivbord. Kanske inte finns nån bra lösning för detta idag

1
Bevaka tråden