Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittar inte CF-kortet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har två nyinköpta CF-kort (tre månader gaml) till min Canon EOS 400D.
Vid två tillfällen har min mac (OS 10.3.9) inte hittat ett kort då jag velat föra över bilder till datorn. Normalt startar iPhoto direkt och jag hade aldrig problem med detta med min gamla kamera och mitt gamla CF-kort. Korten är av typen SanDisk Exreme III 2 GB.

Jag har räddat bilderna båda gångerna med Data Rescue men det tar ju över en timma varje gång så jag börjar redan tröttna.

Jag är osäker på om problemet drabbat samma kort två gånger eller båda korten, eftersom de ser exakt likadana ut och eftersom jag ännu inte märkt dem.

1. Vad kan problemet bero på?
2. Finns det inget snabbare sätt att hitta ett CF-kort som inte mountas, än att köra Data Rescue?

OK, jag kom på att det finns ett räddningsprogram som följer med SanDisk-kortet. Det funkade bra och gick oerhört mycket snabbare. Men så här kan vi ju inte ha det. Hur ökar jag sannolikheten för att korten funkar bättre nästa gång?

Anyone?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-29 22:47

Hur ansluter du CF-korten till datorn?
Genom kameran, en usb-adapter, en firewire-adapter eller en PCCard-adapter.

Monteras korten överhuvudtaget? D.v.s dyker enheten upp på skrivbordet eller händer inget alls?

Jag har ett SanDisk Ultra II kort som iPhoto inte kan importera ifrån ibland, men det dyker alltid upp på skrivbordet och efter att jag matat ut det och sedan in det fungerar importen.

Om jag inte minns fel så mountas inte Canon kameror (åtminstone vissa) på samma sätt som många andra märken. När man kopplar in kameran direkt via USB så dyker den inte upp på skrivbordet men finns ändå där, så program som iPhoto kan ladda ner bilderna. Så om kameran dyker upp i iPhoto men inte på skrivbordet så tror jag detta är normalt. Med extern kortläsare bör den dock dyka upp.

Problemet gäller hittills alltså bara ett av korten och det har hänt två gånger med samma kort. Jag ansluter med extern USB-läsare och det mountas över huvudtaget inte. Inte heller iPhoto startas. Däremot hittas det som fysisk enhet om jag kör DataRescue eller ProRescue.

Det kan ju vara fel på kortet men det kan också behövas hårdformateras. När jag formaterade det senast med kamerans formateringsfunktion fanns ändå bilder kvar när jag körde rescue-programmen. Så det var knappast en hårdformatering.

Nu har jag inte testat att ansluta direkt från kameran eftersom det stjäl batterikraft från densamma i onödan men ska prova det nästa gång något händer.

Kan jag hårdformatera kortet på något sätt utan att det blir obrukbart för kameran?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-30 10:07

Nja att "hårdformatera" kortet borde inte göra någon skillnad då du endast ersätter data. Problemet verkar snarare var att kortet inte kopplas in ordentligt. Prova med att koppla in kameran direkt i datorn samt med en annan kortläsare (så olik som möjligt).

Anledningen till att du kan hitta bilder på kortet trots att du formaterar är att själva formateringen endast radera referensen till bilderna, indexet. Dock bryr sig inte, varken kamera eller dator, om vad som faktiskt lagras utan bara om indexet.

Teoretiskt kan indexet ha skadats och för att avhjälpa detta kan du prova att formatera kortet med Skivverktyg. Detta är inte så sannolikt så prova först med annan kortläsare och med att koppla in kameran direkt.

Ska prova nästa gång (om) det händer.

1
Bevaka tråden