Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS i nästa MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-25 17:50

Enligt 365News24 kommer nästa MacBook Pro att ha en GPS inbyggd. Otroligt läckert måste jag säga.

Ja det låter intressant.
Borde väll vara aktuellt för iPhone i framtida modeller också.

Finns det någon bärbar PC som har GPS idag bland de kända märkena?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-25 18:38

Hmm. varför vill man ha GPS i datorn? Då ville jag hellre ha sett en GPS modul i iPhone.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-25 18:58
Ursprungligen av smurf:

Hmm. varför vill man ha GPS i datorn? Då ville jag hellre ha sett en GPS modul i iPhone.

word!

Låter väldigt dumt att ha en gps i datorn, finns ju ingen användning för det. Dessutom lär det ju dra ganska mycket ström.

Ursprungligen av smurf:

Då ville jag hellre ha sett en GPS modul i iPhone.

Jag skulle tro att Apple också vill det, men att det tog för mycket plats och drog för mycket ström för att ha med det redan i första modellen, precis som 3G.

Fanns rykten om detta för några år sedan, i samband med att Tiger utvecklades. Nämligen att Spotlight skulle dra nytta av GPS; allt man jobbade med i en viss position skulle sparas med info om positionen.

Så efteråt skulle man kunna söka efter dokument redigerade när man var på affärsresa i Ronneby, t.ex. Osv. Detta såg aldrig dagens ljus, som alla vet, men kanske nu, vem vet.

Tror t.om. det var någon som utgav sig för att vara utvecklare på OS X-teamet som gav en massa exempel på vad man kunde göra med inbyggd GPS.

Perfekt när man när man är ute och plockar svamp samtidigt som man läser 99.se! *Sarkasm*

Ursprungligen av headlessmike:

Perfekt när man när man är ute och plockar svamp samtidigt som man läser 99.se! *Sarkasm*

vadå? Ska du GPSa efter svamparna?
vad har du ätit för svamp egentligen? Sådana som de säljer i gatuhörnen eller? =P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-25 22:01
Ursprungligen av Wire:

Enligt 365News24 kommer nästa MacBook Pro att ha en GPS inbyggd. Otroligt läckert måste jag säga.

Det tror jag när jag ser det, inte tidigare än så dock

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-26 10:27

Apple kanske kommer med ett avancerat stöldskydds system. Ser framför mig Steve Jobs står där på scenen och säger "Have you ever had your computer stolen? Now we have solved that problem"

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-29 23:10
Ursprungligen av Jetwash:

Apple kanske kommer med ett avancerat stöldskydds system. Ser framför mig Steve Jobs står där på scenen och säger "Have you ever had your computer stolen? Now we have solved that problem"

Ja justdet! Det är precis där motorcykelgänget Hells Apples kommer in. Deras tjänster är dessutom gratis under produktens hela livslängd.

drar inte en GPS & 3G moduler för mycket kräm för att batteri tiden skall vara på Apple nivå ?

Ursprungligen av Tussen69:

drar inte en GPS & 3G moduler för mycket kräm för att batteri tiden skall vara på Apple nivå ?

I en iPhone: Ja. I en MacBook Pro: Knappast.

Ursprungligen av Adrian B:

I en iPhone: Ja. I en MacBook Pro: Knappast.

det var en iPhone jag syftade på ... även fast det kanske inte hörde till denna tråden .

jag tror dock inte att vi kommer se en GPS eller 3G inbyggt i någon bärbar mac .
dessa fyller mycket större syfte om de finns i en iPhone men då har vi det där med batteri tiden igen ...

däremot GPS för ExpressCard/34 ser jag som ett trevligt alternativ eller 3G modul för ExpressCard/34

Till detta nöjer jag mej med HTC P3300! kan inte tänka mej en enda gång jag skulle ta med mej datorn för att komma till en destination...

Lite jobbigt att gå runt med en laptop i handen för att hitta till en adress, visst om man åker bil, då man får större bildyta.. men annars.?! näe!

  • Medlem
  • 2007-08-29 22:39

Hur ofta vill man inet hitta en adress på datorn? Jag vill det ganska ofta, och då hade jag varit tacksam för en vägbeskrivning som tar hänsyn till var jag är.
Jag tycker inte att det var en särskilt konstig feature för en dator.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-29 23:00

EN GPS-modul behövs antagligen för att göra Safari-ikonen till en fungerande kompass.. och kanske Google Maps.. kanske för att spara data var en bild har tagits och sedan kunna gå igenom fotobiblioteket som en karta.

Så visst finns det möjligheter, men det hade varit ganska onödigt. Det jag mest vill med dagens bärbara från Apple är att programvaran uppdateras så nya högupplösta iSight kan användas till fullo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-26 22:06
Ursprungligen av boris91:

EN GPS-modul behövs antagligen för att göra Safari-ikonen till en fungerande kompass..

GPS har inget med kompassriktning att göra öht.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-28 01:28
Ursprungligen av denka:

GPS har inget med kompassriktning att göra öht.

Nej, men det går ju att använda för att kolla åt vilket håll det är norr. Visst borde det gå?

Samtidigt som det låter ganska kul så låter det även som något hämtat ut ur Tomas Bodströms visioner om hans såkallade Bodströmsamhälle. Har svårt att se att nyttan skulle vara så stor att det skulle motivera den kostnad som det innebär.

Men jag kan tänka mig flera intressanta användningsområden

* Automatisk positionsangivelse på t.ex. Facebook, 99Mac osv
* Företaget kollar var den anställde använder sin dator.
* Karlägga positioner och rörelser hos folk som är uppkoplade mot ett visst nät.
* Leta ragg. (100m söder om dig sitter det en tjej med en MBP, hon är singel och gillar katter)
* Trojaner som kartlägger folks rörelsemöster.
* Riktad samhällsinformation och reklam via blåtand eller Wifi.
* Leta reda på stulna datorer.
* Leta reda på ännu inte stulna datorer.
* Förutse skeenden hos användaren. ( webläsaren öppnar automatiskt 99porr.se när den 16 årige sonen tar med sig datorn till utedasset.)
* Göra geografiskt positionsberoende rättigheter, tex. att anställda inte kan kolla sin företagsmail om de inte befinner sig på en av företaget godkänd plats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 06:58
Ursprungligen av Martin_Nordin:

Samtidigt som det låter ganska kul så låter det även som något hämtat ut ur Tomas Bodströms visioner om hans såkallade Bodströmsamhälle. Har svårt att se att nyttan skulle vara så stor att det skulle motivera den kostnad som det innebär.

Men jag kan tänka mig flera intressanta användningsområden

* Automatisk positionsangivelse på t.ex. Facebook, 99Mac osv
* Företaget kollar var den anställde använder sin dator.
* Karlägga positioner och rörelser hos folk som är uppkoplade mot ett visst nät.
* Leta ragg. (100m söder om dig sitter det en tjej med en MBP, hon är singel och gillar katter)
* Trojaner som kartlägger folks rörelsemöster.
* Riktad samhällsinformation och reklam via blåtand eller Wifi.
* Leta reda på stulna datorer.
* Leta reda på ännu inte stulna datorer.
* Förutse skeenden hos användaren. ( webläsaren öppnar automatiskt 99porr.se när den 16 årige sonen tar med sig datorn till utedasset.)
* Göra geografiskt positionsberoende rättigheter, tex. att anställda inte kan kolla sin företagsmail om de inte befinner sig på en av företaget godkänd plats.

Man får inte glömma att GPS inte fungerar inomhus. Det begränsar användningsområdet ganska mycket.

Ursprungligen av denka:

Man får inte glömma att GPS inte fungerar inomhus. Det begränsar användningsområdet ganska mycket.

Aj, Glömde det.
Fast det är nog tur, för då slipper mycket av allt de dåliga som skulle komma med en sådan funtion.

/Martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 06:51
Ursprungligen av boris91:

Nej, men det går ju att använda för att kolla åt vilket håll det är norr. Visst borde det gå?

Nej.

Däremot går det att räkna ut på ett ungefär, om man är i rörelse. Man måste gå bra fort för att det ska fungera. Rör du dig en meter och tror att kompassriktningen ska vara ok så har du helt fel.

Det är i praktiken oanvändbart om du inte åker bil eller något som går lite fortare.

Det finns många tillämpningar för en GPS i en bärbar dator, och det finns redan en marknad för små GPS-mottagare som ansluts till datorn via USB.
Alla sitter ju faktiskt inte i soffan/skrivbordsstolen och häckar när de använder sin dator.

Ett bra exempel är navigation på båtar - många har ett kartprogram på datorn och en GPS inkopplad. Kan också tänka mig en lång rad professionella situationer när det skulle vara bra att ha, t ex för bönder, arkeologer, militärer, försäljare, åkerier mm mm.

Ursprungligen av waterglobe:

Det finns många tillämpningar för en GPS i en bärbar dator, och det finns redan en marknad för små GPS-mottagare som ansluts till datorn via USB.
Alla sitter ju faktiskt inte i soffan/skrivbordsstolen och häckar när de använder sin dator.

Ett bra exempel är navigation på båtar - många har ett kartprogram på datorn och en GPS inkopplad. Kan också tänka mig en lång rad professionella situationer när det skulle vara bra att ha, t ex för bönder, arkeologer, militärer, försäljare, åkerier mm mm.

Det låter som utmärkta skäl för extern GPS via USB som du nämner, men inte på långa vägar tillräckligt för att bygga in det åt alla.

Att kunna koppla Time Machine till GPS ger ju en trevlig och användbar dimension till letandet efter "the lost file".
Att bygga in en i MBP kanske inte är det bästa alternativet, men gärna en i Expresscard-34 format, utan annat utstick än antenn. Det vore rätt mac

Skulle hellre se att de vattenskyddade MBP om Apple nu vill ge den större användningsområden på "fältet".

Som sagt... hellre ett inbyggt UMTS/GSM modem istället...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-28 01:26

WiMAX vore ju bra det med.

Inte riktigt än, det är för dålig täckning... men tanken är god.

Ursprungligen av boris91:

WiMAX vore ju bra det med.

1
Bevaka tråden