Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka backup-program använder ni?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle vilja höra vilket PROGRAM nI rekomenderar för backup .

Använder:

1 st MBP (nya modellen)
1 st Imac ( nya modellen)
1 st Iomega Ultramax 1 TB satt till RAID 1

Programet RETROSPECT EXPRESS som följde med tycker jag är "sådär"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 13:48

Det spelar iof ingen större roll vilken burk du kör. Jag kör Déjà Vu .. fungerar utmärkt!

Jag använder Synk (Professional) som jag tycker fungerar bra. Annars vet jag att många gillar SuperDuper.

Jag använder Apples "Backup" som följer med i .Mac. Bränner schemalagt CD/DVD på måndagar och backar till en nätverksdisk på torsdagar. Detta kommer att bytas ut mot Time Machine när det känns stabilt.

Jag är totalt paranoid eftersom jag hjälper kunder med krashade diskar väldigt ofta.

Kör normalt SuperDuper till extern disk men har precis provat Backup 3 från Prosoft för att synka min dokumentmapp på Macbooken till min lilla server därhemma. Första körningen funkade fint, men jag har inte testat än att skapa något på servern och sett om synkningen åt andra hållet går lika bra.

Funkar det fint så ska allt på Macbooken och hustruns dator synkas med hjälp av Backup 3.

Déjà Vu har jag provat en gång för flera år sedan, men då backupen visade sig vara i stort sett obrukbar efter en hårddisk-krasch så tappade jag förtroendet för programmet. Tog mig många timmars bråkande för att återställa filerna i användbart skick. Systemet var dock bortom räddning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 17:32

Använder rsync till extern disk, detta blir nog en raid-1 array ansluten till en APX senare då leopard kommer med timemachine..

eller så hittar man på något helt annat

Satimage osax, ett tillägg till AppleScript som bl.a. innehåller Backupfunktioner

  • Medlem
  • 2007-08-31 10:29

Är det inte allra enklast att köra en RAID som så fort man sätter på den externa backup hårddisken synkroniserar med den interna och på så sätt håller en fräsch backupp-kopia aktuell?

Ursprungligen av Goka:

Är det inte allra enklast att köra en RAID som så fort man sätter på den externa backup hårddisken synkroniserar med den interna och på så sätt håller en fräsch backupp-kopia aktuell?

Tänker du dig en RAID där den externa disken är en spegling av den interna? Tror inte RAID går att köra på det viset.

Ibland vill man både ha en backup och ett arkiv. Hårddiskar idag är rätt hållbara, det är nog mycket mera troligt att man råkar slänga en fil man senare vill ha tillbaka. Så även om RAID är utmärkt för att säkert lagra en aktuell kopia är det inte så dumt att kunna gå tillbaka också, vilket man kan med många backupprogram (och även Time Machine i kommande Mac OS X 10.5).

Jag använder mig av rsync för all backup. Mycket smidigt när det väl är igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-31 12:59

restrospect, sjukt komplicerat, till band

/Tangen

  • Medlem
  • 2007-12-23 00:51

Jag fick med Retrospect Express när jag köpte en ny fwhd. Men jag fick det aldrig att fungera.
Nu kör jag CCC rakt över tills jag kan bestämma mig för vad som passar mig bäst. Ingen annan som kör CCC?

Ursprungligen av Baron:

Jag fick med Retrospect Express när jag köpte en ny fwhd. Men jag fick det aldrig att fungera.
Nu kör jag CCC rakt över tills jag kan bestämma mig för vad som passar mig bäst. Ingen annan som kör CCC?

Jodå! Jag kör också Carbon Copy Cloner och gillar det skarpt förutom möjligtvis att gränssnittet kunde vara lite mer intuitivt. I övrigt känns det proffsigt.
Jag körde iBackup tidigare som fungerade men var väldigt segt och kändes lite primitivt.

SuperDuper en gång i månaden och däremellan Retrospekt (som jag aldrig har haft problem att få att fungera)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-23 10:13

Själv använder jag Time Machine och SuperDuper (ibland).

Tyvärr är OS X lite hårigt vad det gäller att få med ALL metadata i en backup. Här är ett par artiklar som beskriver problemen (de är lite gamla dock):
http://blog.plasticsfuture.org/2006/03/05/the-state-of-backup-and-cloning-tools-under-mac-os-x/
http://blog.plasticsfuture.org/2006/04/23/mac-backup-software-harmful/

Deja Vu

Kör Deja Vu, enkelt:

vad? Markera Hårddiskar/Mappar etc
Vart? Till en Mapp på en Evtern disk
När? Dagligen 01:30 ...

kryssa i "hänglåset" så pillar ingen annan med de....

Kört det i ett år, aldrig krånglat. Räddat en från att få en MYCKET dålig dag flera gånger...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-03 01:31

Super Duper, shareware, kör "clone" som gör bootbar kopia av allt jag har i mina datorer till 2 st. FW externa HDs. Har räddat min PB & iMac flera gånger.
Rekommenderas

Jag kopierar alla filer manuellt Man är fortfarande lite old school xD
testat time machine men gillar att ha mer kontroll över filerna. grymt program i övrigt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-09 09:57
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Jag kopierar alla filer manuellt

Gjorde jag också tills alldeles nyligen, då jag upptäckte att jag hade Déjà Vu installerat (kom med Toast). DV gör precis samma sak fast smidigare. Har dock ännu inte kommit så långt att jag schemalägger backuper, jag tar en manuell backup på intressanta mappar efter varje arbetsdag, till en extern hårddisk. Då och då bränner jag ned klabbet på en dvd. Oops, det börjar visst bli dags nu.

Manuellt hemma Retrospect på jobbet. När nya Retrospekt kommer skall jag uppgraderara min Retrospect Express hemma och köra Retrospect hemma. Var annan dag till lokal hårddisk var annan till FTP server i annan stad!

ChronoSync
Mycket nöjd med det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-23 13:56

Har nu (på grund av datorbyte) bytt ut Déjà Vu mot Carbon Copy Cloner, och det verkar kanon, förutom att det är dåligt på icke schemalagda (manuella) backuper. Jag gillar att ha kontroll över datorn, därför vill jag hellre ge manuell order om backup än låta datorn bestämma.

CCC har också fördelen att kunna göra kloner av diskar, vilket kan vara praktiskt om man exempelvis ska byta hårddask i datorn. Fast det kanske de andra programmen också kan.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-26 20:07

Är jag ensam om att använda Intego Personal Backup?

  • Oregistrerad
  • 2008-01-26 20:59

riktiga män gör inte backup

Ursprungligen av studiox:

riktiga män gör inte backup

...de gråter bara stilla när ingen ser....

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-26 23:15

Jag har provat - mig veterligen - alla backup-program som finns till Mac och det enda som gör jobbet som jag vill att jobbet ska göras - och som dessutom är snabbt som blixten och tar mycket lite processorkraft är: Personal Backup från Intego. Sedan jag gick över till Leopard så är saken kristallklar (SuperDuper finns ännu inte till Leopard).
När man installerar Personal Backup så har tyvärr Intego den dåliga smaken att installera skit i burken - skit som kan framkalla Kernel Panics. Så - efter installation så rekomenderar jag att man steker Intego Daemon och även prefpane-skiten. Sedan startar man om och allt är frid och fröjd - man har kvar Personal Backup-programmet och det allena.
(Detta program visar även - t.o.m. grafiskt - hastigheten mellan diskarna. Ett plus. Har haft nytta av detta.)
Tyvärr är det 50% för dyrt - men jag köpte licensen genom jobbet. När buggiga Leopard uppdateras och blir av med sjukdomen att förlora kontakt med t.ex. sparse images efter tupplur så kan jag börja köra automatiska backupper på nätterna igen

Ingen har nämnt iMsafe. (eller så läser jag för fort)
Klockrent och enkelt.:cool:

jag undrar klarar acronis och eller ghost av att backa mac ?
jag vill ha allt både mcoch windows i boot camp ?
och sen kunnan gör restore från en extern hd med hjälp av boot cd eller boot usb
jag vet att det går bra med acronis på windows men hur är det med mac ?
jag vill inte behöva installera om igen.
Jag vill inte heller att det ska vara bundet till nätverks kortets mac adress som tydligen time machine är.

Jag vill gärna att det ska gå att restora från ntfs formaterade extern usb hd.

1
Bevaka tråden