Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ansluta till Mac OS 9-server

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-08-29 13:39

Hej!

Jag har ett problem; på jobbet finns det en gammal MacOS-server som fungerar som intern webserver - det fungerar den bra som, inga problem för varken mac eller pc. Problemet är att jag vill lägga upp filer på den.

Jag kan inte ansluta till MacOS9 servern via min Mac-mini med OSX. Båda datorerna har appletalk påslagen. Andra MacOs9 maskiner har inga problem att ansluta. Den dyker upp fint på nätverket, men när jag försöker ansluta får jag följande felmeddelande: 'Filhanteraren använder en inkompatibel version av AFP-protokollet. Du kan inte ansluta till den.'

Vad gör jag?

Det bör räcka med att gå in i Fildelning på OS 9-maskinen, och kryssa i "Använd anslutning över IP" (eller liknande), sen tar du bara Äpple-K i FInder på Minin och knappar in IP-numret till OS 9-burken.

Jag tror den är för gammal. Är du säker på att den kör OS9 och inte nåt äldre? OSX kan prata enbart med ganska nya system, men OS9 brukar gå bra.

När jag har äldre system, 7.6 speciellt (möjligen även 8) så får jag gå via en OS9-Mac.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

När jag har äldre system, 7.6 speciellt (möjligen även 8) så får jag gå via en OS9-Mac.

Det behöver du inte. Installera AppleShare 3.8.3 så går det och du kan till och med köra med krypterade lösenord.

Det ska gå om man ansluter via IP och inte AppleTalk. Om det är AppleShare IP (alltså gamla serverversionen av Mac OS) på den, så funkar det rakt av. Om det är OS 9-klient, så kryssar man i det där krysset i Fildelningsinställningar.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301183

Nå fruborg, löste det sig? Marcus K länk ovan tycker jag verkar lösa en hel del.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-09-10 08:40

Tack för bra tips!
Har nu kryssat i "Ip-rutan" och ansluter nu via Ip-numret från min Mac-mini.
Fungerar utmärkt!

1
Bevaka tråden