Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vissa människor borde fortfarande köra CRT

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

TJohej!!

Har på mitt jobb observerat att väldigt många av de som fått nya "fina" dell skärmar modell platt inte kör i skärmens optimala upplösning, de flesta verkar köra i 1024x768 på 19" skärmar gjorde för 1280x1024.

Med väldigt suddig text som resultat, jag har för många påpekat detta och fått till svar att texten blir så liten att jag inte ser...

Men säger jag ser du inte hur suddigt texten är nu?

Men nejdå det går inte att prova en högre upplösning.... vissa borde sitta kvar på 17" crt skärmar....

och vad vill jag med detta? inte vet jag bara skriva av mig lite frustration antar jag

Haha, jag har sett det där också. Man blir så stressad att man måste titta bort och tänka på annat

Känner mycket väl igen fenomenet.. Man börjar nästan gråta när dom kör med 1024x768 på en fin ny iMac..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-29 13:26

Alla publika datorer på the University of Greenwich, ca 300st, körde 1024x768 på 19" widescreen-skärmar, och eftersom man som student inte har rättigheter på datorn man sitter vid kan man inte ändra och därför måste stå ut med skiten. Helt suddigt och utdraget.

gud vad skönt att det är fler än jag som retar upp sig på detta ofog...
men jag börjar ge upp att utbilda alla på jobbet, de närmsta kollegorna har dock
gått att övertyga om att det är bättre att köra i högsta upplösning, framförallt när de fick se
hur mycket mer de ser av sina excel kalkyler då
Har till och med lyckats implementera lite "zero inbox" tänk hos dem...
men övriga på jobbet har jag mer eller mindre gett upp hoppet om.
Dock finns det lite hopp... ibland ser man en och annan .dsstore fil på nätverket... spår av macar!!!

Vet dock inte vem som är så klok att dem kör mac.. misstänker reklamavdelningen.

(och nu bladdrar jag för mycket igen och kommer off mitt eget topic)

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-08-29 19:44

Visst är det ett ofog - och att säga att allt blir så litet är ju bara idioti/okunskap. Om texten blir för liten vid rätt upplösning så kan man ju ändra storleken på typsnitten och ikonerna som visas istället!

Eller så kan man skaffa starkare glasögon, vilket skulle behövas i många av fallen tror jag

Min mamma skaffade ny PC-laptop i somras. Pappa ändrade efter tips från din typiske "PC-tekniker" DPI (eller vad det heter i Vista) till ett lågt värde så att allt ser skitfult ut. Detta på både den inbyggda skärmen och den fina externa 19".

När jag såg det fick jag magknip som blev starkare när jag fick veta att jag "inte fick pilla med inställningarna."

Upplösningsoberoende GUI vore rätt gött att få. Hoppas på.10.5.

Jag har utbildat en massa seniorer och faktum är att densiteten på de flesta LCD-skärmar är alldeles för hög för de med lite sämre syn - de ser helt enkelt inte tillräckligt bra.

I det läget är det ju inte så mycket att välja på annat än att sänka upplösningen, även om det ser för taskigt ut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-30 11:32

Jag fixa en ny dator med platt 19-tums skärm, till min 74-åriga mamma. Och hon ser rätt dåligt och 1024x768 blir för smått för hennes syn. Så den är inställd på 800x600!! Aaaaah! My eyes!

Jag har en längre tid försökt att övertala henne att fixa glasögon och i alla fall köra 1024x768, fastän det är illa det med.

Varje gång jag fixar med datorn, så drar jag upp upplösningen till max, för jag får nästan ont i kroppen och kan nästan inte hantera datorn när det är sån närbild av allt. Det har hänt att jag glömt att ställa tillbaka upplösningen och stackars mamma får snällt vänta tills jag kan komma förbi och ställa tillbaka det. Haha.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-30 13:16
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag har utbildat en massa seniorer och faktum är att densiteten på de flesta LCD-skärmar är alldeles för hög för de med lite sämre syn - de ser helt enkelt inte tillräckligt bra.

I det läget är det ju inte så mycket att välja på annat än att sänka upplösningen, även om det ser för taskigt ut.

MIn farsa som är 75 år kör med den rekommenderade upplösningen på sin iMac. För att lättare se texten när han skriver använder han helt enkelt Word och Excels inbyggda funktioner för att förstora texten. Funkar klockrent och inget sudd.

Har ni testat köra en Cinema 30" på en dator med enkel DVI? Då kör den upplösningen 1280x800 och T E X T E N Ä R E N O R M. Man blir nästan rädd för musmarkören när den sveper fram över fönstret

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-30 14:09
Ursprungligen av Björnström:

Har ni testat köra en Cinema 30" på en dator med enkel DVI? Då kör den upplösningen 1280x800 och T E X T E N Ä R E N O R M. Man blir nästan rädd för musmarkören när den sveper fram över fönstret

Det måste vara en upplevelse att läsa Aftonbladet på en sädan:

"Nöjesprofilen tog mig på brösten"

det mest skrämmande är att de på jobbet som inte kör i "rätt" upplösning inte tillhör seniorerna... utan är mellan 40-50 år (snart där själv) farsgubben som blivit hacker på gamla dar (fick en Amiga 600 när han fyllde 60 av mig och min bror) han kör i "rätt" upplösning på sin nuvarande dator (pc) och han är 75 men ställer upp texten där det är nödvändigt.. han köpte just en 19" tft med 1280x10204 för att få lite större text i grunden.
(nu ska vi bara övertyga honom om att byta till mac)

1
Bevaka tråden