Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta MySQL från Mac OS X till Linux

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lite lätt panik. Ska flytta en mysql-databas från OSX (MAMP) till en skarp linuxserver. Men skiten vill inte.

Det blir fel. Det kan ha att göra med att det är mysql 5 som jag flyttar till mysql 4 men är osäker på det. Jag använder phpmyadmin för export o import.

Någon som har erfarenhet eller idé?

vad blir felet?
men det är klart att eventuellt 5 till 4:an kan bli problem.. är osäker på vad skillnaden är på rak arm.. men har det inte med type:erna att göra?
får du något felmeddelande så skriv det..

  • Medlem
  • 2007-08-29 09:29

Det ska inte vara några större problem.

Vet inte hur phpmyadmins export och import fungerar, men jag skulle rekommendera att använda mysqldump och mysql import.

Jag rekommenderar också att använda kommandot mysqldump och sen bara läsa in det med mysql:

mysql - u user_name -p your_password database_name < file_name.sql

Det är en enhandelsbutik (oscommerce) jag moddat. Gjort det 4-5 ggr förut men då från en linuxserver till en annan. Problemet yttrar sig i att det strular med små och stora bokstäver. Om den ska läsa in index.php så får jag error då mysql-databasen vill ha Index.php

Ursprungligen av Code Red:

Om den ska läsa in index.php så får jag error då mysql-databasen vill ha Index.php

Huh? Det låter inte som problem med databasen, utan problem med själva scriptet.

Nja, tror inte det, för att infon att referara till index.php (nu är det ju inte index utan svenska.php) har jag själv lagt till i databasen via admindelen i oscommerce.

Tack för svaren o det ser ut som strulet ligger i versionerna av mysql.

Hur ska jag kommandot mysqldump? I terminalen, phpmyadmin eller var? Körde som sagt mamp.

  • Oregistrerad
  • 2007-09-01 16:30

Terminalen.
Det är flera saker man ska tänka på när man flyttar en webbmiljö:
Teckenkodning på filsystem (ISO, UTF osv.)
Teckenkodning på databasen/tabeller (ISO; UTF, windows osv)
Versioner av PHP och MySQL

Det absolut bästa är att exportera din databas med mysqldump. Du kan göra det i phpmyadmin också. När du importerar kan du göra det med mysql << fil eller använda phpmyadmin.
(jag har dock flera ggr upptäckt att phpmyadmin inte är så bra på att importera data, då webbläsaren/din dator kan koda om filen)

Ok, fick bootcampa igång windows(!) o föra över allt o nu fungerar det betydligt bättre.
Använde gratisprogrammet smart-ftp. Skumt som fan...
Det verkade som att det inte var mysql utan just överföringen som misslyckades.

Tack för hjälpen hur som helst. Ska i framtiden använda mysqldump.

1
Bevaka tråden