Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska jag uppgradera min Powerbook G4 550MHz?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och funderar på om det är värt att uppgradera min PB 550Mhz. Hade tänkt att slänga i mer minne och en ny, fräsch hårddisk i den, men vet inte om det är värt 2000:- i denna gamla burk.
Maskinen är i mycket fint skick, inga repor eller andra fel.

Vad tycker ni? Uppgradera eller börja spara till en ny maskin?

Svårt att bedöma om det är värt att uppgradera minnet, när du inte berättar...

...hur mycket minne den har nu
...vilket operativsystem du kör
...vad du använder datorn till (bara mail och surfning? eller mer "avancerade" saker?)

Hehe, glömde visst lite info

Nu sitter det 256MB i den och jag kör med os x 10.1. Ska uppgradera till 10.4 när mitt studiemedel dyker upp.

Använder maskinen mest till programmering (php), surfa, mail m.m. Inget som kräver speciellt mycket av maskinen.

Svårt att säga... Det beror ju på vilken budget man har.

256MB är för lite. Det märker du säkert redan i 10.1, och det kommer att märkas ännu mer om du uppgraderar till 10.4.

1GB (2x512MB) hade varit bra. Men det blir ju nästan 1500 kr, och det är mycket pengar att lägga på en så gammal dator.

http://prisjakt.se/kategori.php?k=s8692238

Så jag säger: Nej, det är inte värt det. Behåll den som den är, och spara ihop till en ny dator istället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-28 12:28

Om du känner att du klarar dig tillfredställande med den prestandan du har idag för ditt behov, så rekommenderar jag att du sparar till en bättre begagnad eller ny.

Annars öka minnet till 512MB eller mer, men personligen tycker jag att köpa mer än 512MB till din gamla masikin, är onödigt. Antar att du vill byta ut hårddisken pga utrymmesskäl? Eller den har blivit sämre? Om den fungerar utmärkt och du bara behöver mer utrymme, prova hellre att rensa ut eller gör backup på det du inte behöver så ofta. För att frigöra utrymme. Ny hårddisk är överflödigt om du inte verkligen behöver byta ut den.

Minimumkrav för OS X 10.4 Tiger är 256MB minne, G3 och DVD-spelare (för installationsskivan kommer som en DVD).

Tackar för svaren. jag tar och sparar ihop till en bättre begagnad PB istället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-28 12:42

Ja, det är ett bra val även om det är tråkigt och tidskrävande att spara ihop. Rådfråga gärna här när det börjar närma sig köp av bättre begagnad eller ny.

nytt batteri också kanske...? det blir dyrt.
enligt min mening behöver man en giga av både hertz och bytes för att köra tiger vettigt.

annars är gamla powerbooks kalas att ha som hemserver för de flesta ändamål - tysta och lättplacerade.
perfekt 'bokhylleserver', exempelvis för den personliga hemsidan, jobbfils-ftp och epostserver.
förslagsvis kan man installera något linux (debian) eller bsd.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-28 13:12

10.1, ojoj, det är ju skamligt långsamt i jämförelse med 10.3 på samma maskin.

Om du får tag på en 512MB RAM och 10.3 för en billig penning kommer maskinen bli en användbar dator.

10.4 kräver med ram än 10.3, men vill man ha safari 2 och lite nyare mail så är det värt det. Men på en så gammal dator med så lite minne skulle jag satsa på 10.3

Jag kanske skulle lägga upp en annons om att köpa 10.3 av nån härinne.

Annars så funderar jag på att spara ihop till en bättre begagnad och sedan låta denna maskin bli en openbsd maskin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 07:51

Jag skulle ha kört på med den. Jag har en 667 med 512. Det funkar kanon. Upgradera ram och ev. hårddisk. Har osx 10.4 för övrigt.

Har fått tag på 10.3 billigt och även 256MB ram så nu har jag något att leka med tills dess att jag kan skaffa en ny maskin

1
Bevaka tråden