Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig laddare?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-08-27 20:54

Idag upptäckte jag någonting konstigt med laddaren till min helt nya MacBook. Efter ett tags nätdrift så slocknar statuslampan i magsafen helt, och datorn laddas inte. Tyckte detta var konstigt så jag satte i den där stickproppen som följer med istället, om det nu skulle vara nåt fel på den långa sladden. Gick några timmar sen i eftermiddags (då den slocknade första gången) och nu såg jag att
den slocknat igen.

Vad tror ni, vilket är troligast (jag vet att det är spekulation men i alla fall) att det är fel på? Laddaren, batteriet eller datorn? Har fan inte tid att byta dator i alla fall... flyttar till Irland om två veckor drygt. Tar tacksamt emot tips om någon varit med om detta också....eller bara hört andras erfarenheter.

Nu efter att ha haft den urkopplad en liten stund så funkar den igen....konstigt....kan det vara överhettningsproblem i laddaren eller nåt?

  • Medlem
  • 2007-08-28 09:49

Ingen som har en idé eller varit med om det samma? Verkar som om felet är intemittent. Emellanåt går den fem timmar i sträck och ibland räcker det med en kvart med grafikintensiva saker så lägger den av. Nu har den funkat hela natten......hmm skumt det här.

  • Medlem
  • 2007-08-31 00:10

Avslutar monologen med att jag gick in till min lokale handlare igår och fick en ny. Nu funkar allt som en dans igen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-31 10:22

Laddarna har en inbyggd skyddsfunktion som stänger av laddaren om den detekterar spikar på 240-sidan. Det enda som man behöver göra är att dra ur och sätta tillbaka kontakten i (vägg)uttaget. Kan man läsa om här och där.

  • Medlem
  • 2007-08-31 12:55

Det var inte det som var felet med min laddare. Den nya har funkat felfritt sen jag fick den och den gamla trasiga lade av speciellt under "heavy load" d vs när jag körde tunga photoshopgrejor och fläkten gick för fullt.

Termisk eller överspänningssäkring var även min initiala tanke första gången den lade av, men efter litet tester så förkastade jag den idén i det här fallet.

Länkarna du refererade till handlade väl mestadels om G4-or?! Enligt Apples sida är det väl bara 85W laddaren som har sån där surge protection idag eller har jag fel?!

Ursprungligen av frazze:

Laddarna har en inbyggd skyddsfunktion som stänger av laddaren om den detekterar spikar på 240-sidan. Det enda som man behöver göra är att dra ur och sätta tillbaka kontakten i (vägg)uttaget. Kan man läsa om här och där.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-31 13:23
Ursprungligen av Korsriddaren:

Länkarna du refererade till handlade väl mestadels om G4-or?! Enligt Apples sida är det väl bara 85W laddaren som har sån där surge protection idag eller har jag fel?!

Närå: i här står det efter andra klutten under punkt #2 och i där står det under additional information.

  • Medlem
  • 2007-08-31 14:18

Hela artikeln med additional information behandlade PowerBook G4 och iBook, åtminstone var det den sida som dök upp när jag klickade på länken. Jag kan vidare nämna att jag haft min tidigare iBook kopplad till samma uttag i två år utan att den stängt av sig någonsin. Därför tror jag inte det var strömspikar som gjorde att den trasiga adaptern var just trasig. Tror mer på nån dålig lödning eller komponent vid tillverkningen...

1
Bevaka tråden