Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att starta Unicell

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som ni kanske har märkt så provar jag lite olika bokföringsprogram

Nu har jag problem med att starta Unicell.
Den säger att jag har felaktig numerisk format och att jag ska använda kommatecken som decimalavskiljare. Men vad jag ser så har jag kommatecken.

Kan det vara för att jag har Eng. på alla menyer och Sv. på valuta?

Vart ändrar jag till kommatecken om det nu det som är felet?

Löste det genom att ändra från min Custom-inställning till svenska under inställningarna under International.

Bra reklam för Unicell att programmet kraschar varje gång man väljer skriver ut faktura.
Jag vill dessutom ha möjligheten till skriva ut till PDF. Men så långt kommer jag inte för att se om det går.

Så om Sten från unicell läser det här får han gärna svara

Ursprungligen av Emanuel L:

Som ni kanske har märkt så provar jag lite olika bokföringsprogram

Nu har jag problem med att starta Unicell.
Den säger att jag har felaktig numerisk format och att jag ska använda kommatecken som decimalavskiljare. Men vad jag ser så har jag kommatecken.

Kan det vara för att jag har Eng. på alla menyer och Sv. på valuta?

Vart ändrar jag till kommatecken om det nu det som är felet?

Ett riktigt bra program ska ju både hitta eventuella fel/felaktiga inställningar och dessutom kunna tala om vad som är fel och vad som ska åtrgärdas - Perfekt att UNI_BAS gör så!
Hur man gör rätt inställnig beror på vilket operativsystem man har. Eftersom Du tydligen frångått normal svensk inställning förutsätts att Du vet hur man ställer tillbaka systemet till svenska förhållanden.
Nåväl - Systeminställningar/nationella inställningar

Ursprungligen av Emanuel L:

Löste det genom att ändra från min Custom-inställning till svenska under inställningarna under International.

Bra reklam för Unicell att programmet kraschar varje gång man väljer skriver ut faktura.
Jag vill dessutom ha möjligheten till skriva ut till PDF. Men så långt kommer jag inte för att se om det går.

Så om Sten från unicell läser det här får han gärna svara

Att ställa in systemet för svenska förhållanden var ju inte svårt - Du hittade själv svaret.

Det har i ett senare inlägg framgått att du inte har någon skrivare installerad. Det fick Du hjälp med i ett annat forum. Om Du vill skriva ut något från UNI_BAS förutsätts att Du har en skrivare installerad. UNI_BAS skickar information till skrivaren och väntar på svar. Din obefintliga skrivare svarar inte. Du får kalla det för att systemet kraschar eller så skulle man kunna säga att systemet väntar på att Du ska installera en skrivare.

Bra reklam för UNICELL eller inte är ju också en fråga om vad det är för fel. Att skriva ut utan skrivare, det går inte. Att använda annat än svenskt decimaltecken går inte. Det hoppas jag att de flesta kan acceptera utan att UNICELLs reklam påverkas negativt.

Okej, inget illa menat men är det inte bättre att det kommer upp ett felmeddelande istället för att programmet ska krascha eller "systemet väntar på att jag ska installera skrivare"?

Du måste hålla med om att alt.1 är att föredra oavsett olika anledningar ngn kan hitta på?

Jag hoppas du förstår att jag inte vill klaga om det nu kan uppfattas så av dig, jag vill bara ge dig feedback på att göra era program bättre.

1
Bevaka tråden