Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som kan lära ut ABC vad gäller trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns: Bredband från Comhem 8MB
Mac mini intel med Airport Extreme 1.1.9.3
HP laptop med trådlöst kort.

Hp fungerar via ett nätverk hos grannen med uppkoppling mot internet. Dock bara med 2GB. Han har också en mini och en PC men med extern roater emellan.Jag behövde inte göra något. Den (PC) hittade hans nätverk direkt. Full styrka.

Nu vill jag inte använda hans uppkoppling, utan starta upp mitt egna.
Hur kopplar jag ihop Mac minin med Airport och HP med trådlöst.
Lyckades en gång. men fick då ingen anslutning till internet.

Steg för steg - tack. Starta upp maskinerna klarar jag - men sen ?
Är det någon som vill förbarma sig. Tacksam !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-27 18:28

Vi börjar med steg #1, hur är det kopplat hemma just nu?

Ursprungligen av ntity:

Vi börjar med steg #1, hur är det kopplat hemma just nu?

Hej !
Nu är det kabel från Comhem modem till porten på macminin. Den kör jag altså internetuppkopplingen på. PC står bredvid. Ingen fysisk koppling där. Slårjag på den får jag in ett nät hos grannen som har router som han kör trådlöst mellan en mac och pc. Så ser det ut just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-27 22:27

ok, 2 scenarion:

#1 låt minin agera router.
+ billigast
- minin måste alltid vara på om du skall surfa

#2 införskaffa en router
+ funkar vanligtvis bättre med dedikerad hårdvara.
- dyrare

Hur vill du gå vidare?

Ursprungligen av ntity:

ok, 2 scenarion:

#1 låt minin agera router.
+ billigast
- minin måste alltid vara på om du skall surfa

#2 införskaffa en router
+ funkar vanligtvis bättre med dedikerad hårdvara.
- dyrare

Hur vill du gå vidare?

Hej igen !
Springer ut och in, vi har en spolbil här för stopp i stammarna. Därför sitter jag inte vid maskinen hela tiden

Måste jag verkligen ha en router. Med tanke på att minin har airport och pc har trådlöst kort ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-27 23:20
Ursprungligen av adress@mac:

Hej igen !
Springer ut och in, vi har en spolbil här för stopp i stammarna. Därför sitter jag inte vid maskinen hela tiden

Måste jag verkligen ha en router. Med tanke på att minin har airport och pc har trådlöst kort ?

Jag surfar inte heller forumet hela tiden så ingen fara..

Ja, om du vill ha det trådlöst måste du ha ngt som gör tråd->trådlöst konveringen, detta kan man använda en brygga till men det har en del andra problem som följer med den lösningen som jag inte tror vi skall gå in på, ännu iaf

Så, ja, du måste ha en router i någon form.

Ursprungligen av ntity:

Jag surfar inte heller forumet hela tiden så ingen fara..

Ja, om du vill ha det trådlöst måste du ha ngt som gör tråd->trådlöst konveringen, detta kan man använda en brygga till men det har en del andra problem som följer med den lösningen som jag inte tror vi skall gå in på, ännu iaf

Så, ja, du måste ha en router i någon form.

OK. Då införskaffar jag en router och återkommer. Jag tror i alla fall att dom har stängt nu.... Går ut till mina rörpulare igen och återkommer vid ett senare tillfälle. Tack så länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 00:01
Ursprungligen av adress@mac:

OK. Då införskaffar jag en router och återkommer. Jag tror i alla fall att dom har stängt nu.... Går ut till mina rörpulare igen och återkommer vid ett senare tillfälle. Tack så länge.

Du kan som sagt låta minin agera router med som jag skrev tidigare.

Ursprungligen av adress@mac:

OK. Då införskaffar jag en router och återkommer. Jag tror i alla fall att dom har stängt nu.... Går ut till mina rörpulare igen och återkommer vid ett senare tillfälle. Tack så länge.

Hej igen !
Ser att du är online idag med. Har nu införskaffat en Router (D-Link DI-524) till ett som jag tycker bra pris - 299kronor. Körde installationen enligt deras anvisningar. Katastrof - ingenting fungerar. Resetade modemet till fabriksinställningar - startade om allt - utan några inställningar. Nu fungerar det perfekt på både Mac och PC - trådlöst.
Ett proble återstår dock. Hur kan jag skydda min uppkoppling från alla andra grannar. Som det nu är får dom upp mitt nätverk om dom söker. Det du var väl något att bita i ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 15:23
Ursprungligen av adress@mac:

Hej igen !
Ser att du är online idag med. Har nu införskaffat en Router (D-Link DI-524) till ett som jag tycker bra pris - 299kronor. Körde installationen enligt deras anvisningar. Katastrof - ingenting fungerar. Resetade modemet till fabriksinställningar - startade om allt - utan några inställningar. Nu fungerar det perfekt på både Mac och PC - trådlöst.
Ett proble återstår dock. Hur kan jag skydda min uppkoppling från alla andra grannar. Som det nu är får dom upp mitt nätverk om dom söker. Det du var väl något att bita i ?

låter som om du inte visste om MAC-adress låset som är på de flesta anslutningar, du hade nog kunna vänta en 20min eller så sittandes på händerna så hade det funkat med, men gjort är gjort

Men att säkra nätet mot grannarna är inte spec svårt, logga in på routern genom att surfa in på den med safari

http://192.168.0.1 - du borde kunna klicka här

knappa in användare och lösen som står i manualen, eller det som du själv satt om du ändrat.

välj "wireless" i menyn, ser ut som om denna router inte stödjer WPA2 så så välj, WPA-PSK, knappa in ett bra lösenord för dit nätverk i rutan som är under.

Anslut sedan till nätet med Macen och PCn, båda skall känna igen att det är WPA-PSK och fråga dig om lösenordet..

PS, manual för routern har du här.

ftp://ftp.dlink.se/Products/di-products/di-524/Documentation/DI-524_manual.pdf

[quote="ntity;1336580"]låter som om du inte visste om MAC-adress låset som är på de flesta anslutningar, du hade nog kunna vänta en 20min eller så sittandes på händerna så hade det funkat med, men gjort är gjort

Men att säkra nätet mot grannarna är inte spec svårt, logga in på routern genom att surfa in på den med safari

http://192.168.0.1 - du borde kunna klicka här

knappa in användare och lösen som står i manualen, eller det som du själv satt om du ändrat.

välj "wireless" i menyn, ser ut som om denna router inte stödjer WPA2 så så välj, WPA-PSK, knappa in ett bra lösenord för dit nätverk i rutan som är under.

Anslut sedan till nätet med Macen och PCn, båda skall känna igen att det är WPA-PSK och fråga dig om lösenordet..

Bifogar 2 bilder så ser du menyn och valmöjligheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 16:59

[QUOTE="adress@mac;1336604"]

Ursprungligen av ntity:

låter som om du inte visste om MAC-adress låset som är på de flesta anslutningar, du hade nog kunna vänta en 20min eller så sittandes på händerna så hade det funkat med, men gjort är gjort

Men att säkra nätet mot grannarna är inte spec svårt, logga in på routern genom att surfa in på den med safari

http://192.168.0.1 - du borde kunna klicka här

knappa in användare och lösen som står i manualen, eller det som du själv satt om du ändrat.

välj "wireless" i menyn, ser ut som om denna router inte stödjer WPA2 så så välj, WPA-PSK, knappa in ett bra lösenord för dit nätverk i rutan som är under.

Anslut sedan till nätet med Macen och PCn, båda skall känna igen att det är WPA-PSK och fråga dig om lösenordet..

Bifogar 2 bilder så ser du menyn och valmöjligheter.

Till min fullständiga avsaknad av förvåning står det fel på dlinks hemsida..

Aja, WPA2 är bättre än WPA, hur som helst lättast är att du kör med -PSK versionerna som är helt enkelt en lösenordslöning till trådlösa.

Det är så pass enkelt som att du väljer WPA2-PSK i menyn som du ser, sedan knappar du in det lösenord som du vill ha i rutan "Preshared key" ex: MitTsUperHemL1G4p4ss" eller något sådant.. som med alla andra lösenord så gäller det ju enklare det är att ju lättare är det att gissa..

Sen är det bara klicka utför knappen, med bocken..

För att minimera mängden problem som kan uppstå, avstå från att använda åäö och så i lösenordet, A-Z,a-z,0-9 minskar mängden problem, Macen stödjer WPA2 men om PCn gör det beror på drivare och kortet som är i, så det är något som du upptäcker

Samt när du gör inställningarna var ansluten med sladd, det är bara tråkigt om trådlösa bryts av någon anledning mitt i inställningarna

Byta namnet från "dlink" på nätverket kan ju även vara en bra ide, så du känner igen det om det finns flera..

Sen är det som sagt bara att testa ansluta, datorerna skall som sagt fråga efter lösen då du ansluter, bara knappa in samma som du angav.

Det gick inte. Får följande felmeddelande i PC.
De inställningar som har sparats på den här datorn för nätverket matchar inte nätverkets krav.
Kanske skall jag göra några inställningar i PC också ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 19:06
Ursprungligen av adress@mac:

Det gick inte. Får följande felmeddelande i PC.
De inställningar som har sparats på den här datorn för nätverket matchar inte nätverkets krav.
Kanske skall jag göra några inställningar i PC också ?

Ok, ta bort nätverket ur listan som PCn känner till, om du högerklicka på trådlösa anslutningen och väljer "visa tillgängliga trådlösa nätverk" så skall du få upp listan under egenskaper skall du kunna ta bort den och testa ansluta om.

Ursprungligen av ntity:

Ok, ta bort nätverket ur listan som PCn känner till, om du högerklicka på trådlösa anslutningen och väljer "visa tillgängliga trådlösa nätverk" så skall du få upp listan under egenskaper skall du kunna ta bort den och testa ansluta om.

Det är gjort. Nu är jag tillbaka i oskyddat läge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 21:30
Ursprungligen av adress@mac:

Det är gjort. Nu är jag tillbaka i oskyddat läge.

Ok det var inte det som jag tänkte riktigt men

Tänkte att du tar bort nätverket på PCn inte ändrar inställningen på routern, men om nu inte PCn stödjer WPA2 så är det bara att gå ner ett steg, WPA-PSK/WPA2-PSK är ett läge som stödjer både WPA & WPA2 samtidigt.

Som vanligt är det Windows maskinerna som inte vill göra som man vill

Ursprungligen av ntity:

Ok det var inte det som jag tänkte riktigt men

Tänkte att du tar bort nätverket på PCn inte ändrar inställningen på routern, men om nu inte PCn stödjer WPA2 så är det bara att gå ner ett steg, WPA-PSK/WPA2-PSK är ett läge som stödjer både WPA & WPA2 samtidigt.

Som vanligt är det Windows maskinerna som inte vill göra som man vill

Har nu prövat den inställningen också. Får meddelande från pc att den inte hittar något nätverk. Tillbaka nu i oskyddat läge - allt fungerar.
Man känner sig som en analfabet.
Skall jag inte göra några inställningar i PC i samband med att jag lägger in kryptering på routern ? När jag startar upp pc efter att jag ändrat till kryptering på routern - hittar den ju ingenting. och jag får ju då heller ingen fråga om lösen osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 13:31
Ursprungligen av adress@mac:

Har nu prövat den inställningen också. Får meddelande från pc att den inte hittar något nätverk. Tillbaka nu i oskyddat läge - allt fungerar.
Man känner sig som en analfabet.
Skall jag inte göra några inställningar i PC i samband med att jag lägger in kryptering på routern ? När jag startar upp pc efter att jag ändrat till kryptering på routern - hittar den ju ingenting. och jag får ju då heller ingen fråga om lösen osv.

Om den inte stödjer WPA(2) så är det inte så mycket kvar att testa än WEP, i windows när du högerklickar på anslutningen och väljer "visa tillgängliga.. " så tryck på uppdatera knappen eller så för att se om du ser nätet alls..

Ursprungligen av ntity:

Om den inte stödjer WPA(2) så är det inte så mycket kvar att testa än WEP, i windows när du högerklickar på anslutningen och väljer "visa tillgängliga.. " så tryck på uppdatera knappen eller så för att se om du ser nätet alls..

Det kanske inte är något att göra.
När jag kollar på WLAN-egenskaper på kontot står följande:
Säkerhetstyp i windows
Ingen
WPA2-Personal
WPA-Personal
WPA2-Enterprise
WPA-Enterprise
802.1X
Krypteringstyp
Ingen
WEP

Skall jag markera där, eller sker det med auyomatik när jag väljer i routern ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 17:27
Ursprungligen av adress@mac:

Det kanske inte är något att göra.
När jag kollar på WLAN-egenskaper på kontot står följande:
Säkerhetstyp i windows
Ingen
WPA2-Personal
WPA-Personal
WPA2-Enterprise
WPA-Enterprise
802.1X
Krypteringstyp
Ingen
WEP

Skall jag markera där, eller sker det med auyomatik när jag väljer i routern ?

Den skall kunna välja själv, men om du redan har lagt till nätet en gång i windows så kommer den att envisas med att använda de inställningarna.. Därför som det är viktigt att du tar bort det ur listan av kända nät som windows har, under knappen egenskaper i fönstret som du listar nätverken i.

Ursprungligen av ntity:

Den skall kunna välja själv, men om du redan har lagt till nätet en gång i windows så kommer den att envisas med att använda de inställningarna.. Därför som det är viktigt att du tar bort det ur listan av kända nät som windows har, under knappen egenskaper i fönstret som du listar nätverken i.

Nu fungerar det ! Har security WPA-PSK (TKIP). Gick in och ändrade i inställningarna i Vista. Trägen vinner. Tack för all din hjälp !

Ursprungligen av ntity:

Jag surfar inte heller forumet hela tiden så ingen fara..

Ja, om du vill ha det trådlöst måste du ha ngt som gör tråd->trådlöst konveringen, detta kan man använda en brygga till men det har en del andra problem som följer med den lösningen som jag inte tror vi skall gå in på, ännu iaf

Så, ja, du måste ha en router i någon form.

Nu har jag router. Se inlägg ovanför.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-08-28 06:53

Använd mini för det funkar bättre och enklare, Systeminställningar -> fildelning -> Dela anslutning via: Ethernet , klicka i Airport och sedan Airport alternativ där kan du ställa in kryptering. Sedan tillbaka och Välj "starta"

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-08-28 22:58

D-link är skräp anser jag. Men visst är den billig, så tyvärr man får vad man betalar för. Airport Extreme eller t.o.m. netgear skulle jag valt. Men jag vill inte gnida in salt i såren.

Liknande problem - men med WinXP.
Har Airportnäverk öppet på min MBP och försöker ansluta från min iMac via Windows (via Bootcamp) men det vill sig inte.
Öppnar jag fönstret med trådlösa nätverk i Windows finns min MBP med, men anslutningen misslyckas.
Startar jag iMacen med OSX funkar nätverket hur bra som helst.

Hur ska man ställa in Windows - för det är väl där det klickar...?

1
Bevaka tråden