Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trilskandes CDRW.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-27 19:07

Hej!

Fick låna en CDRW skiva av min faster, med kravet att hon ville ha tillbaka den tom. Inga problem tänkte jag och brände in en låt på den genom iTunes till ett skolprojekt. Eller?

När jag försöker ta bort låten på skivan nekasåtgärden. Samma sak när jag försöker dra över nya filer på skivan; access denied (yeah, Half-Life )

Blir lite besviken; är inte det hela grejen med CDRW, att man ska kunna bränna om och om och om och om igen? I värsta fall måste jag skaffa en ny skiva till henne, men det är absolut plan B!

/Adam

Den trilskas inte, den beter sig som den ska.

När du använder t ex iTunes för att bränna en cd-rw stängs skivan så att inget nytt går att bränna till den. Du kan heller inte radera filer från som om den vore en hårddisk eller ett usb-minne. För att återställa skivan måste du radera den med Skivverktyg.

http://docs.info.apple.com/article.html?path=DiskUtility/10.5/en/duh6.html

1. Insert the disc in the optical drive of your computer.
2. Open Disk Utility, located in Applications/Utilities.
3. Select the disc in the column on the left and click Erase.
4. Select Quick Erase if you don't want to overwrite the old contents with zeros.
5. Click Erase.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-27 20:40

Aha ok! Tack för informationen!

Fungerar det mer som ett USB-minne när man använder finder?

Ursprungligen av Adzam 1:

Fungerar det mer som ett USB-minne när man använder finder?

Om du matar i en tom-cd(rw) och väljer att den ska dyka upp på skrivbordet kan du dra filer till den och ta bort dem. Skivan bränns dock inte förrän du matar ut den. Så fram tills det har inget hänt med skivan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-27 22:03

OK, men när man väl bränner så måste man göra exakt samma sak igen med skivan (rensa den med hjälp av Disk Utility) för att den ska bli tom så att säga?

Ursprungligen av Adzam 1:

OK, men när man väl bränner så måste man göra exakt samma sak igen med skivan (rensa den med hjälp av Disk Utility) för att den ska bli tom så att säga?

Jepp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-28 15:15

OK! Så skillnaden mellan en RW och en R är helt enkelt att man aldrig kan återställa R-skivan?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-28 16:23

Ja.

1. Meddelandet du har skrivit in är för kort. Du måste skriva minst 5 boksväver för att meddelandet skall bli godkänt.

1
Bevaka tråden