Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture vs Lightroom

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska skaffa ett bildbehandlingsprogram till min Nikon SLR. Fotar mest i RAW.

Kraven är:
1. Enkel och snabb import och katalogisering av nya och gamla bilder, både i RAW och JPEG.

2. Lättanvänd enklare bildbehandling, med möjlighet att senare komplettera med PS.

Jag har laddat hem demoversioner av båda programmen, men det blir för rörigt i min lilla hjärna när jag försöker jämföra dem själv. Finns det någon som har erfarenhet av båda?

Eller finns kanske något bättre och billigare alternativ? Nikons Capture NX? Smålänning, you know

Mvh
Håkan

Ja, jag kan bara bidra med den lilla (och tämligen ringa) erfarenhet jag själv äger.

Ur min synpunkt ger Capture NX (v. 1.2) överlägsen bildkvalité från RAW-filer. Tyvärr suger programmet ordentligt på katalogisering av bilder men där har jag iView MediaPro till hjälp. Aperture äger jag också - men det har jag inte riktigt kommit överrens med, tyvärr. (Eller så är det jag som inte förstår det helt..) Lightroom gillar jag inte alls - men det programmet verkar vara en god kompromiss mellan bildkvalitén i Capture NX och mediahanteringen i iView MediaPro.

Alla kan ju exportera bilder till PS om/när man behöver.

Aperture och Lightroom kostar vardera på 2895:- på Scandinavian Photo och Capture NX (billigast) kostar 1995:-

Capture NX röstar jag på - med iPhoto eller iView MediaPro som komplement.. (iPhoto = gratis, iView MediaPro = mer utgifter..)

Kan förresten tillägga att jag också är smålänning!

Jag är inte smålänning men har dåligt med pengar ändå...
Speciellt när det gäller mjukvarubudgeten...
Men jag kör lightroom och har testat både aperture 1 och 2...
Det första som slog mig när jag testade aperture var att "Wow det här är ju inte alls snyggt" vilket annars brukar ligga apple i fatet, annars är det väl mest en smakfråga men nu kostar ju aperture bara 1695 (om jag inte missminner mig) så är det plånboken som styr så är väl aperture alternativet...

1
Bevaka tråden