Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar ny iMac, iLife '08, iWork '08, ny Mac mini mm

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av HåkanO:

Någon som råkat ut för samma sak som jag? D.v.s. att iDVD (08) inte går att starta upp? Hur jag än gör så startar programmet inte. Det visas att programmet kör igång i ett par sekunder (menyn blir synlig , men ingen startskärm visas... i tre sek. sen lägger den av.) Det kommer ej heller någon dialogruta med ex.vis. "Programmet iDVD har oväntat avslutats! el. liknande. Bara nada...
Håkan

Du är icke ensam:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306290

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 18:45

Och det heter väl ändå iWork och inte iWorks, eller?

Ursprungligen av boris91:

Och det heter väl ändå iWork och inte iWorks, eller?

Visst är det så, tack för påminelsen, det är korrigerat nu. Jag skyller på att klockan var nästan 3 på natten och jag borde ha sovit sedan 3 timmar tillbaka, men så tänkte jag att vi måste ju ha en nyhet av det här också, hur skulle det se ut annars? Och vem skulle göra det annars än jag?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 18:52

Bang & Olufsen använder sig av borstad aluminium. Åtminstonde gjorde dom det förut.

Ursprungligen av boris91:

Bang & Olufsen använder sig av borstad aluminium. Åtminstonde gjorde dom det förut.

Säker på att det är aluminium, och inte rostfritt? Nåväl, jag låter det vara osagt, men borstad aluminium låter inte helt lysande.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 19:15

Aftonbladet skriver också iWorks hela tiden.. jag orkade inte skicka ett mail om det.

Förresten så stör jag mig på att Apples iNaming inte fullföljs i svenska tidningar. Det ser helt enkelt riktigt fult ut.

Ursprungligen av boris91:

Förresten så stör jag mig på att Apples iNaming inte fullföljs i svenska tidningar. Det ser helt enkelt riktigt fult ut.

Det beror helt enkelt på att det inte är språkligt korrekt i Sverige att skriva som apple gör, därför skriver tidningarna som de gör. Sen på det sätt som Apple skriver sina namn så utgör de varumärken, och även det tänker tidningarna på.

Mer information om språkvård hittar man hos språkrådet.

Jag tror dock någon annan här på 99 som kan komma med ett mera utförligt svar än mitt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-13 02:58
Ursprungligen av Mikael E:

Det beror helt enkelt på att det inte är språkligt korrekt i Sverige att skriva som apple gör, därför skriver tidningarna som de gör. Sen på det sätt som Apple skriver sina namn så utgör de varumärken, och även det tänker tidningarna på.

Mer information om språkvård hittar man hos språkrådet.

Jag tror dock någon annan här på 99 som kan komma med ett mera utförligt svar än mitt.

Jag känner redan till detta, men tycker ändå det är riktigt förvirrande att saker (som må vara varumärken, whatever) omskrivs i pressen på ett annat sätt än det man är van vid. Ibland ser man inte vad artiklen handlar om på rak arm om man bläddrar igenom en massa artiklar just för att "upphöjningen", skillnaden i höjden menar jag då, mellan dom första bokstäverna i orden inte fullföljs.

Även rent språkligt sett så är det lilla i-et den enda anledningen varför man uttalar ordet som Ajmak och inte Imak vilket ju inte vore konstigt med tanke på att svenska är ett germanskt språk.

För människor som inte bor i länder som USA/UK är det självklart svårare att se vad en eventuell artikel handlar om ifall man redan är van att uttala ordet på ett annat sätt än hur det står i tidningen.

Ett exempel som kanske inte riktigt passar in här men ändå borde nämnas är Nike, som i Sverige uttalas som Nike (om man inte har koll) eller Najk när det egentligen skall vara Najki.

Apple har valt ut ett smart satt att markera ut varumärket och uttalet både på papper och i ett samtal med blott en liten bokstav. Den gör det hela genast igenkännbart i hela världen - nästan magiskt, eller hur? Nike däremot går inte riktigt att skriva på olika sätt i olika länder för då skadas ju själva varumärket av förändringen.

Omtanken och tanken(!) bakom det hela borde nästan övertyga människorna som skriver i tidningar, men mest redaktörerna kanske, att tänka om och skriva orden som dessa är och inte som dessa ska vara.

Detta tycker jag vore helt klart logiskt och språkligt försvarbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 10:02
Ursprungligen av boris91:

Ett exempel som kanske inte riktigt passar in här men ändå borde nämnas är Nike, som i Sverige uttalas som Nike (om man inte har koll) eller Najk när det egentligen skall vara Najki.

Men Nike har ju tagit namnet från gudinnan Nike (Νίκη) vilket väl uttalas ungefär [níːke] på svenska, och har väl gjorts så länge. Om man då har bättre koll på grekisk mytologi än amerikanska varumärken (vilket väl många ut den äldre generationen har?), blir ju uttalet inte självklart [naɪki].

Frågan är hur mycket marknadsföringavdelningar och reklambyråer skall få styra vårt språk. Skall de få styra våra stavningskonventioner? Skall de få styra vårt uttal? Skall vi acceptera att Findus skriver "Kött soppa" och ändå uttala det som om de skreve "Köttsoppa". Något måste ge vika någonstans, antingen våra stavningskonventioner eller språket självt.

Att engelskan kommer på bred front, i synnerhet inom ny teknik, får vi leva med, och det är ju inte alls bara av ondo. Men det är ju trist att det är reklamengelskan som kommer starkast.

Det är ju ganska hemskt att barn revolterar mot vuxenvärlden genom att blint lyda kommersiella intressen!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-08 20:03

Äntligen en ny iMac Ååååh snyggare! Nu lär det nog bli en iMac till hösten och steget ifrån Windows.

Senast redigerat 2007-08-08 20:38

.Mac prissättningen. €99 = 100 dollar?

Nu får det väl vara nog med straffning av europeiska kunder? (adobe senast)

.mac basic kostar 99,95 dollar:$ översätts helt sonika till 99 Euro:confused: . Har ni sett dollarns värde de senaste åren och just nu..?

Skärpning apple och det med detsamma!:mad:

De kanske har räknat ut det i nya numbers?

nån som har inside track till herr bjers kan väl ta upp detta? Skandal.:mad:

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Nu får det väl vara nog med straffning av europeiska kunder? (adobe senast)

.mac basic kostar 99,95 dollar:$ översätts helt sonika till 99 Euro:confused: . Har ni sett dollarns värde de senaste åren och just nu..?

Skärpning apple och det med detsamma!:mad:

De kanske har räknat ut det i nya numbers?

nån som har inside track till herr bjers kan väl ta upp detta? Skandal.:mad:

Har du räkna med momsen då? Innan du ropar skandal för mycket, observera att priset i Sverige (995 kr) inkluderar svensk moms på 25 procent. Utan moms kostar det 796 kr, vilket fortfarande är en hundralapp mer än en rimlig dollarkurs, men inte hutlöst.

Ursprungligen av Adrian B:

Har du räkna med momsen då? Innan du ropar skandal för mycket, observera att priset i Sverige (995 kr) inkluderar svensk moms på 25 procent. Utan moms kostar det 796 kr, vilket fortfarande är en hundralapp mer än en rimlig dollarkurs, men inte hutlöst.

Hundra lapp mer än rimlig dollarkurs.. inte hutlöst.. ok då :):cool: lite mindre skandal är det väl då.. den där förb..#° momsen.. glömmer jag hela tiden:D

Sen måste Apple lägga sig över aktuell växlingskurs för att gardera sig mot eventuella förändringar. Gör alla företag.

Trevligt att ryktena om Mac minis död inte infriades.

Tangentbordet ser väldigt läckert ut, och var inte allt för dyrt.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Trevligt att ryktena om Mac minis död inte infriades.

Fast ryktet var att det kunde komma en till sista uppdatering:

Whether Apple will squeeze another revision from the mini, and how long it plans to allow existing models to linger, are both unclear.

Och senare, när det närmade sig 7 augusti, togs det upp igen, men tonen är fortfarande att Mac mini är död:

Meanwhile, there are unconfirmed last minute reports that Apple may extend the life of the Mac mini by squeezing another slight revision from the petite desktop's existing architecture.

Lägg därtill att Jobs inte ens nämnde Mac mini igår. Det ser nog fortsatt mörkt ut skulle jag säga...

Jo, man får nog räkna med att den försvinner så småningom, men det är ändå trevligt att det lär finnas ett budgetalternativ åtminstone ett halvår till.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-08-09 10:01

Någon som vet var man kan handla iLife ´08 i Stockholm IDAG (torsdag)?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-08-09 13:18

Mitt ex av ILife 08 levererades till mig av UPS kl 12 (beställde 21:11 i tisdags på AppleStore) jag håller på att installera nu på min MBP.

Ursprungligen av mikaelf:

Mitt ex av ILife 08 levererades till mig av UPS kl 12 (beställde 21:11 i tisdags på AppleStore) jag håller på att installera nu på min MBP.

Berätta mer! Hur är iWeb? iPhoto? Semesterlön om två veckor, då...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-08-09 17:10

Jag installerade nya iLife nyss, men har bara hunnit med att leka lite i iMovie och iWeb. Kan dock rapportera att programmen är jäkligt snygga och lätta att jobba med! Det är lite nyheter när det gäller gränssnitten, speciellt i iMovie som har gjorts om helt. Men när man väl får koll på grejjerna så är det otroligt roligt att jobba med programmen.

iMovie
Programmet letade upp massa filmer som låg i iPhoto-biblioteket som jag inte ens visste att jag hade. Och att börja klippa ihop dem till filmer är hur lätt som helst. Riktigt bra verktyg för att pilla lite med färgerna och även fixa till ljudnivån har dem lagt till. "Skrubbningen" eller vad de kallar det, alltså att man kan förhandskolla en film genom att dra muspekaren över bilden, är helt superb. Även ljudet hänger med om man vill det.

Detta är dock något som tar en stund att vänja sig vid. Det är t.ex. lite väl pilligt när man ska välja vilken del ur ett klipp man vill ha med, och varje pixel man flyttar muspekaren räknas. Men det är lätt att få till det på ett "ungefär" och sedan kan man gå till varje valt klipp för sig och finjustera så att in- och utgångarna kommer precis där man vill ha dem.

En sak som jag funderade på om de gömt eller tagit bort är videoeffekterna och en del övergångar. Videoeffekterna hittar jag inte alls, och det känns som att de har bantat biblioteket med övergångar. Jag kanske bara har missat dem, och kanske gör det inget, för som alla vet, Less is more.

iWeb
iWeb har jag inte använt innan, men det var hur lätt som helst att få till en blog med fotoalbum. Integreringen mellan iWeb och iPhoto är supernice! Kommer nog att använda den kopplingen mycket när det kommer till att skapa bild-gallerier till diverse sajter. Kan dock inte hjälpa att jag inte riktigt gillar "templates" att utgå ifrån. Jag vill anpassa lite själv, och på det sättet tror jag att Rapidweaver leder loppet. Dock är det alltid irriterande att behöva vänta innan Rapidweaver är up-to-date med nya iPhotoversioner.

Återkommer när jag har testat iPhoto ordentligt!

Kan tillägga att prestandan överlag är kanon, inga hakningar någonstans. Kan iofs bero på att jag har följande monster till dator på jobbet: Mac Pro, 2x3Ghz, 4GB RAM. Men imorgon kan jag tala om hur programmen känns på en Macbook, "lånar hem" skivorna med programmen ...

Ursprungligen av Ree_Tab:

En sak som jag funderade på om de gömt eller tagit bort är videoeffekterna och en del övergångar. Videoeffekterna hittar jag inte alls, och det känns som att de har bantat biblioteket med övergångar. Jag kanske bara har missat dem, och kanske gör det inget, för som alla vet, Less is more.

Det kanske inte är lika omfattande. Apple har ju lagt ut iMovie HD 6 för nedladdning för iLife '08-ägare, kanske just av det skälet?

Förresten finns det ett gäng korta bra "tutorials" (guider? bruksanvisingar?) här:
http://www.apple.com/ilife/tutorials/#imovie

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-09 21:08

Det här är kanske en dum fråga, men vågar man köpa ilife nu? Tänker bara att sen när man köper leopard så att de inte är med där? Det hade ju inte va så kul och slänga 800 spänn på nått man ändå får med..

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-08-09 22:05
Ursprungligen av Luken:

Det här är kanske en dum fråga, men vågar man köpa ilife nu? Tänker bara att sen när man köper leopard så att de inte är med där? Det hade ju inte va så kul och slänga 800 spänn på nått man ändå får med..

Jag vågar sätta min högra hjärnhalva på att iLife aldrig kommer inkluderas med ett nytt OS.

Ursprungligen av Spooky:

Jag vågar sätta min högra hjärnhalva på att iLife aldrig kommer inkluderas med ett nytt OS.

Så långt skulle jag inte gå, men hittills har det inte gjort det och jag tror inte det händer inom en snar framtid heller.

Ursäkta, jag har en iMac, föregångaren intel core 2 duo, men jag säger inte detta för att jag har den gamla, men den nya är fan inte snygg. Inget med den nya designen påminner om en klassiskt apple dator, visst, det ska väl vara likt iPhone, men jag är ledsen alltså, men snygg är den inte... Ser mer ut som en Dell (många vill banna mig härifrån nu) som är så jävla tråkiga... svart.... ööööh. Men nya iLife var så jävla imponerande, har väntat på en förbättrad version av iPhoto, och iMovie var phett som fan!!!!

Snälla, hata mig inte för min åsikt.

Ursprungligen av thomasknutson:

Ursäkta, jag har en iMac, föregångaren intel core 2 duo, men jag säger inte detta för att jag har den gamla, men den nya är fan inte snygg. Inget med den nya designen påminner om en klassiskt apple dator, visst, det ska väl vara likt iPhone, men jag är ledsen alltså, men snygg är den inte... Ser mer ut som en Dell (många vill banna mig härifrån nu) som är så jävla tråkiga... svart.... ööööh. Men nya iLife var så jävla imponerande, har väntat på en förbättrad version av iPhoto, och iMovie var phett som fan!!!!

Snälla, hata mig inte för min åsikt.

Äntligen en som håller med mig.

Tar mig friheten att sno ett bildmontage från ett inlägg i ett annat forum. Den nya designen känns inte helt orginell?

Ursprungligen av Hagelin:

Tar mig friheten att sno ett bildmontage från ett inlägg i ett annat forum. Den nya designen känns inte helt orginell?

Näe, men det kanske säger en del om att den jämförs med tv-apparater och inte andra datorer.

Man kan också se på inspirationen från annat håll, bild snodd från Jason Fried:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-09 22:19

följde med min iMac 24"

Bevaka tråden