Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer Macbook levereras med Leopard?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-25 19:05

Hur snart, efter att Leopard släpps i Oktober, kan man anta att man kan köpa en Macbook med Leopard? Jag ska börja plugga på universitetet denna vecka, och vill använda en macbook som studiedator, men har inget emot att vänta till oktober om jag får Leopard! (eller får jag det?)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-25 19:25

När Apple släpper Leoparden fri och du beställer en Macbook så kan du garanterat få den "gratis" om inte Apple skeppar den tillsammans med din dator. Bara att lyssna med Apple stores kundtjänst 020 120 9971 så får du besked!

Förtydligade rubriken på tråden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-25 21:35

Tack Johan,

Jetwash, all right, ringer dem så fort de öppnar Tänkte att det kanske finns ett mångfaldigt "restparti" osx- MB's redan tillverkade, som de kanske vill få iväg innan de börjar sälja MB's med Leopard.

Kommer Leopard att vara kompatibelt med Logic 7.2? Använder det i min iMac, men varför inte också installera och ta med usb-nyckeln på en resa eller liknande?

Ursprungligen av Benelli:

Tänkte att det kanske finns ett mångfaldigt "restparti" osx- MB's redan tillverkade,

Ja det kommer det säkert finnas. Men om du köper en sån (efter att Leopard lanserats) får du Leopard för typ en hundring via de "uptodate-kampanjer" som brukar vara. Senaste sån var (är) för iLife '08.

Lite besvärligare kanske men du går iaf inte miste om Leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-26 13:08

Det låter smärtfritt, inga problem!

Tänkte baka in en till fråga, hehe,
Om jag köper leopard löst, gäller "licensen" (om den nu finns) enbart för en dator? Eller kan jag uppdatera min iMac med samma skiva? Om jag istället gör som jag tänkt, väntar tills jag får en macbook med leopard, kan jag installera leopard från MB's startskiva på imacen?

Om du köper leoparden separat så gäller licensen för en dator, annars finns familjelicens
Du kan installera en singel-licens på fler datorer
DU kan inte installera operativet från en MB startskiva på en iMac

Ursprungligen av macwitty:

DU kan inte installera operativet från en MB startskiva på en iMac

Det går faktiskt. Iaf om MacBooken är nyare än iMacen och bägge är Intel-macar.

Om man ansluter iMacen till MacBooken med firewire och startar upp den i Firewire target mode kan man välja iMacens hårddisk att installera på. Det går sen att starta upp iMacen med det installerade systemet.

1 licens gäller för en dator oavsett om du köper det löst eller det kommer med datorn. Det finns dock ett familjepack för 1995kr (10.4 dock men lär komma för 10.5) som får installeras på 5 datorer i ett och samma hushåll.

Rickard A,
Alltid lika trevlig och lärorikt att läsa dina kommentarer. Speciellt som de dessutom är pedagogiskt skrivna - så att till och med jag förstår
TACK!

Ursprungligen av macwitty:

Rickard A,
Alltid lika trevlig och lärorikt att läsa dina kommentarer. Speciellt som de dessutom är pedagogiskt skrivna - så att till och med jag förstår
TACK!

Tack! Skönt och se att man når fram

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-26 15:15

Då kan jag alltså komma med en till fråga.. Det GÅR alltså att bara ha en Leopard-licens och sen installera det på en iMac eller en MacBook om de har Intel-processorer? Eller ja.

Jag har alltså en MacBook CD och en iMac CD, det känns ju dumt att köpa en hel familjelicens när det bara gäller två datorer. Hmm.

Ursprungligen av dayweed:

Då kan jag alltså komma med en till fråga.. Det GÅR alltså att bara ha en Leopard-licens och sen installera det på en iMac eller en MacBook om de har Intel-processorer? Eller ja.

Jag har alltså en MacBook CD och en iMac CD, det känns ju dumt att köpa en hel familjelicens när det bara gäller två datorer. Hmm.

Alltså om du köper en licens av Leopard kan du installera den på hur många datorer du vill. Det finns (vad vi vet än så länge) inget kopieringsskydd, aktivering eller serienummer. Det har aldrig funnits i Mac OS. Du bryter dock mot licensreglerna så det är upp till samvetet. Men går gör det.

Eftersom att 1 licens kostar 1195kr och en familje 1995kr så tjänar du ju ändå på det mot att köpa 2 singellicenser om du vill vara helt ärlig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-26 19:16

Rickard A: Jo, det gör jag ju. Men jag tar ju med min CSN-rabatt, då kostar det inte 1195 kronor. Men visst, jag kan köpa två licenser, det gör inget. Men jag menar, jag orkar inte köpa en familjelicens när det är två datorer det gäller.

1
Bevaka tråden