Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgraderade till OS X: OS 9 försvann

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Uppgradera sonens dator till os X 10.3 häromveckan m h a skivor - han hade tidigare 9.2 tror jag. Nu när det skulle spelas något spel så inser jag att os 9 försvann. Hur gör jag för att få tillbaka det utan att allt annat försvinner på datorn???

  • Medlem
  • 2007-08-25 17:04

Du kan inte "få tillbaka" OS9 om du har raderat det. Då gäller det att du har en systemskiva för OS9 och installerar igen.

Det beror på hur du menar att det försvann. Finns mappar som Systemmapp och Applications (Mac OS 9) kvar? I så fall kan du från Systeminställningar och Startskiva välja Mac OS 9s systemmapp och starta från den.

Om själva systemmappen inte finns kvar får du installera Mac OS 9. Starta i så fall från skivan med Mac OS 9 och starta installationsprogrammet som finns på skivan. Efter installationen har du både Mac OS 9 och Mac OS X på datorn och kan välja vilken du ska starta från Systeminställningar i Mac OS X, eller inställningspanelen Startskiva i Mac OS 9.

Allt försvann

Av nån anledning var jag tvungen att radera allt för att kunna installera os X (typen av skiva???) Hur gör jag för att inte allt ska raderas igen om jag installerar in os 9? Är för trött/dum/okoncentrerad för att läsa instruktionerna känns det som och jag är livrädd att allt ska försvinna igen. Måste jag förresten installera om det eller kan jag kopiera systemmappen som.ligger på en backup på en extern hårddisk???

Ursprungligen av Greta723:

Av nån anledning var jag tvungen att radera allt för att kunna installera os X (typen av skiva???) Hur gör jag för att inte allt ska raderas igen om jag installerar in os 9? Är för trött/dum/okoncentrerad för att läsa instruktionerna känns det som och jag är livrädd att allt ska försvinna igen. Måste jag förresten installera om det eller kan jag kopiera systemmappen som.ligger på en backup på en extern hårddisk???

Det brukar gå alldeles utmärkt att kopiera Systemmappen till MacOS 9. Ska allt vara rätt ska MacOS 9 programmen ligga i en mapp som du döper till "Applications (Mac OS 9)".

Mac OS 9 och tidigares systemmapp är väldigt flexibel. Troligast kan du kopiera över din backup och starta från den, såvida den inte skadats på något sätt. Vill du kan du till och med flytta på en systemmapp under drift då du startat från den.

  • Medlem
  • 2007-08-25 18:06

Såvida du inte valde bort drivrutiner för OS9 när du installerade OSX.

Åh nej...

Hur vet jag det, om jag valde bort os 9??? Fast det borde jag inte ha gjort, för jag ville ha det. Jag får fram classic i systeminställningar men den hittar ingen systemmapp. Får väl testa att lägga över den och se vad som händer.

Tack för hjälp!!!

Om du formaterade om hela skivan vid installationen så finns givetvis ingenting kvar. Men har du en backup så går det säkert bra. Risken är, som sagt, att OS9-drivrutiner saknas, och då måste det fixas. Går det att göra det på annat sätt än att radera och installera en gång till?

1
Bevaka tråden