Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flash får stöd för H.264

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är intressant:

Adobe is releasing an update to their popular Flash Player 9 with support for the H.264 video codec.

The updated support will allow Flash Player to take advantage of hardware acceleration provided in computer video cards and is also optimized for Dual-Core processors.

Support for the H.264 standard will lead to more Web video content being available in high definition, Randall said. He said Adobe chose to support the standard now because it is being adopted more by content producers and media distributors like cable companies.

A public beta will be available today at labs.adobe.com, with a final release expected in the fall.

Apple supports H.264 as a standard codec in Quicktime. Meanwhile, Apple and Youtube struck a deal in which Youtube has been encoding their content into H.264 for playback on Apple TV and iPhone. This H.264 content has only been available to Apple TV/iPhone users, but Youtube could conceivably start offering the H.264 content to web visitors with the latest Flash plug-in.

MacRumors: Adobe Annouces H.264 Support in Flash

Detta borde alltså leda till betydligt bättre kvalité på flashfilmer samtidigt som det drar mindre kraft eftersom grafikkretsar kan avlasta processorn.

Mer info från en Adobe-anställd: What just happened to video on the web?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 20:34

Ni som är smartare än mig, vad kommer detta betyda för Mac-plattformen och för Quicktime?

Ursprungligen av acke:

Ni som är smartare än mig, vad kommer detta betyda för Mac-plattformen och för Quicktime?

Spontant så tror jag det är bra. Istället för fula, sega flashfilmer som suger musten ut processorerna kan vi få bättre kvalité till mindre belasting. För det känns rätt troligt att flash som videoformat har kommit för att stanna, det verkar helt ha tagit över webben redan nu.

Sen så kan jag inte se det annat än som positivt att H.264 får ännu starkare stöd. Apple har ju verkligen ställt sig bakom just denna standard och har specialkretsar för den i iPod, AppleTV och iPhone så vitt jag vet.

Men den där är väl gammal? Ser inget i "Release notes" på den länken om h.264. Plus att det inte är eftermiddag i Adobe-land än.

Redigering: "Updated: June 11, 2007", står det t.om. på "Releas notes"-sidan.

Ursprungligen av Leftrustle:

Men den där är väl gammal? --------

Ajdå, kan mycket väl vara så. Jag är väl inte alltför uppdaterad när det gäller flash och video. Jag läste om flash-betan på macfeber och sedan klickade jag mig vidare därifrån och installerade vad jag trodde var det som det handlade om. Video-exemplen hittade jag bland kommentarerna i Adrians blogg-tips och antog väl att det var nytt. Sorry.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-21 22:02

Oj det här var en minst sagt trevlig nyhet! Nu kanske man kan sluta svära över alla hemska flashfilmer som finns.

Provade precis på en G4 Mini med ett dåligt Radeon 9200... fungerade helt över förväntan!

Jag hoppas verkligen att h.264 kommer döda wmvx som i mitt tycke är värdelösa (om man inte kör windows) flip4mac i all ära men man har ju 50% chans att kunna titta på vmvx material. VLC är inte ens värt att kommentera.

Men som en av dom officiella codec'arna för HD-dvd och blueray så kan vi nog anse att den är här för att stanna och växa

//Bylund

Gruber var inte så positiv: My bet is that it performs like total crap, at least on OS X, but I’d love to be proven wrong.

Om man ser på flash historia så kan jag förstå hur man tänker så, men jag är inte så säker på att det betyder att H.264-video kommer att vara lika dåligt, jag tror han har fel. Men men, vi får väl se...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 01:04

Hur kommer det att funka rent praktiskt? Kommer filmerna att bakas in i en swf-fil typ container som mov-filer?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-22 12:56
Ursprungligen av acke:

Hur kommer det att funka rent praktiskt? Kommer filmerna att bakas in i en swf-fil typ container som mov-filer?

exemplen var ju iaf swf..

Hoppas de fixat alla problem med FF-intergrering i OSX också då, samt allt annat som strulat med det tidigare
Tycker Flash funkar ganska kass i OSX öht faktiskt...
Kan dock inte specifiera mig mer än att allt som har med flash att göra brukar bli en tom ruta tills man skrollat ned så pass att man knappt ser spelarna i browsern längre...
Tja, ni har säkert själva stött på vad jag menar på t ex myspace o youtube osv...

Ursprungligen av RockyMontana:

Hoppas de fixat alla problem med FF-intergrering i OSX också då, samt allt annat som strulat med det tidigare
Tycker Flash funkar ganska kass i OSX öht faktiskt...
Kan dock inte specifiera mig mer än att allt som har med flash att göra brukar bli en tom ruta tills man skrollat ned så pass att man knappt ser spelarna i browsern längre...
Tja, ni har säkert själva stött på vad jag menar på t ex myspace o youtube osv...

Nu har jag återigen fått dessa problem... Kan ha varit sen jag uppgraderade Firefox till 2.0.0.7? Någon annan som har dessa problem?
(kanske ska ha en ny tråd?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 19:16

Installerade betan och kollade på Flash egna exempelvideo, verkar helt underbart. Laggfritt och kvalitén var över förväntan. Om det här är den nya standarden som vi kommer kunna räkna med på webben blir jag glad. Tänk er YouTube HD eller HDTube kanske det kommer heta. Den som lever får se...

http://labs.adobe.com/technologies/flashplayer9/fullscreendemo/

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-22 20:52
Ursprungligen av .mp3:

Installerade betan och kollade på Flash egna exempelvideo, verkar helt underbart. Laggfritt och kvalitén var över förväntan. Om det här är den nya standarden som vi kommer kunna räkna med på webben blir jag glad. Tänk er YouTube HD eller HDTube kanske det kommer heta. Den som lever får se...

http://labs.adobe.com/technologies/flashplayer9/fullscreendemo/

Mer HD åt folket

Det hackar fortfarande som fan i Safari när fönstret med filmen inte är överst.
Men det kanske är Apples fel...

Verkar nice för att vara flash

Vad tror ni om det här i förhållande till det som skrevs i den här tråden?
http://www.99.se/iphone/219821-apple-saenka-flash-med-hjaelp-iphone.html

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-25 04:03

Verkar vara ett stort steg framåt. Nu kommer Apples standarder faktiskt användas av andra också, vilket betyder att vi kommer att få se en hel del H.264 i framtiden. Och kompatibiliteten mellan olika plattformar på webben i allmänhet kommer att öka.

Ursprungligen av boris91:

Verkar vara ett stort steg framåt. Nu kommer Apples standarder faktiskt användas av andra också, vilket betyder att vi kommer att få se en hel del H.264 i framtiden. Och kompatibiliteten mellan olika plattformar på webben i allmänhet kommer att öka.

Är inte Apples standard, och används redan i både Bluray och HD DVD samt AVHCD i filmkameror.

Nu börjar Youtubes konvertering till h.264 framstå lite smartare än när det verkade som att de gjorde det enbart för AppleTV.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-25 20:53
Ursprungligen av Leftrustle:

Är inte Apples standard, och används redan i både Bluray och HD DVD samt AVHCD i filmkameror.

Nu börjar Youtubes konvertering till h.264 framstå lite smartare än när det verkade som att de gjorde det enbart för AppleTV.

Jag vet. Men Apple pushar formatet och använder det i sina befintilga produkter. Alltså är det här bra för Apple, och därmed även för oss.

Har det någon betydelse för mig som kör en gammal Mini G4?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-25 20:52

Självklart. Din Mini pallar väl att surfa på Internet?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-25 21:08

H264 är en Avanced Video Codec- variant av Mpeg4. Mpeg4 är en ISO-standard. ISO valde redan vid start att anta QuickTime (.mov)-formatet som officiellt godkänd behållare av denna standard. På detta sätt har Apple hela tiden varit djupt inblandad i utvecklingen av t.ex. H264 - men dom äger inte formatet och har ingen makt alls över formatet. Det är ISO som sagt. ISO. Allt som är ISO är bra för oss konsumenter. MS gillar inte ISO - dom väljer att inte ens förlja standarden för Mpeg4 - mig veterligen har dom aldrig någonsin gjort någonting som följer en ISO-standard. När det gäller H264 kommer dom troligtvis att förlora kampen för första gången i historien (ett intressant tredbrott). H264 - ISO-standarden - tar över världen. kanske t.o.m. Sony lämnar sin egen obskyra kod och joinar gemenskapen...men där är jag mera tveksam. Vi får se. Det är sådana här grejer - bl.a. - som gör att jag är en Apple- och Panasonic-man.
Slut på meddelandet.

Ursprungligen av mjg:

MS gillar inte ISO - dom väljer att inte ens förlja standarden för Mpeg4 - mig veterligen har dom aldrig någonsin gjort någonting som följer en ISO-standard.

Jo, dom gillar ISO när dom kan kuppa det

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, dom gillar ISO när dom kan kuppa det

Microsoft vill även att Photo HD ska bli nästa JPEG-standard. Glorious days...

Ursprungligen av mjg:

H264 är en Avanced Video Codec- variant av Mpeg4. Mpeg4 är en ISO-standard. ISO valde redan vid start att anta QuickTime (.mov)-formatet som officiellt godkänd behållare av denna standard. På detta sätt har Apple hela tiden varit djupt inblandad i utvecklingen av t.ex. H264 - men dom äger inte formatet och har ingen makt alls över formatet. Det är ISO som sagt. ISO. Allt som är ISO är bra för oss konsumenter. MS gillar inte ISO - dom väljer att inte ens förlja standarden för Mpeg4 - mig veterligen har dom aldrig någonsin gjort någonting som följer en ISO-standard. När det gäller H264 kommer dom troligtvis att förlora kampen för första gången i historien (ett intressant tredbrott). H264 - ISO-standarden - tar över världen. kanske t.o.m. Sony lämnar sin egen obskyra kod och joinar gemenskapen...men där är jag mera tveksam. Vi får se. Det är sådana här grejer - bl.a. - som gör att jag är en Apple- och Panasonic-man.
Slut på meddelandet.

Nåväl, Microsoft har redan förlorat mot mp3 och pdf. Även om de verkligen inte gett upp.

1
Bevaka tråden