Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litet dilemma - ang. köp

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-24 21:42

Tjo,

Ska köpa en Mini. Har dock lite svårt att bestämma mig.
Har fått tag i en begagnad men OÖPPNAD Mini: Core Duo 1,83 / 1 GB / 80 GB / SuperDrive för 4000 SEK.
Men jag är ändå sugen på de nya Mini: Core 2 Duo 1,83 / 1 GB / 80 GB / Combo för 5500 SEK.

Är Core 2 Duo tillräckligt mkt snabbare och svalare för att motivera att lgga 1500 till? Har en DVD-RW i min PC också så eg. behöver jag ingen Superdrive.

Tacksam för lite tankar.

  • Medlem
  • 2007-08-24 21:50

För en sådan produkt som minin som inte är något hastighetsmonster så tycker jag att det är onödigt att lägga 1500 extra för att få snabbheten.

Möjligtvis så kan garantin som du får med en ny mini vara värd lite men knappast 1500.

Superdrive är alltid trevligt att ha.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-24 22:00

Nyare processor och SuperDrive är kanske inte värt mellanskillnaden på 1500 kr. Men som MP skrev, kan garantitiden som ges med nyköp vara en liten fördel. Utan att veta vad ändamålet är, så rekommenderar jag dig att köpa den för 4000 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-24 22:04

Ändamålet är musik och webdesign typ... ska köra med en KVM-switch med min PC.
Kan påpeka att det är den "gamla" för 4000 som har SuperDrive, inte den nya med Core 2 Duo

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-24 22:35
Ursprungligen av Dinos:

Ändamålet är musik och webdesign typ... ska köra med en KVM-switch med min PC.
Kan påpeka att det är den "gamla" för 4000 som har SuperDrive, inte den nya med Core 2 Duo

Ok, men då duger ju absolut den billigare varianten. Ah, förväxla vilken som hade SuperDrive.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-24 23:12

Jag menar alltså att göra musik I Logic 7.2.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-25 00:18
Ursprungligen av Dinos:

Jag menar alltså att göra musik I Logic 7.2.

Ok, jag har ingen direkt erfarenhet av att redigera musik eller film, men det är väl rätt krävande program? Mini är ju inte något vidunder när det gäller hantering av tyngre program. Ska man jobba med redigering av film, ljud och tunga grafiska saker så bör man satsa på den med nyare processor, samt stoppa in så mycket minne det går in i Minin.

Nya mac minin är väl 20-30 % snabbare än core duo'n enligt testar?, var ju tydligen enorm skillnad !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-25 17:03

Nåväl, det blev den begagnade för 4000. Värt att notera att den inte ens hade kommit upp ur den bruna omslagskartongen.

Finfint.

1
Bevaka tråden