Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver Time Machine en helt egen extern disk?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-08-24 23:20

Jag undrar en sak som har med TM att göra, kanske någon som har testat Leopard kan svara på den här, nämligen: Kan en disk som redan i dagsläget är formaterad och innehåller lite data, men fortfarande har gott om utrymme, användas av Time Machine? Eller måste denna enhet vara helt ren och enbart dedikeras TM?

Om så vore fallet, borde det inte gå att partitionera upp enheten och ha dels sina grejer på den ena partitionen och dels dedikera den andra åt TM?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-24 23:28

Jag har inte testat Leopard och TM men jag gissar på att om man måste dedikera specifikt utrymme så går det bra att ange en partition på en hårddisk. En annan gissning är att man får ange en målmapp, ungefär som man väljer var nedladdningsprogram ska lägga nerladdade filer någonstans.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-08-24 23:32

Jag surfade runt lite till och hittade till slut hos Macworld:
" The one big catch is, the entire volume must be devoted to Time Machine—you can’t just stow Time Machine files inside a folder on a larger volume."

Blir bara lite osäker nu, vad menas med volume? En HEL enhet? Eller en del av den som en skiva, en partition? (Troligvis blandar jag ihop begreppen nu...)

Time Machine använder en volym, men det finns inget som säger att hela hårddisken måste dediceras. Volym är samma sak som brukar kallas för partition.

För övrigt lär det gå alldeles utmärkt även på interna hårddiskar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-24 23:49

Sedär, Google is your friend! Ok, så det måste dedikeras en hel partition åt TM. Inte så farligt ju. Värre om en hel hårddisk-enhet måste dedikeras.

Finns det inte någon smart person som tänkt på detta och köpt en Xserve RAID som man skulle kunna köra backup mot över internet?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-08-25 10:01

Hur stor skulle denna partion behöva vara då ?
Någon som vågar sig på en gissning eller någon som VET kanske?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-08-25 10:23

Dom artiklarna jag läst säger nåt om komprimering, ett exempel var en installation där 120GB (vill jag minnas) tog strax över 60GB efter den första (fullständiga) backupen.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-08-25 10:27

det kommer kräva en hel del utrymme för denna funktionen alltså.
Antar att det krävev mer och mer utrymme efter tiden eller hur fungerar TM egentligen ?!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-25 10:44
Ursprungligen av basic:

det kommer kräva en hel del utrymme för denna funktionen alltså.
Antar att det krävev mer och mer utrymme efter tiden eller hur fungerar TM egentligen ?!

Du måste ju inte backuppa alla mappar. Räcker väl med tex Documents och andra mappar man har värdefull information i.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-08-25 11:26

iTunes Library kan vara bra...

Nästa fråga: Måste varje dator man vill använda TM på ha en egen volym/partition dedikerad till TM eller kan flera dela på samma?

Och någon som vet om det fungerar med speglade backup:s, dvs så att man har samma backup på flera diskar?

1
Bevaka tråden