Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur man får en Powermac G4 att bli tyst

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-01-27 15:51

Många har frågat mig hur jag har fått min powermac att bli så tyst. Det är en konst som kräver att man både är lite händig och klarar av den psykiska påfrestning som att såga i en mac är.

Jag lånade en systemkamera av en polare och passade på att fota lite.

ATI Radeon 9800 Pro med ATI Silencer-kylning som jag sedan har modifierat för att få ner ljudnivån

Logikkortet med Dual G4 450 MHz och 1 GB ram

Burken har inga fläktgaller. Det ger mindre turbulens dvs lägre ljudnivå. I nätdelen sitter det en 12 dB Papst som jag har kopplat ett motstånd till. Nätagregatets fläktstyrning sänker farten ännu mer.

Hårddiskarna sitter upphöjda på "bockade" bitar av glasskartonger. De tar bort vibrationerna från diskarna rätt så effektivt.

Adda 120mm. Inget galler kvar där bakom.

Nått som inte syns så väl (men käns när man lyfter burken) är att den är proppad med asfaltsmattor. Många tror att asfaltsmattor dämpar ljud. Det är helt fel. Asfaltsmattor gör ytor tyngre och därför sänks självresonansfrekvensen. På baksidan av de grå plastsidorna är det asfaltsmattor. Även i "taket", bakom plasten i fronten och andra ställen där det är plåt/plast-ytor

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-27 16:00

Kul att se lite innovativa lösningar för att få bort resonansen från alla vibrationer. Något som kan vara väldigt störande när man ligger och sover i samma rum.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-01-27 16:16

Exakt. Det där med resonanser i chassit är drygt. Allt som vibrerar bör hängas upp i nått vibrationsdämpande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-27 16:17

Gummiskruvar ser du också ut att använda. Hur mycket hjälper det? Kan man sätta fast hårddisken med gummiskruv? Just nu har jag foam padding och vanlig skruv.

Jag vågade inte riktigt klippa bort gallret i mitt nätagg, kanske ska prova det. Ett problem med G4:orna är att fläktkontakterna inte passar, så jag fick lära mig att tvinna kablar och använda eltejp.

Det som väsnas mest i min låda är allmäna vibrationer och grafikkortet (men det ska jag byta ut).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-27 16:28
Ursprungligen av xerent:

Jag vågade inte riktigt klippa bort gallret i mitt nätagg, kanske ska prova det. Ett problem med G4:orna är att fläktkontakterna inte passar, så jag fick lära mig att tvinna kablar och använda eltejp.

Du får helt enkelt köpa en sån här:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010044125

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-01-28 12:57
Ursprungligen av xerent:

Gummiskruvar ser du också ut att använda. Hur mycket hjälper det? Kan man sätta fast hårddisken med gummiskruv? Just nu har jag foam padding och vanlig skruv.

Jag vågade inte riktigt klippa bort gallret i mitt nätagg, kanske ska prova det. Ett problem med G4:orna är att fläktkontakterna inte passar, så jag fick lära mig att tvinna kablar och använda eltejp.

Det som väsnas mest i min låda är allmäna vibrationer och grafikkortet (men det ska jag byta ut).

Gummiskruv fungerar bra faktiskt. De tar bort de värsta vibrationerna för fläktar. Hårddiskar går dock inte att montera med gummiskruv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-28 17:29

Weee! Min Sawtooth är nu nästintill knäpptyst. Det sista som väsnades var grafikkortet och hårddisken som satt konstigt. Jag upptäckte att man kan montera ut grafikkortet och datorn startar ändå. Burken står nu och agerar filserver i hallen och styrs via VNC och SSH.

Totalt har jag alltså:

  • Bytt ut hårddisken mot en tystare variant (IBM DeathStar 36GB mot Seagate Barracuda 120 GB)

  • Bytt ut fläktarna och monterat dem med lite vibrationsdämpande fluff

  • Klippt bort gallren på nätagget och framför 120mm-fläkten

  • Monterat ut grafikkortet helt

  • Ställt datorn på en handduk

Saker som jag fortfarande kan göra:

  • Flasha ett passivt kylt FX5200 som jag har liggandes, så att datorn kan användas även som workstation vid behov.

  • Montera in liggunderlag format så det ligger emot chassiplasten och dämpar vibrationer

  • Byta ut skruv mot gummiskruv där så kan göras

Tack till VaCUm och Sidde för all hjälp.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-02-19 23:15

(Nästan) Perfekt tråd till när man ska köpa en Quicksilver här i veckan och vill få den tyst iochmed att den kommer stå i föräldrarnas arbetsrum och de vill förstås att den inte ska väsnas som ett slagskepp.

Senast redigerat 2007-02-19 23:37
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-19 23:36
Ursprungligen av zightx:

Perfekt tråd till när man ska köpa en Quicksilver här i veckan och vill få den tyst iochmed att den kommer stå i föräldrarnas arbetsrum och de vill förstås att den inte ska väsnas som ett slagskepp.

En quicksilver you say.
Kollat denna:
http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/95689-har-bytt-flaektar-i-quicksilver.html

Kul tråd. Ser mycket bra ut, allt ovanstående.

Själv har jag moddat min blådåre. Jag klarade den psykiska påfrestningen att sätta borren i botten av datorn. En 140-millimetersfläkt (med LEDer) suger in luft och damm* underifrån, och jag har bytt resterande två orginalfläktar mot tysta fläktar. Seagate Barracuda på speciella gummimonteringar och så vidare.

Hålen...
http://my.mac.se/marcus/yosemite/pictures/6holes.jpg

Allt ihopsatt.
http://my.mac.se/marcus/yosemite/pictures/done.jpg

Datorn har en 800 MHz G4-uppgradering och är mediacenter vid TVn.

Mer: http://my.mac.se/marcus/yosemite/

*Jo, det gäller ju att dammsuga varje vecka. Eller så skaffar man sig ett dammfilter. Jag har inte haft några problem alls med damm i min blådåre sen jag gjorde modden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-20 19:03

Fin blådåre du har där.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-20 19:11

Montera en sådan här så kan man sänka varvet på fläktarna och hålla koll på tempen.
Sunbeamtech 20 IN 1 www.sunbeamtech.com/index-2.html

B.D

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-08-21 11:36

Min gamla har hängt med några år nu. Den har genomgått många operationer för att hålla ljudnivån nere och nu skall den sista detaljen fixas. Jag har en längre tid stört mig på vibrationer från diskarna. Det är nått jag lyckades dämpa med hemmabyggd hårddiskupphängning men det är fortfarande ett svagt hummande kvar från maskinen. Hummandet är inte konstant utan det hörs och försvinner med ungefär 2 sekunds mellanrum.

Jag beställde ett SATA-kort från kullander och det kom fram igår. Idag beställde jag en 500 GB disk från Samsung. Den sägs vara riktigt tyst och vibrationsfri. Den kommer förhoppningsvis i morgon eller övermorgon.

Ni skall få lite bilder på hur tight det är på kortplatserna när jag har möjlighet att fotografera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-21 16:58

Hd

Ursprungligen av VaCUm:

Min gamla har hängt med några år nu. Den har genomgått många operationer för att hålla ljudnivån nere och nu skall den sista detaljen fixas. Jag har en längre tid stört mig på vibrationer från diskarna. Det är nått jag lyckades dämpa med hemmabyggd hårddiskupphängning men det är fortfarande ett svagt hummande kvar från maskinen. Hummandet är inte konstant utan det hörs och försvinner med ungefär 2 sekunds mellanrum.

Jag beställde ett SATA-kort från kullander och det kom fram igår. Idag beställde jag en 500 GB disk från Samsung. Den sägs vara riktigt tyst och vibrationsfri. Den kommer förhoppningsvis i morgon eller övermorgon.

Ni skall få lite bilder på hur tight det är på kortplatserna när jag har möjlighet att fotografera.

Jag la en gummi matta under HD fästet sen va det tyst.

B.D:cool:

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-21 17:21

Jag tycker nog att man skall låta plastgallret utanför nätdelen sitta kvar. Det räcker om man klipper bort plåtgallret på själva nätdelen.

Det är ju inte så käckt ifall någon unge sticker in fingrarna där.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-21 17:31

På QS och DA-modellerna så sitter det en liten ettrig CPU-fläkt.
Den slipper man om man köper en CPU-uppgradering.

Jag köpte en G4 1,2 GHz från OWC. Den hade två små fläktar ovanpå CPU-gallret som jag bytte ut mot en större (men tunn) 80 mm Zalman-fläkt avsett för att kyla grafikkort. Den får nu blåsa luft ner mot processorn. Luften trycks då dels ut genom det lilla gallret på baksidan samt in mot nätdelen, där det sitter en Adda-fläkt 15 db.

Chassi-fläkten har jag vänt på så att den blåser luft in mot moderkortet. (Apple vände på luftflödet på QS-modellerna jämfört med de tidigare PM G4:orna. Antagligen för att de snabbare CPU:erna krävde bättre kylning.)

Som chassifläkt har jag en Enermax 120 mm med manuell varvtalsregulator.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-21 18:35
Ursprungligen av Macus:

På QS och DA-modellerna så sitter det en liten ettrig CPU-fläkt.
Den slipper man om man köper en CPU-uppgradering.

Jag köpte en G4 1,2 GHz från OWC. Den hade två små fläktar ovanpå CPU-gallret som jag bytte ut mot en större (men tunn) 80 mm Zalman-fläkt avsett för att kyla grafikkort. Den får nu blåsa luft ner mot processorn. Luften trycks då dels ut genom det lilla gallret på baksidan samt in mot nätdelen, där det sitter en Adda-fläkt 15 db.

Chassi-fläkten har jag vänt på så att den blåser luft in mot moderkortet. (Apple vände på luftflödet på QS-modellerna jämfört med de tidigare PM G4:orna. Antagligen för att de snabbare CPU:erna krävde bättre kylning.)

Som chassifläkt har jag en Enermax 120 mm med manuell varvtalsregulator.

Du bör INTE ta bort originalinblåset på QS-maskinerna för cpun om du sätter dit en varm uppgradering, tex en Dual 1ghz+ med 2mb level3 cache, alltså dual 7455 eller dual 7457. Jag har ägt en, köpt en sån där Zalman 80x10mm fläkt samt en rejäl 60mm som blåste in bakifrån. Det behövdes 2 fläktar, för jävlar vad varm min Dual 1.33ghz blev.
Maskinen idlade i över 70grader. Utan originalfläkten stängde maskinen av den extra cachen. Den gör det vid ungefär 100 grader. Finns en tråd om hur man moddar QS om man söker. ...http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/95689-har-bytt-flaektar-i-quicksilver.html

sedan jag bytte ut grafikkortet med kylning mot en tystare kombination får jag istället utstå ett svagt, men starkt irriterande högfrekvens-pip från nätdelen.

jag misstänker (hoppas) att det är styrningen till den inbyggda fläkten som för väsen av sig, men det kan ju lika gärna vara hela agget som ger upp... (en ganska tapper kamp i så fall, då den (minst) pågått i över ett år...)

någon som känner igen sig...?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-22 10:44
Ursprungligen av gabriela:

sedan jag bytte ut grafikkortet med kylning mot en tystare kombination får jag istället utstå ett svagt, men starkt irriterande högfrekvens-pip från nätdelen.

jag misstänker (hoppas) att det är styrningen till den inbyggda fläkten som för väsen av sig, men det kan ju lika gärna vara hela agget som ger upp... (en ganska tapper kamp i så fall, då den (minst) pågått i över ett år...)

någon som känner igen sig...?

Vad har du för G4-modell? Du kan ju testa att byta fläkten i nätagget så vet du om det är fläkten som är boven eller inte. Livslängden på fläktarna är ju begränsat.

>>Sidde
Eftersom min processoruppgradering (single 1.2 GHz) även kan användas med tidigare G4:or, pre-QS, så är det lätt att räkna ut att original-CPU-fläkten på QS inte är något måste.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-22 11:30
Ursprungligen av Macus:

Vad har du för G4-modell? Du kan ju testa att byta fläkten i nätagget så vet du om det är fläkten som är boven eller inte. Livslängden på fläktarna är ju begränsat.

>>Sidde
Eftersom min processoruppgradering (single 1.2 GHz) även kan användas med tidigare G4:or, pre-QS, så är det lätt att räkna ut att original-CPU-fläkten på QS inte är något måste.

Tidigare modeller innan QS har bättre kylning för dessa nya CPU-uppgraderingar by default. Dock sämre luftgenomströmning, men det är en annan sak.

Med placeringen utav cpun på pre-qs kommer cpun längre ner in mot mitten, där du enkelt får hjälp utav chassifläkten på 120mm. På QS och QS2002 sitter processorn längre upp till höger och därför blir nätagget ivägen för kylning från 120mm-fläkten. Och enda sättet att mata sval luft till cpun är att gå genom originalhålet för att bata in luft till den tunna 80mm-fläkten. Har man en svalare cpu, tex 7447(saknar level3-cache) men klockar ofta högre, behöver man inte bekymra sig om kylning, dessa cpuer sitter i de bärbara g4orna också. Däremot har man en varmare cpu, då bör man defentivt tänka på att mata ny luft till cpun, altenativt dra ut varmluften så fort som möjligt. Pågrund utav cpuns idiotiska placering...

Ursprungligen av Macus:

Vad har du för G4-modell? Du kan ju testa att byta fläkten i nätagget så vet du om det är fläkten som är boven eller inte. Livslängden på fläktarna är ju begränsat.

dual 500. (gigabit ethernet)

men det är inte fläkten som gnisslar. (testat)
karaktären är mer åt ett såntdärninga jobbigt 15-år-gammal-tv-pipljud, om ni förstår...?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-22 13:36

Eftersom varm luft stiger så är det bättre att ta in kall luft nertill och blåsa ut varmluften upptill. Min chassifläkt blåser kall luft på grafikkortet. Den luften stiger sedan upp till CPU-fläkten som blåser ner mot processorn. Hälften av den luften åker ut genom gallret och hälften åker in i PSU:n. Om jag hade behållt CPU-fläkten som satt monterad original (och chassifläkten vänd åt andra hållet) så hade jag dels fått in för lite luft i lådan och dels varit tvungen att leva med ett jäkla oljud. Nu har jag istället nått en bra kompromiss som passar både mig och min dator. Även hårddisken får en bättre kylning.

Givetvis hade idealet varit om den kalla luften först hade passerat CPU:n, sedan grafikkortet och sist nätdelen. Därför vände Apple på layouten på moderkortet på MDD:en. Även BTX-standarden för PC är uppbyggd så.

Sen kan jag förstå om det blir problem att kyla överklockade dualprocessorer. Men det finns väl ingen anledning att lägga pengar på sånt. Köp i så fall hellre en begagnad G5:a eller Intel-mac!

Jag ska snart göra ett ryck med min QS FW800 snart. Ska köpa tre nya fläktar och tre regulatorer för att ändra farten på dom. Ska bli kul Kanske skriver något om det om det blir bra nog!

1
Bevaka tråden