Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med usb-minne.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-29 17:38

har ett kingmax 4gb usb2.0, och en iriver ifp-795 (mp3-spelare). båda två har strulat och eftersom det bara har hänt med macbooken så antar jag att det är något kajk med macbookens usb, eller med mitt osx.

det som händer är att finder stänger ner fönstret när jag försöker klicka in i en mapp. ibland stängs fönstret även när jag för över filer. det har bara hänt två, tre gånger sedan jag fick min macbook (typ mars), men ändå irriterande när det väl händer. allt annat funkar ju så fint. =/

är det bara att svälja och försöka igen, eller är det något som går att fixa?

Har du rent skrivbord? Nej, det handlar inte om vanlig städning utan om du valt att "gömma" HD:n. Jag har just insett att det var felet på en av mina datorer (som visade de flesta usb-minnen men inte en mp3-spelare)

Jag utgår från att du kopplar in dem direkt i datorn - även hubbar kan visst spela dåligt med vissa usb-saker. För att inte tala om tangetbordsuttaget - men det gäller kanske inte dig som har en macbook

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-30 14:35

kopplar in direkt till mb'n, ingen hub eller liknande. kan sånt här hända om man exempelvis inte matade ut enheten innan man drog ur sladden sist man använde den?

Jag har ett liknande problem. När jag höll på att föra över en mapp till mitt Kingmax-minne på 4GB, så lade det bara ned och efter det så kan jag inte längre använda det. Båda USB-portarna på min Macbook fungerar, för jag har testat med en extern hårddisk, och den kommer upp på skrivbordet direkt.

Om det är någon som har en lösning på problemet så är jag enormt tacksam!

Har ni kollat om ni kan se den om ni går in i skivverktyget?
Välj i så fall "Lägg på skrivbordet" - och se om den kommer upp

Nej, när jag skulle testa med Skivverktyg igår så laddade det bara i all oändlighet, så jag tvågnsavslutade det. Jag hade då minnet i.

Testeade nu att starta Skivverktyg utan minnet i, och sedan stoppa in det. Det kom fram i Skivverktyg, men jag kunde inte lägga det på skrivbordet därifrån. Ska testa och reparera skivan senare. Återkommer med resultat!

Nu är minnet på skrivbordet igen.

Tack för tipset med Skivverktyg, ska testa det med min gamla iPod också när jag kommer hem.

1
Bevaka tråden