Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook som väckarklocka?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,
Undrar om det finns något program till OS X som gör så att jag kan använda min macbook som väckarklocka?
Den behöver klara minst:
Väcka dator från "sleep"
Att alltid spela upp från dom integrerade högtalarna (även om hörluar/högtalare är inkopplade ; )

Tackar.

Jag använderiSleep, helt nöjd med det till min MBP. Både väcker ifrån vila och sätter den i vila. Alarmklocka och klockradio behövs inte längre

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-20 01:17

Den ultimata väckarklockan är den som tar hänsyn till när du är mest lättväckt! Teorin är att du bör väckas när du är inne i en av morgonens REM-sömn perioder, strax under vakenhet. I brist på en bra och billigt EEG-mätare via usb har någon knåpat ihop ett program som använder iSight-kameran till att analysera ditt sömnmönster. Har inte kunnat testa själv, skulle vara kul om nån kunde skriva en recension. Jag som är extremt svårväckt skulle få ytterligare ett argument att köpa en ny MacBook!

http://www.dream-recorder.com

Ursprungligen av Versiontracker:

Dream recorder measures your sleep states by detecting your motions all along the night, using a enhanced night vision mode for iSight cameras... It wakes you up at the best moment of your morning sleep cycle, and provides dream feed-back and voice recording capabilities. Body motions are related to the sleep phases. They occur before and after dreams and are almost absent during deep sleep phases. You are awaken for very short instants during the night, without even noticing. Dream recorder uses this motion profile to reconstruct the sleep cycles.

Tack, Dock hittar jag ingen info om det går att ställa in(eller om den gör det automatiskt) så att den alltid väljer att spela upp genom dom inbyggda Högtalare?

Kan jag inte svara på det, har inget behov av den funktionen själv. Du får väl ladda ner och testa. Dra ur externa högt/hörlurar kan ju inte vara så jobbigt annars, innan du går och lägger dig. Annars kanske du kan önska funktionen i framtida versioner.

Senast redigerat 2007-08-20 01:22
Ursprungligen av panther:

Kan jag inte svara på det, har inget behov av den funktionen själv. Du får väl ladda ner och testa. Dra ur externa högt/hörrlurar kan ju inte vara så jobbigt annars, innan du går och lägger dig. Annars kanske du kan önska funktionen i framtida versioner.

Är verkligen inte jobbigt att dra ut hörlurana dock är det ett problem om man någon dag glömmer att dra ut hörlurana, där av det lilla kravet på att det ska spelas upp i IBH.

Ska ge den en test.
EDIT: Kunde tyvärr inte ge det program ett test då det redan säger att min(a) trial dagar är över. ;/

IngoX: Ska ta en titt på vad det var för program låter ganska avancerat. ;p

Senast redigerat 2007-08-20 01:40
  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-20 12:14

Själv kör jag med Aurora som funkar helt perfekt. Däremot tror jag inte att det finns något sätt att tvinga OS X att spela upp musiken via de inbyggda högtalarna. Om du kollar i ljudinställningarna kommer du se att de inbyggda högtalarna försvinner när du kopplar in hörlurar, så tror inte att ett program kan tvinga datorn att spela upp musik genom IBH.

Awaken tycker jag är helt klart bäst program som väcklarklocka. Kostar en liten slant, men helt klart värt pengen ist för att t ex komma för sent till skola, jobb eller liknande!

Tackar för svaren..
Har dock fortfarande inte hittat det rätta programmet en. Behöver verkligen funktionen som gör att om hörlurar skulle vara inkopplade så spelare den upp från den integrerade högtalaren.

Ursprungligen av vega2000:

Tackar för svaren..
Har dock fortfarande inte hittat det rätta programmet en. Behöver verkligen funktionen som gör att om hörlurar skulle vara inkopplade så spelare den upp från den integrerade högtalaren.

Ett alternativ skulle ju vara att sova med hörlurarna på... Hmm

Tror tyvärr inte du kommer hitta det.
Du får väl börja med en rutin om att alltid dra ut pluggen istället?

Ursprungligen av RockyMontana:

Tror tyvärr inte du kommer hitta det.
Du får väl börja med en rutin om att alltid dra ut pluggen istället?

Har redan det dock är ju problem om jag skulle glöma det eller går och lägger mig utan ha suttit vid datorn den dagen(det sista dock kanska otorligt ; )

Tror ni inte man kan göra något script med automator som vid ett visst klock slag bytter från externa till interna högtalare? Ska se vad jag kan komma fram till.

Tack till alla förslag.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-25 00:10
Ursprungligen av vega2000:

Har redan det dock är ju problem om jag skulle glöma det eller går och lägger mig utan ha suttit vid datorn den dagen(det sista dock kanska otorligt ; )

Tror ni inte man kan göra något script med automator som vid ett visst klock slag bytter från externa till interna högtalare? Ska se vad jag kan komma fram till.

Tack till alla förslag.

Som sagt, problemet är att OS X "tar bort" de interna högtalarna från Ljud-inställningarna när du trycker i hörlurar, därför kan det vara lite svårt att ändra till de inbyggda hörlurarna. Däremot kanske du kan göra nåt som varnar om hörlurarna är ikopplade när datorn går i vila? Det borde ju bara vara att kolla namnet på den aktuella ljudenheten och vid behov spela upp ett ljud och flasha skärmen tills man fixar det. Fast det kräver nog riktig programmering...

Edit: Men det känns faktiskt som onödigt mycket jobb för att undvika en rätt enkel vana

Ursprungligen av shandar:

Som sagt, problemet är att OS X "tar bort" de interna högtalarna från Ljud-inställningarna när du trycker i hörlurar, därför kan det vara lite svårt att ändra till de inbyggda hörlurarna. Däremot kanske du kan göra nåt som varnar om hörlurarna är ikopplade när datorn går i vila? Det borde ju bara vara att kolla namnet på den aktuella ljudenheten och vid behov spela upp ett ljud och flasha skärmen tills man fixar det. Fast det kräver nog riktig programmering...

Edit: Men det känns faktiskt som onödigt mycket jobb för att undvika en rätt enkel vana

Det är ju t o m hårdvara, så ni kan glömma en override till "lurarna i men spela upp i högt ändå".
När du stoppar i hörlurar bryter man isär en omkopplare inne i kontakten och gör "disable" på högtalarna. Det är denna kontakt som ibland kan hänga sig, då kommer inget ljud när du kopplar i lurar/externa högt. Ett knackande brukar hjälpa.

Bra väckarklocka? tja, Philips har en ljus-väckarklocka många pratar gott om.
Wake-up Light heter serien, finns i några olika modeller.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-21 22:05
Ursprungligen av Goflorp:

Det är ju t o m hårdvara, så ni kan glömma en override till "lurarna i men spela upp i högt ändå".
När du stoppar i hörlurar bryter man isär en omkopplare inne i kontakten och gör "disable" på högtalarna. Det är denna kontakt som ibland kan hänga sig, då kommer inget ljud när du kopplar i lurar/externa högt. Ett knackande brukar hjälpa.

Bra väckarklocka? tja, Philips har en ljus-väckarklocka många pratar gott om.
Wake-up Light heter serien, finns i några olika modeller.

Jag tror inte det är en vanlig brytare som i PCmaskiner... I bl a Skype kan man HA lurar i och ändå få ringsignal i högtalarna. Det finns även program för menyraden där man kan växla mellan utgångarna.

  • Medlem
  • 2007-08-27 18:17

Awaken är riktigt bra och tjusigt, alla funktioner man behöver. thumbs up!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-30 21:52

Först! Bra thread d här! Sen, jag har inte kollat in programen in rekommenderat ännu men, fick för mig att jag vill gå upp vid soluppgången varje dag, hittade en sida där de har kartlagt vilken tid detta skerv varje dag, med hänsyn till stad man bor i http://stjarnhimlen.se/2007/lund.html#oct (som Lunda-bo kollade jag på Lund). Ivf! Är det lätt att skriva in olika väckningstid i ngt av dessa program? Så man har det förbestämt under en längre tid?

Hoppar gärna in här och frågar om något liknande. Jag kör med mobilen som väckarklocka för mig själv men jag skulle däremot gärna vilja kunna schemalägga olika tider i veckan och dagen som mac'en ska sova/vakna (för att bla göra eyetv-inspelningar (Det vanliga "sleep when idle" funkar inte).

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-20 09:26
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hoppar gärna in här och frågar om något liknande. Jag kör med mobilen som väckarklocka för mig själv men jag skulle däremot gärna vilja kunna schemalägga olika tider i veckan och dagen som mac'en ska sova/vakna (för att bla göra eyetv-inspelningar (Det vanliga "sleep when idle" funkar inte).

Det finns ju gamla trogna System Preferences -> Energy Saver -> Schedule (i nedre högra hörnet).

Ursprungligen av shandar:

Det finns ju gamla trogna System Preferences -> Energy Saver -> Schedule (i nedre högra hörnet).

Nu ska vi inte vara sådana. Jag vet att det finns och jag använder det idag men jag vill kunna ställa olika inställningar för olika dagar. Det inbyggda tillåter bara en inställning (veckodagar,helger, varje dag eller en viss dag). Det går tex inte att ställa in att datorn ska slå av sig kl. 18 på måndag, 19.30 på onsdag och 22 på fredag.

Jag hade inte behövt detta om datorn kunde försätta sig själv i sömn när den inte används men av någon anledning funkar inte detta sedan jag skaffade en sk. Powered hub. Har testat att reparera skivrättigheter mängder med gånger och till och med testat att koppla den aktuella huben via en annan hub som inte har strömdosa, utan att det gjort någon effekt. Bara för att det går att ha datorn på dygnet runt så betyder inte det att jag vill ha det så, jag sover fn i samma rum som datorn.

Med terminalen (crontab) och applescript borde det gå att lösa. Jag kan inte Crontab och heller inte Applescript.
Detta kan vara en start:
http://www.abstracture.de/projects-en/cronnix

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-19 22:42

Apple - Downloads - iPod + iTunes - Alarm Clock kör själv med den, gör sitt jobb utmärkt och är gratis..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-20 20:48

Det skall tydligen gå att använda iCal som väckarklocka, har själv inte lyckats med detta, men om det är någon som gjort det skulle jag gärna vilja veta hur ni gått till väga. Tills vidare använder jag Alarm Clock för detta, det funkar bra, men man måste bara se till att datorn vaknar ur vila innan alarmet går på, annars försover man sig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-21 07:17
Ursprungligen av Fred!:

Det skall tydligen gå att använda iCal som väckarklocka, har själv inte lyckats med detta, men om det är någon som gjort det skulle jag gärna vilja veta hur ni gått till väga. Tills vidare använder jag Alarm Clock för detta, det funkar bra, men man måste bara se till att datorn vaknar ur vila innan alarmet går på, annars försover man sig.

För mig lyckas Alarm Clock ta datorn ur vila utan några som helst problem varje morgon iallafall

Tvärsäker skall man aldrig vara och det är ju bara bra om man har fel här.

Jag har dock aldrig upplevt ngt som kopplar förbi det hela.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-21 22:18

SoundSource heter det....

1
Bevaka tråden