Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med Macbook Pro 15"

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

känns som en dum första post på den här delen av 99 men here goes:

Jag har en Macbook Pro som är från den första batchen till Sverige,
efter att ha haft den i cirka 6 månader så började den helt plötsligt stänga av sig när den gick på batteri (trots att den visade någon timme kvar på batteriet) och när jag slog på den igen så gick fläkten hela tiden.

Detta hände i princip alltid när jag körde på batteri.
Efter snack med apple så fick jag någon hemlig variant med att ta ut batteriet och hålla ner någon tangent när jag bootade upp (vilket jag tyvärr glömt bort exakt hur man gjorde) för att återställa någon ströminställning på moderkortet (?).

Detta hjälpte först, men efter c:a tre månader stängde den av sig helt plötsligt ändå under batteridrift.

Märkte då att batteriet svällt och hela undersidan på burken blivit lite krokig pga detta. Lämnade in den och fick tillbaks den, dock krokig (vilket gör mig lite pissed off) men med ett nytt batteri - och fungerande.

Nu, 6 månader senare, uppför den sig ungefär likadant som första symptomet, d v s stänger av sig. Och varje gång jag bootar upp den så säger den "ingen uppdateringsbar enhet funnen" eller något liknande.

Fråga: är det här samma fel?
Eller är batteriet bara trött?
Ska jag försöka få ut det på garantin? Jag menar - den har ju faktiskt påvisat en del problem tidigare och burken är ju fysiskt böjd på undersidan utan min påverkan. Jag har ju dock ingen garanti kvar längre, men felet visade sig ju under garantitiden första gången.

Eller finns det någon där ute som vet hur man resettar skiten och kollar batteriet? Jag vill ju helst inte vara utan burk.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-24 14:58
Ursprungligen av j antoni:

Nu, 6 månader senare, uppför den sig ungefär likadant som första symptomet, d v s stänger av sig. Och varje gång jag bootar upp den så säger den "ingen uppdateringsbar enhet funnen" eller något liknande.

Titta under Systeminställningar -> Konton om det ligger nåt i Startobjekt som inte skall vara där. T.ex. Firmware update.

Testa att nollställa PMU (Power Management Unit) :
1. Stäng av datorm.
2. Ta loss batteri och nätsladd.
3. Håll ned Powerknappen i minst fem sekunder och släpp den sedan.
4. Sätt tillbaka batteri och nätsladd.
5. Starta datorn igen.

Tack som fan,
ska kolla in det!

1
Bevaka tråden