Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny funktion: Obesvarade trådar. Hjälp till!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gör en insats för 99.se - se till att alla får ett bra svar!
En stor andel av diskussionerna bygger på att en användare har ett problem eller en fråga som måste besvaras. Nu finns det en ny meny som gör att vi alla kan hitta obesvarade frågor.

Vi är ju så många på sajten som tillsammans kan ungefär ALLT gissar jag. Så hjälp till att hålla "obesvarade frågor" funktionen aktiv och försök hjälpa så många som möjligt.

Du hittar "Obesvarade trådar" i menyraden genom att klicka på "FORUM" knappen.

Kom ihåg: Om du inte har ett bra svar är det bättre att inte svara alls!

Varför då? Jo - om tråden besvarats försvinner den från "obesvarade trådar" och syns på "dagens aktiva diskussioner" i 24 timmar, sen finns det risk att den försvinner i glömska.

Testa omedelbums!

Apples forum har en intressant funktion där man kan ange om en tråd är ett olöst problem och därefter flagga för när problemet är löst. Man kan också ange när någon skriver ett inlägg som antingen är hjälpande eller rent av löser problemet helt.

Dessa personer får sedan poäng för sin hjälpsamhet utifrån hur ofta de anses hjälpa till eller lösa problem åt andra. Ett slags karma, fast helt baserat på hur hjälpsam man är (och inte baserat på antal inlägg, hur lång tid man varit aktiv osv).

Någon sådan typ av lösning tycker jag vi skulle ha på 99.se. Då kan folk visa sin uppskattning och de som hjälper till får ett erkännande.

Låter som en riktigt fin funktion. Ska se om vi kan få med något liknande till nästa version av 99.se. Vi väntar på en uppdatering från våra vänner på vBulletin/Jelsoft nämligen.

Hej!

Kul funktion.

Vore trevligt om de var "forum" relaterade, dvs om jag går in på musik delen och väljer forum/Obesvarade trådar kommer bara de som är postade i musik (förtillfället hittar jag bara fliken under 99.se)

Mvh

Ursprungligen av Lordlondon:

Hej!

Kul funktion.

Vore trevligt om de var "forum" relaterade, dvs om jag går in på musik delen och väljer forum/Obesvarade trådar kommer bara de som är postade i musik (förtillfället hittar jag bara fliken under 99.se)

Mvh

Japp, det tänkte jag fixa när jag såg hur bra det fungerar på /mac !

  • Medlem
  • 2007-08-24 16:40

Låte jättebra, både det med "obesvarade trådar" och det med "flagga problemet som löst".

Jag tar och kapar tråden litegran, förlåt, men jag har inte fått når svar i nån av de andra trådarna och vill inte starta en ny. Kan inte vi i /ipod få den snygga tapeten? Det ger en mycket mysigare känsla, alternativt att man kan välja mellan den och den silvriga vi har nu. Vet att det är mer än bara jag som vill ha tillbaka den... usäkta för trådkapningen igen :).

Senast redigerat 2007-08-24 16:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-24 16:46

Gillar också bägge lösningarna.

/Tangen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-24 17:39

Bra filtreringsfunkis det här! Som gör det lättare för hjälpsamma medlemmar att dels upptäcka och besvara frågor från andra medlemmar. Då har jag ytterligare en länk att klicka på ofta.

Bra idé, men något funkar skumt här. När jag rullat ner på första sidan och klickar antingen på ">" eller på "2" för att gå till sidan 2 kommer jag till en ruta om att den sökta sidan inte finns...

Nähä, nu funkade det. Sökningar tar väldigt lång tid, men det är kanske många som testar nu...

Ursprungligen av Michael Nord:

Nähä, nu funkade det. Sökningar tar väldigt lång tid, men det är kanske många som testar nu...

Det beror på att sökningen är så omfattande. Den söker igenom ALLA diskussioner någonsin vilket är rätt många vid det här laget. Jag ska försöka begränsa den till senaste veckan endast vilket snabbar upp det hela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-24 17:48

Tror att flaggning är en bättre lösning ändå. Som det är nu räcker det att någon skriver "First!" så räknas tråden som besvarad.

Det Adrian snackar om är väl egentligen bara att ändra topicen till SOLVED när man löst problemet?
Poäng för de som löser flest poäng låter bara dumt tycker jag...
Min erfarenhet är att det blir en statuspryl och en jakt/tävlan om vem som är bäst, vilket brukar leda till en viss elitism (som om den inte skulle finnas här redan iofs =P), så den funktionen tycker jag verkar onödig och dum.
Men en solved-flagga är ju en väldigt god idé.

Ursprungligen av RockyMontana:

Poäng för de som löser flest poäng låter bara dumt tycker jag...
Min erfarenhet är att det blir en statuspryl och en jakt/tävlan om vem som är bäst, vilket brukar leda till en viss elitism (som om den inte skulle finnas här redan iofs =P), så den funktionen tycker jag verkar onödig och dum.
Men en solved-flagga är ju en väldigt god idé.

Hela poängen är väl att folk ska vilja hjälpa andra? Så om man får poäng när man löser ett problem så blir man peppad att lösa flera så att man får mera poäng. Jag förstår inte hur det kan bli en dålig sak?

Ursprungligen av RockyMontana:

Det Adrian snackar om är väl egentligen bara att ändra topicen till SOLVED när man löst problemet?

Det skulle aldrig hålla, för många skulle inte orka göra det. En knapp som fixar det skulle göra det mycket enklare.

Ursprungligen av RockyMontana:

Poäng för de som löser flest poäng låter bara dumt tycker jag...
Min erfarenhet är att det blir en statuspryl och en jakt/tävlan om vem som är bäst, vilket brukar leda till en viss elitism (som om den inte skulle finnas här redan iofs =P), så den funktionen tycker jag verkar onödig och dum.

Allt detta snack om elitism är lite tröttsamt, som en gigantisk jantelag som dödar alla försök till kreativ uppmuntran.

Det är ett slitsamt jobb att hjälpa andra och ofta en otacksam uppgift i förhållande till arbetet. Jag förstår inte varför det skulle vara så himla fel att ge lite cred åt de som anstränger sig mer än andra. Alla incitament som får folk att hjälpa till oftare, snabbare och utförligare är bra för forumet och bra för dess användare i sin tur. Det är en win-win-situation för alla - förutom de som står och viftar med elitismflaggan.

Är ett forum där färre personer blir hjälpta, där färre personer får uppskattning och där färre personer vill hjälpa till ett bättre alternativ bara för att ingen på något sätt ska få sticka ut?

So what om det blir en tävling. Desto bättre! Om vi skulle ha 10 personer som satte en ära i att hjälpa flest medlemmar här genom utförligaste svaren och bästa lösningarna, är det en nackdel helt plötsligt?

I min värld vill jag att forumet ska vara så bra som det kan bli genom att vi kan hjälpa så många som möjligt. Jag vill gärna ge cred till de som hjälper oss att nå det målet.

Har du varit inne på Apples forum och sett hur det fungerar? Jag postade nyligen en fråga där, eller snarare en buggrapport om iPhoto 7.0.1, och jag ville få mina problem bekräftade. Jag fick några nonsenssvar från någon som inte kunde sitt ämne, men sen kom en person och verkligen hade kolla upp och kunde bekräfta mina problem. Jag uttryckte min tacksamhet genom att flagga hans inlägg som hjälpsamt. Så nu vet andra att den personen är hjälpsam. Är det så himla farligt?

Ursprungligen av RockyMontana:

Isåfall tycker jag det är en bra idé att sätta igång med straff för de som inte hjälper till.
Folk som inte hjälper till borde bestraffas med minuspoäng, eventuellt skickas direkt till fängelserutan och inte få skriva på 2 rundor... (Läses gärna med en stor bit socker och sarkasm).

Sarkasm eller inte, det är bara ett förlöjligande av idén. Straff är i sig något avskyvärt och man önskar att fler personer förstod att det sällan hjälper (tänk om Texas förstod det...). Jag skulle aldrig föreslå en funktion med straff och minuspoäng, det är en helt annan sak än ett system med uppskattning och uppmuntran.

Kom ihåg att alla börjar på noll i detta fall. Ingen utpekas som sämre än de andra, bara att vissa får plus i kanten för att de hjälper till. Om det är elitism så köper jag den elitismen. Precis som jag köper elitismen kring att Kluft är en bra sjukampare eller att Freddie Mercury var en bra sångare.

Ursprungligen av RockyMontana:

Jag tycker inte att det är bra, för jag avskyr elitism och översittarskap...

Så du ser folk som genuint anstränger sig för att hjälpa andra som översittare? För det är i praktiken vad du säger. Om vi hade en liten flagga i kanten som visade hur hjälpsam en person var, skulle du betrakta den som en översittare?

Översitteri är avskyvärt, men det har inget att göra med detta. Om de som har stjärnor i kanten beter sig som bättre än alla andra tror jag snabbt de skulle sluta få stjärnor i kanten. Och även en person helt utan stjärnor kan bete sig som en översittare, det räcker med att behandla andra illa. Men att några stjärnor i kanten automatiskt skulle medföra översitteri, det köper jag bara inte.

Ursprungligen av RockyMontana:

...och det tror jag är något som skulle hända direkt faktiskt. Eller, jag är t om helt säker på det.

Fint, jag sätter emot. Låt oss testa och se hur det utvecklar sig.

Precis som i livet utanför 99.se så är tycker jag det låter som en god idé att uppmuntra och belöna hjälpsamhet. Att kunna hitta obesvarade frågor är också toppen.

Mycket bra idéer!

Ja, precis. Så varför i hela friden ska man ha ett poängsystem?
Jag hjälper gärna folk att lösa sina problem utan att ha något poängsystem för det. Och det tror jag att de flesta här inne gör. Det är väl DET vi gör?

Det blir en dålig sak när det blir en tävling och när det blir en jag vet mer än du-attityd.
Som sagt har jag sett det förr och hade du läst mitt inlägg en gång till så hade du antagligen förstått vad jag menade med det

Jag tycker inte heller det är dåligt att hjälpa folk, skitbra, gör det mer! Pepp pepp!
Sådär, är det inte tillräckligt bra?
Eller vill du ha flest stjärnor för att du är hygglig som hjälper andra med sina problem?

Jag ser inte vad det är som är dåligt med systemet som finns nu.

Det är inget fel på systemet som är nu, men ett system som premierar hjälpsamhet är ännu bättre. Visst hjälper de flesta till av altruistiska skäl, men låt säga att någon skulle hjälpa till mer om de märker att de blir uppskattade, är inte det bra då?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är inget fel på systemet som är nu, men ett system som premierar hjälpsamhet är ännu bättre. Visst hjälper de flesta till av altruistiska skäl, men låt säga att någon skulle hjälpa till mer om de märker att de blir uppskattade, är inte det bra då?

Kan man inte köra med att den som knäcker flest trådar får ngn ApplePryl eller liknande.
Jag skulle jobba mig rätt mycket för en vit keps...:-)

Vilket system man än använder så kommer det alltid finnas någon som utnyttjar systemet till sin egen ego-uppblåsning. Antalet inlägg skrivna t ex fungerar ju redan som idag som en slags "termometer" hur det står till. Jag tycker att det kan vara värt ta risken.

Funkar det dåligt, som en del är rädda för, så går det väl att ta bort igen?
Inget är väl hugget i sten. Det är ju bara programkod....

Du menar att de inte blir uppskattade av de som behöver hjälp med problemet?
Vad krävs egentligen för att man ska vara schysst att hjälpa till?

Isåfall tycker jag det är en bra idé att sätta igång med straff för de som inte hjälper till.
Folk som inte hjälper till borde bestraffas med minuspoäng, eventuellt skickas direkt till fängelserutan och inte få skriva på 2 rundor... (Läses gärna med en stor bit socker och sarkasm).

Jag tycker inte att det är bra, för jag avskyr elitism och översittarskap, och det tror jag är något som skulle hända direkt faktiskt. Eller, jag är t om helt säker på det.
Även om det inte skulle vara uttalat så.

Se bara på verkliga livet, det är ju ett underbart exempel.

Det var ju tråkigt att höra att du känner så.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det var ju tråkigt att höra att du känner så.

Tycker du?
Det tycker verkligen inte jag, jag tycker verkligen helt tvärtom.
Jag tycker det är jävligt tragiskt att folk ska behöva en morot för att ha viljan till att hjälpa andra.
Så jag förstår verkligen inte varför det är tråkigt att höra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-24 20:29

Riktigt bra funktion, något jag jag inte visste jag saknade. Men jag kommer att använda det.

Undrade vad som hände, tryckte slentrianmässigt på "nya inlägg" utan att titta, men kom till "mina inlägg" för länken "mina inlägg" hade flyttat sig åt höger... Borde kanske skaffa mig ett liv...

Den här funktionen vill vi ha sen Martin

Ursprungligen av ru4real?:

Den här funktionen vill vi ha sen Martin

Will do Lt Col!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-24 21:50

En flagga kan väl vara till sin plats.. Låter inte dumt?!

Är super Jr i detta forumet .. Men som jag ser är det många som hjälper till på div
områden med varandras kunskap på ett effektivt sätt

Men behöver man EN vinnare? -> (poäng).. Alla är väl vinnare om problemet blir löst...

Och som jag skummat igenom ser man tydligt vilka som pekar ut på ett shysst sätt.

Något som borde finnas på varje forum, bra funktion!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-25 14:14

har surfat runt lite bland dessa obersvarade trådar, de flesta finner jag i alla fall så pass tråkiga att jag inte orkar börja svara på dem, anledningen är att de är problem som är formulerade likt:

"Hej, då jag klickar på safari kommer det upp en ruta och om jag klickar på den så försvinner den.. "

Jippi, mycket information där, man måste börja med att fråga de mest elementära sakerna som om det är då personen startar safari som den kommer upp, vad det står i rutan osv.

Något som skulle för min del iaf öka motivationen att svara på dessa är om första posten var av högre kvalite. Detta är lätt löst genom att istället för att någon gång i månaden ha en "så har skriver du bra inlägg/frågår" trådar som sätts som klistrade (eller inte, som ingen läser endå), så är tipsen med på "skapa diskussion" sidan med de tips som finns.

ex:
- Skriv så detaljerat som möjligt.
- Skriv ner ev felmedelanden
- etc etc etc.

Då skulle fler trådar få en bra start istället för att det är 10 poster med "har du stoppat i sladden?" liknande frågor..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-08-25 20:48

Mycket bra!

Bevaka tråden