Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AOL gör nytt försök i Sverige

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste precis att AOL kommer att göra ett nytt försök i Sverige, och det är intressant för att dom skapade AIM protokollet, kommer dom kanske få folk att skaffa AIM istället för MSN/Microsoft protokollet?

Vilket använder du? Personligen använder jag (tyvärr) MSN, men har börjat använda AIM/iChat på senare tid också, det känns lite mer universellt och fler använder det borta i Amerika.

Läste precis på mig lite om protokollen, den heter inte AIM utan OSCAR/TOC, AIM verkar vara namnet på tjänsten.

http://en.wikipedia.org/wiki/AOL_Instant_Messenger

Jag kör fortfarande nästan enbart med ICQ (via Adium så klart). Det använder sig förresten också av protokollet OSCAR.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-17 13:25

Adium som sköter mina MSN, ICQ och Yahoo-profiler. Funkar fantastiskt bra!

Lite jobbigt när varje företag ska ha ett eget protkoll, inte kul att börja jobba på Apple och komma från Microsoft och behöva byta till .Mac/iChat

Google, Apple, AOL, Microsoft

Jag slår ett slag för Adium. Fungerar enormt bra!
Det verkar fortfarande som att många därute ännu använder sig av ICQ...? Hela min bekantskapskrets består nästintill bara av MSN-användare så jag blir lite fundersam. Några andra konton finns det såklart, men de är inte många.
Själv använder jag MSN (via Adium), men jag undrar lite ifall det är någon typ av konto som är bättre? Vad tycker folket?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 01:12

kör ICQ & MSN, det är rätt enkelt alla >25 är på ICQ, alla under på MSN, rent allmänt så är ju ICQ så ohyggligt mycket smidigare än MSN.

Bara en sådan enkel sak som att kunna skicka ett medelande till en som är offline och servern sparar det så att de kommer fram då denna är online, det kan inte MSN göra, använder det varje dag likt SMS eg.

uppenbarligen kör jag adium, så egentligen ser man ju ingen skillnad på det i användandet men bristerna är störande i msn..

Jag tror att samma funktion finns för mig, fast jag använder MSN (genom Adium alltså) - att jag kan skicka ett meddelande till någon som är "offline".
Jag trodde för övrigt att det var tvärtom - att de yngre använder ICQ och de äldre MSN...?!? Men det är ju skit samma eftersom VI använder Adium, som klarar båda dessa klienter galant!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 02:46
Ursprungligen av Leenuz:

Jag tror att samma funktion finns för mig, fast jag använder MSN (genom Adium alltså) - att jag kan skicka ett meddelande till någon som är "offline".
Jag trodde för övrigt att det var tvärtom - att de yngre använder ICQ och de äldre MSN...?!? Men det är ju skit samma eftersom VI använder Adium, som klarar båda dessa klienter galant!

Nej det funkar endast om personen fejkar offline med "appear offline", om du försöker skicka till en som är offline på MSN får du ett val om:

Send later: sparar och skickar medelandet nästa gång som båda är online samtidigt.
Dont send: uppenbarligen, skicka inte medelandet.
Send now: funkar som sagt endast om personen fejkar offline, och inte ens då med säkerhet.

på ICQ så cachar servern medelandet, så det skickas med säkerhet då personen kommer online, man behöver inte själv vara online som med MSN.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-24 12:40
Ursprungligen av ntity:

Nej det funkar endast om personen fejkar offline med "appear offline", om du försöker skicka till en som är offline på MSN får du ett val om:

Send later: sparar och skickar medelandet nästa gång som båda är online samtidigt.
Dont send: uppenbarligen, skicka inte medelandet.
Send now: funkar som sagt endast om personen fejkar offline, och inte ens då med säkerhet.

på ICQ så cachar servern medelandet, så det skickas med säkerhet då personen kommer online, man behöver inte själv vara online som med MSN.

Tom i denna begränsade uppsättning så fungerar det inte riktigt i Adium, varje gång jag loggar in på lillbrossans windowsdator med msn får jag en hög med dessa sk offlindemeddelanden som man inte har en anining om hur längesedan de skickades ^_^

edit: Jag har inte använt min ICQ på 9 eller 10 år tror jag... Men jag minns fortfarande mitt nummer ;D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-24 15:01
Ursprungligen av ntity:

på ICQ så cachar servern medelandet, så det skickas med säkerhet då personen kommer online, man behöver inte själv vara online som med MSN.

MSN stödjer faktiskt det numera, men bara i MSNP14 som Adium (eg libpurple) inte implementerat än. Det kom i höstas tror jag, men ICQ har ju haft det i evigheter.

Ok, det kan mycket väl vara så. Eller jag antar att det är så, eftersom du skriver det. Så jag har gått hela dennna tid under den falska tron att MSN är bra, men det är den bevisligen INTE!!! Men den får duga...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-25 00:25

Bara det faktum att MS censurerar MSN med saker som att blockera medelanden som innehåller någon .info domän bland annat är ju nog med anledning egentligen att skippa det helt.

Men nu är det ju inte så enkelt att alla bryr sig om sådana saker, eller för den delen förstår att det händer alls

1
Bevaka tråden