Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer nya MacPro?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-07-11 10:12

Någon som har någon kvalificerad gissning om när vi kan förvänta oss nya modeller?

Jag står i färd med att beställa ett gäng maskiner, men vill inte hamna i situationen att jag beställt och veckan efter kommer nya modeller.

//Jocke

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-07-11 10:19

Det va ju inte allt för länge sedan dessa maskiner fick en uppgradering (har själv en 2x2,66ghz dualcore)... så jag tycker inte att du ska vänta med att köpa om du behöver maskinen... du kommer inte bli missnöjd med prestandan i dessa. tryck i ordentligt med minne bara. Själv kör jag med 4gb och allting flyter som aldrig förr

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-07-15 15:11
Ursprungligen av kainen:

Det va ju inte allt för länge sedan dessa maskiner fick en uppgradering (har själv en 2x2,66ghz dualcore)... så jag tycker inte att du ska vänta med att köpa om du behöver maskinen... du kommer inte bli missnöjd med prestandan i dessa. tryck i ordentligt med minne bara. Själv kör jag med 4gb och allting flyter som aldrig förr

Nja, Mac Pro fick ingen uppdatering, den fick ett extra tillval.

Är ungefär som att säga att den fått en uppdatering för att Apple lägger till 32GB som ett tillval men inte ändrat nått annat (nu har dom inte gjort det, men som ett exempel). Det är ingen uppdatering, utan en utökning av valbara tillägg till den.

En riktig uppdatering har inte Mac Pro:n fått på över 11 månader.

Ursprungligen av bogg:

Nja, Mac Pro fick ingen uppdatering, den fick ett extra tillval.

Är ungefär som att säga att den fått en uppdatering för att Apple lägger till 32GB som ett tillval men inte ändrat nått annat (nu har dom inte gjort det, men som ett exempel). Det är ingen uppdatering, utan en utökning av valbara tillägg till den.

En riktig uppdatering har inte Mac Pro:n fått på över 11 månader.

Nja, jag håller inte riktigt med, de satta ju in 8-kärniga 3Ghz'are i nu april, som man kan maxa i flera dygn utan att störas av oljud.
Kan inte köpas bättre maskineri i ett å samma skal idag.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-07-15 18:15
Ursprungligen av kitesurf:

Nja, jag håller inte riktigt med, de satta ju in 8-kärniga 3Ghz'are i nu april, som man kan maxa i flera dygn utan att störas av oljud.
Kan inte köpas bättre maskineri i ett å samma skal idag.

Nej, men det är ändå inte en uppdatering av modellen, det är ett tillägg.

Om 2 veckor kommer en 2.66GHz Quad Core-processor kosta bara ett par hundralappar mer än en 2.66GHz Dual-Core gör idag (Xeons alltså).

Så alla mac pro utom dual quaden kommer bli gammalt skräp snart.

Min förhoppning är att Apple trycker in Dual Quad cores på alla varianter av Mac Pro, helt enkelt för att dom snart kan göra det med samma prismarginaler som Dual Dual ger idag.

Det enda som jag tror händer innan januari är en grafikkortsuppdatering.
Beräkningsmässigt är de redan det snabbaste som pengar kan köpa, så processorerna lär det inte hända nått med på ett bra tag. Dessutom är de redan riktigt prisvärda, så jag tror inte de sänker priserna om det inte händer nått med dollarn (USA går in i Iran eller Bush lynchas på hemmaplan med tjära + fjädrar).

Kanske någon här vet om Intel har nått nytt å kul på G?
AMD's prestandaproblem drar ner utvecklings-takten, antar jag.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-07-15 18:18
Ursprungligen av kitesurf:

Beräkningsmässigt är de redan det snabbaste som pengar kan köpa, så processorerna lär det inte hända nått med på ett bra tag.

Det är ju just där du har fel... om bara 2 veckor kommer man kunna få dubbelt antal kärnor för samma pris från Intel

Som jag skrev ovan (nu vet jag inte riktigt varför jag lyckades med dubbla inlägg eller hur jag ska motivera det)

2.66 Quad Core xeon kommer kosta $30 mer än 2.66 Dual Core Xeon efter 29 juli,
dubbel teoretisk beräkningskapacitet för i stort samma peng från intel om 2 veckor mao...

Visst att 3.0 quad coren som är den värsta Mac Pro:n det fetaste man kan köpa för pengarna, men dom andra 3 (Dual 2.0, dual 2.66 och dual 3.0) kommer vara lite löjligt bortdribblade om bara 2 veckor när andra konkurenter kommer ha Quad 2.0, Quad 2.66 och ev. Quad 3.0 för samma priser...

Ursprungligen av bogg:

Det är ju just där du har fel... om bara 2 veckor kommer man kunna få dubbelt antal kärnor för samma pris från Intel

Som jag skrev ovan (nu vet jag inte riktigt varför jag lyckades med dubbla inlägg eller hur jag ska motivera det)

2.66 Quad Core xeon kommer kosta $30 mer än 2.66 Dual Core Xeon efter 29 juli,
dubbel teoretisk beräkningskapacitet för i stort samma peng från intel om 2 veckor mao...

Visst att 3.0 quad coren som är den värsta Mac Pro:n det fetaste man kan köpa för pengarna, men dom andra 3 (Dual 2.0, dual 2.66 och dual 3.0) kommer vara lite löjligt bortdribblade om bara 2 veckor när andra konkurenter kommer ha Quad 2.0, Quad 2.66 och ev. Quad 3.0 för samma priser...

Ok, tänkte inte på low-end modellerna. Jag har 8x3'an och är (såklart) belåten med köpet.
Sänkta priser från Intel kommer säkert placera processor-familjen i fler burkar bland konkurrenterna, och då kanske priserna kan sjunka på MP också. Sen beror ju användbarheten på hur resten av burken hanterar värmen och allt runt det där med chassi, ström-matning och utbyggnad mm.
Bra med fler sålda maskiner som kör FB-RAM, så kanske man kan fylla med större och billigare stickor framöver.

En kvalificerad gissning är att nya MacPro:s kommer i Oktober med Leopard förinstallerat och dual Quad CPU:s i de två största samt en budget variant med dual duo 3 som hamnar under 20.000 ink moms. Med andra ord, vänta till oktober, annars gör man ett uselt köp i dagsläget. Att intel sänker CPU priserna till hälften 22 Juli är ju ett tecken också.

Ursprungligen av Firechild:

En kvalificerad gissning är att nya MacPro:s kommer i Oktober med Leopard förinstallerat och dual Quad CPU:s i de två största samt en budget variant med dual duo 3 som hamnar under 20.000 ink moms. Med andra ord, vänta till oktober, annars gör man ett uselt köp i dagsläget. Att intel sänker CPU priserna till hälften 22 Juli är ju ett tecken också.

Bjäbb,Bjäbb...man kan ju ha fel men nu MÅSTE det vara nära
Ingen som hört nåt...

"Att intel sänker CPU priserna till hälften 22 Juli är ju ett tecken också."

Säger bara en sak: MUMMA! ;D

  • Oregistrerad
  • 2007-07-24 20:02

Att intel sänker betyder ju inte att apples priser kommer sänkas Dom vill ju ha höga intäkter, räknat i pengar också

Att bli kåt av "Jag har många core kärnor" känns helt fel. Jag har haft min 2x2.66 Mac Pro nu sedan den lanserades (11 månader eller vad det blir) och kan inte direkt säga att jag kunnat nytta alla mina kärnor fullt ut. Fler kärnor kommer inte göra att mina applikationer flyter bättre.
Nu är jag dock en vanlig konsulemt som varken kör Mathlab eller Lightroom med 37 triljarder bilder. Jag spelar spel, använder officepaktet, kör Windows Vista (Mest spel o lite annat jox).
Det som tar mest CPU är spel, men det går tyvärr inte att utnyttja flera core speciellt bra då spel är Realtime och kan inte dela upp saker i för många trådar för då får dom syncproblem (Id skrev en intressant artikel i ämnet för ett tag sen)

Hej,

Tänkte att jag skulle bumpa upp denna tråd lite, Vad tror ni, är just nu grymt sugen på ny burk. De var ett tag sen Mac pro`n vart uppgraderad, den listas som Neutral - Mid product cycle på buyers guide. 141 dagar sen senaste uppgraderingen och 210 dagar i snitt mellan uppgraderingarna.

Mac pro 2Ghz är redan mer burk än jag behöver, köper den för att jag vill kunna sätta i mer än 4 gig ram + uppgradera grafikkortet.

Jag sitter idag på en powerbook 1.6 Ghz med 1.5 gig ram, har väntat fram och tillbaka på uppgraderingar/ny imac osv.

De är ju ett Apple event i faggorna samt att Leopard releasen är nära. De känns ju som två tänkbara tillfällen för uppgradering.

Ska man slå till eller vänta de sista 69 dagarna innan de 210 snitt dagarna infaller. De kan ju bli fler dagar och de kan även blir färre.

Mvh

Adrian

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-23 22:11
Ursprungligen av Elvis666:

Ska man slå till eller vänta de sista 69 dagarna innan de 210 snitt dagarna infaller. De kan ju bli fler dagar och de kan även blir färre.

Köp eller vänta, det är ju frågan. Inte lätt eftersom det endast ryktas om släpp av datorer. Jag själv använder 2,66GHz Dual-core och är väldigt nöjd. Många har just denna. Och de flesta är väldigt nöjda. Har själv slängt in mer minne och fler hårddiskar. Och denna burk räcker länge för min del.

Du har tänkt sätta in mer minne och uppgradera grafikkortet. Ja, kanske kommer det ett bättre eller mycket bättre grafikkort i nästa uppgradering av MP. Men detta är ju osäkert, liksom när uppgraderingen sker.

Har du möjlighet att köpa MP 2,66 nu så slå till på det. Och uppgradera grafikkortet och putta in mer minne. Sen har du en burk som kommer att tjäna och göra dina dagar lättare.

Ps. Glöm inte att köpa till AppleCare Protection Plan som förlänger garantin med ytterligare 2 år och telefonsupport med 275 dagar+2 år. Eller vänta och skaffa det inom 1-års garantin. Kravet för att förlänga garantin är att AC PP aktiveras inom 1 år.

  • Medlem
  • 2007-08-24 14:25

Intel tycks planera att inom kort lansera nio nya processorer, enligt TG Daily. Macbidouille menar att dessa Penryn-proppar släpps under fjärde eller t o m tredje kvartalet 2007.

Ju mer jag läser om Intelprocessorer och deras olika namn, desto mindre fattar jag. Snacka om att känna sig gammal. Det är som grafikkort för PC, det finns fyrtio likadana fast olika.:">

My point is... Att lanseras det nya processorer (de första med 45 nm) kanske resulterar i en sån där diskret uppgradering som Apple gör ibland. Och även om Åttakärnaren kom i våras har det inte hänt mycket med Mac Pro-avdelningen på länge.

Jag är så jävla sugen på att tillintetgöra mitt sparkonto, men det vore ju kul om det inte kom några omvälvande nyheter på åtminstone ett par månader därefter (typ: annan typ av moderkort, fb-dimm byts bort, nya Neo Xeon Penryn Dymo Ultra 5 GHz med 47 kärnor).

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-24 17:27
Ursprungligen av lufra:

Jag är så jävla sugen på att tillintetgöra mitt sparkonto

Hehe... Kan på rak arm säga att du inte är ensam...

Jag skulle vilja se en ny modell också, men jag skulle vilja nischa det lite. Jag skulle vilja se ett turnkey system 101% anpassat för Final Cut Studio som kan redigera 4k (Flytande med t.ex. RED codecen) Tror många posthus skulle titta på en sån lösning. Idag kostar det kanske 200k med en "Macpro 8a" och en Xserve Raid. Vilket är rätt billigt om man börjar titta på vad alla andra turnkey system kostar. Det var ju snack om det för ett par månader sen men det kanske bara var spekulationer runt FCP2.

Men Intels 45'or skulle nog göra macen gott. Kan nästan steka ägg på min idag. "Ram-moderkorten" i min blir allifall otroligt varma.

Kanske inte behöver vänta så länge ändå, http://mac.feber.se/feber/art/27423/pressevent_den_5e/

/Adrian

  • Medlem
  • 2007-08-27 12:50

Grejen den femte gäller enligt ryktet nya iPodar, enbart. I fantasin dock...

Kenneth: Ja fy bubblan så smaskens. Säg 16 kärnor eller så, Dual•Dual•Dual•DUAL-core!

Läste på macfeber, att minst av en av produkterna de skulle presentera va en ipod.

Låter som de ska komma fler produkter då.

/Adrian

  • Medlem
  • 2007-08-27 16:48

Yeah, you wish.

I wish!

Är inte en av de nio processorerna som Intel skall lansera en mobil 4core processor? Tror ni att Apple släpper en MacBook Pro med 4 kärnor?

  • Medlem
  • 2007-08-28 16:11

Det tycks finnas en viss möjlighet att de gör det, ja. Kanske i januari.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-05 19:33

Jag vill ha en liten knubbig 12"are med 4 proppar, vore ball, omän hyffsat omöjligt.

Det som främst hindrar mig från att köpa en Mac Pro i dag är de oerhört trötta grafikkorten som kommer med. Hur kommer det sig att man med en mid-modell från Dell eller HP får monster-grafikkort i jämförelse med de som sitter i en Mac Pro? Det ska ju vara Apples värstingdator?!

Det är fortfarande inte möjligt att köpa ett kraftigare (annat än de 3 man kan välja mellan i apple store) grafikkort separat och sätta in i sin Mac pro?

Vad tror ni man kan förvänta sig vid nästa uppdatering? Och när tror ni den kommer? Hade egentligen tänkt att byta ut min G5 Quad mot en Mac Pro nästa månad.
Fast kanske dumt att göra det om nåt nytt förhoppningsvis kommer snart. Hmm...
Hur stor prestanda skillnad är det egentligen mellan en 2,66 Dual och en 3.0 Quad?
Är det en bauta skillnad eller...?

Fann lite rykten här:
http://macslice.com/2007/09/20/new-mac-pro-lineup-coming-soon/

Senast redigerat 2007-09-20 18:38
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-09-20 18:46

Hej!
Kolla Mac World, ny processor på G i Januari

Ursprungligen av Zekes:

Hej!
Kolla Mac World, ny processor på G i Januari

Ja, det finns en artikel på MacWorld idag, där man berättar om nya processorer i januari. Men det är till MacBook Pro. Den här tråden handlar om Mac Pro. En viss skillnad.

För mig känns det som att den vettigaste uppgraderingen av Mac Pro man kan göra är att byta ut grafikkorten, gärna mot Geforce 8000-serie t.ex. Nu när Macbook Pro kör dem, så kan det väl inte vara brist på drivrutiner det handlar om?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-21 21:41

Minns någon hur uppdateringsfrekvensen var för PowerMac-modellerna? Kanske har de valt att inte uppdatera Mac Pro så ofta med tanke på prisnivå och att de inte säljs i samma omfattning som alla andra stationära/bärbara? Jag bara spekulerar nu...

Ursprungligen av Reisan:

Minns någon hur uppdateringsfrekvensen var för PowerMac-modellerna?

Bara att kolla MacRumors Buyer's Guide:
- augusti 2002
- januari 2003
- juni 2003
- november 2003
- juni 2004
- april 2005
- oktober 2005
- augusti 2006
- april 2007

Dvs oftast 5 eller 6 månader, men ibland så mycket som 10 månader mellan modellerna.

Bevaka tråden