Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inbjudan till dialog: Ordbehandling utan MS Word

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

(En fundering medan jag installerar Rational-verktyg i min Parallels-miljö...)

Jag råkade notera häromdagen hur grymt mycket effektivare jag är på att skriva ner ideer och text i OmniOutliner (Circusponies Notebook går lika bra) jämfört med om jag hade suttit med MS Word eller någon annan ordbehandlare...

På något vis skulle jag vilja ha en ordbehandlare som lät mig vara lika effektiv, men som också lät mig formatera dokumenten när det behövdes.

Jag är inte ute efter någon MS-bashing (även om man borde kunna stämma dem för förlorad produktivitet hos befolkningen, men det får bli i en annan tråd).

Jag tror inte på Neo/OpenOffice för detta ändamål (en MS Word-kopia som, även om jag uppskattar insatsen och initiativet, aldrig kommer att bli bättre än det original som det försöker kopiera) men det kanske finns andra åsikter om det?

LaTeX skulle jag kunna tänka mig vore en variant, men jag har inte hittat någon miljö som känns tillräckligt 'slick' för att jag skall orka ta mig över den tröskeln (någon kanske vill uppmuntra mig att göra det?)

Now finally, the
<main subject>
Det jag vill höra från 99-användarna är, hur kör ni? Några underbara tips som jag missat?
</main subject>

Tack för alla balanserade synpunkter och goda tips som jag vet ni sitter inne med!

Ursprungligen av tvamvarg:

(En fundering medan jag installerar Rational-verktyg i min Parallels-miljö...)

Jag är inte ute efter någon MS-bashing (även om man borde kunna stämma dem för förlorad produktivitet hos befolkningen, men det får bli i en annan tråd).

För min del blir jag lika irriterad varje gång jag använder Word. Beskäftig, motsträvigt, buggigt, gör envist som det vill och inte det jag vill. Önskar att det fanns en stark konkurrent med bra gramatikkontroll på många språk!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-21 17:33

Word behöver egentligen bara - om jag ser det - dom som skriver feta avhandlingar med 400 fotnoter. Och dom som skyfflar dokument fram och tillbaka i ett arbetsflöde med många andra (både inom win o mac-sfären)...därför att alla andra sitter med Word (som egentligen bara dom som skriver feta avhandlinga med 400 fotnoter behöver).

Jag har nu helt gått över till Pages (som vuxit till sig och blivit en riktig ordbehandlare). För mindre snabbare anteckningar och temporära copy/paste-dokument använder jag Textredigeraren.

Jag har själv inte haft något av Office-programmen installerade sedan över ett halvår. TextEdit och TextMate räcker i de flesta fallen gott och väl. Oftast kommer jag på mig själv med att skriva vanlig oformaterad text. Ska jag köra formaterad text blir det LaTeX.

Ursprungligen av mjg:

Word behöver egentligen bara - om jag ser det - dom som skriver feta avhandlingar med 400 fotnoter. Och dom som skyfflar dokument fram och tillbaka i ett arbetsflöde med många andra (både inom win o mac-sfären)...därför att alla andra sitter med Word (som egentligen bara dom som skriver feta avhandlinga med 400 fotnoter behöver).

Feta avhandlinar med 400 fotnoter, då är det LaTeX man ska använda, och även något som till stor del används, även om Word inte är helt orepresenterat.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-22 11:16
Ursprungligen av Marcus K:

Jag har själv inte haft något av Office-programmen installerade sedan över ett halvår. TextEdit och TextMate räcker i de flesta fallen gott och väl. Oftast kommer jag på mig själv med att skriva vanlig oformaterad text. Ska jag köra formaterad text blir det LaTeX.

Feta avhandlinar med 400 fotnoter, då är det LaTeX man ska använda, och även något som till stor del används, även om Word inte är helt orepresenterat.

Jag kan bara utgå från egen erfarenhet - har kommit i kontakt/känner 12 doktorander/disputerade: Alla använder Word. Alla. Deras professorer också. Alla.

  • Medlem
  • 2007-08-22 13:28
Ursprungligen av mjg:

Jag kan bara utgå från egen erfarenhet - har kommit i kontakt/känner 12 doktorander/disputerade: Alla använder Word. Alla. Deras professorer också. Alla.

Beror ju lite på vad och var man läser

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-24 00:12
Ursprungligen av laax:

Beror ju lite på vad och var man läser

Alla är humanister (mest historia) och arkitekter.

Förresten....jag tror att jag hittat mitt program för noteringar och småfakta som jag vill ha lättillgängligt och snabbt: Sidenote. jag har ställt in så att den lilla anteckningsboken kommer in från höger kortsida när jag trycker F1-tangenten. Trycker jag F2-tangenten så kommer den in med ny sida som är redo för omedelbar anteckning eller paste. Jag tror att programmet (som dessutom är minimalistiskt snygg) inte utvecklas längre, men för mig har det redan allt. jag rekomenderar alla nyfikna att testa denna lilla juvel.

PS. tråden handlar om ordbehandlare. Citat från LaTex web:
"LaTeX is not a word processor! Instead, LaTeX encourages authors not to worry too much about the appearance of their documents but to concentrate on getting the right content." DS.

Senast redigerat 2007-08-24 00:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 14:05
Ursprungligen av mjg:

Jag kan bara utgå från egen erfarenhet - har kommit i kontakt/känner 12 doktorander/disputerade: Alla använder Word. Alla. Deras professorer också. Alla.

Låter som ekonomer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 20:43
Ursprungligen av mjg:

Word behöver egentligen bara - om jag ser det - dom som skriver feta avhandlingar med 400 fotnoter. Och dom som skyfflar dokument fram och tillbaka i ett arbetsflöde med många andra (både inom win o mac-sfären)...därför att alla andra sitter med Word (som egentligen bara dom som skriver feta avhandlinga med 400 fotnoter behöver).

Jag har nu helt gått över till Pages (som vuxit till sig och blivit en riktig ordbehandlare). För mindre snabbare anteckningar och temporära copy/paste-dokument använder jag Textredigeraren.

Jag använder Word dagligen (i avhandlingsarbete) och använder bara en font. Jag är kanske udda men jag har införskaffat den nya versionen av iWorks och är inte alls imponerad av Pages (däremot är ju Keynote helt grym!). Den har kanske fått bättre orbehandlarfunktioner (och överglänser som tidigare Word när det gäller t.ex. bildbehandling) men den är ingalunda en bättre ordbehandlare än Word.

Hmm, vanligaste argumentet för att använda MS Word är väl ändå, för dem som önskar alternativ, endera att
'alla andra gör det' (till och med våra offentliga institutioner väljer ju ofta att publicera samhällsinformation i .doc-formatet, som om det var någon jäkla standard), eller att
'IT-chefen valde det' (organisationen standardiserade på MS Word, och tillåter kanske inte ens användaren att installera något annat på sin dator...).
Trist men...

  • Medlem
  • 2007-08-22 13:20

\LaTeX för all formaterad text. Oavsett omfång. Stora dokument är lätta att dela upp och en bibtex databas för referenser. Skrev tidigare i TexShop det är för mycket overhead och använder Emacs och terminalen istället. För kortare anteckningar skriver jag med Nano/Pico.

Delning av dokument körs med en svn/cvs.

Tröskeln är ganska hög men när man väl lärt sig allt går det lätt och snabbt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-21 17:37

Jag brukar skriva direkt här i forumet.

Förstår inte behovet av en separat textbehandlare.

Har också bytt till nya Pages, tycker den klarar av allt jag behöver, sen är den mycke mer Äpplig än vad Word är.

Boktips hos Amazon:
Just Say No to Microsoft: How to Ditch Microsoft and Why It's Not as Hard as You Think [ILLUSTRATED] (Paperback)

Jag har tyvärr inte läst den själv men den verkar handla om hur man skippar alla program i Office-paketet och ersätter dem med andra oftast Open Source-program. Hur mycket "Mac" det är i den vet jag inte.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-21 18:21

Testade just pages i iwork 08 och blev förtjust. Nu slipper jag word som jag aldrig trivts med.

Själv har jag provat ett otal ordbehandlare och jag tycker alla suger jämfört med MS Word. De enda två som är i närheten, och i vissa avseenden faktiskt bättre, är Nisus Writer Pro och Mellel. Anledningen till att jag ändå föredrar Word är att det är så mycket mer anpassningsbart och dessutom mer kompatibelt med omvärlden.

Det folk brukar irritera sig på i Word är autoformatering, autokorrgering etc., men det är ju saker som enkelt kan stängas av. Gränssnitt och funktioner kan anpassas praktiskt taget hur långt som helst. Själv är jag otroligt förtjust i dispositionsläget som jag använder hela tiden för att strukturera mina texter.

Som texteditor, dvs då jag programmerar, hackar i config-filer, XML o dyl. använder jag BBEdit

"Alla använder Word" - "Feta avhandlingar" - nonsens.

Många använder Word för att de inte vet att det finns alternativ, de inte gitter lära sig ett program till, deras "chef" inte tillåter andra ordbehandlare, eller för att "IT-avdelningen" är MS-certifierad ( vad nu det skulle tillföra ). Det finns hur många logiska förklaringar som helst till Words dominans - men är det en bra orbehandlare?

Jovars, tillsammans med alla andra, duger det till mellankorta manuskripit. Att det skrivs avhandlingar med 300+ fotnötter är inget bevis på att Word är bra på det, utan att det var det enda alternativet ( se skäl ovan ). Alternativ för större dokument; FrameMaker och Ragtime, för mindre dokument; WordPad ( mfl. ) och mitt emellan; Works i olika skapnader.

I slutet av åttiotalet var WriteNow i ropet i akademiska kretsar, men dog sotdöden. HyperCard kom-sågs-försvann. Jag tror att det handlar mer om hur vi organiserar kunskapen, inte hur vi fäster textmassan på papper, verkligt eller imaginärt. OmniOutliner kanske är en väg att gå, men det är trots allt en linjär ordbehndlare. MindMapping kanske - associationsstyrd kunskapsuppbyggnad?

Mantaray försöker använda .RTF som standardformat och jag använder textredigeraren för 95% av allt jag skriver. Fungerar fint för mig

Word är standard. Tycker det fungerar väldigt bra. Har gått kurs och kan det hyfs. Word klarar av det jag vill att det ska klara. Ska titta lite på Pages när jag har tid. Förstår inte dock varför jag ska kravla över den tröskeln eftersom Word är kanon till det jag använder det till?

/ Midmus

word är ett virus som gör saker som jag inte vill. Skönt att pages äntligen vuxit till sig och blivit en ordbehandlare som räcker till för alla mina behov. Trist att word ska vara en sådan standare, det borde ju vara pdf för slutdokument som inte ska petas i.

  • Medlem
  • 2007-08-22 11:29

Bra tråd (om vi kan hålla våra huvuden kalla)!

Jag använder Textredigeraren till nästan allt. Jag har påbörjat en lista med sålda bilder i wordformat. Tabellfunktionen tycks mig fortfarande lite kryptisk och bökig, men det beror mindre på Words eventuella dålighet och mer på att jag inte har djuplodat alla funktioner (man har ju annat att göra).

Ganska nyligen upptäckte jag att Textredigeraren också har funktioner för spalter, tabeller och liknande jox. Fatta så king! Jag har tänkt sätta mig någon dag och lära mig allt om det, eller - en liten förhoppning – snubbla över en tutorial någonstans.

Jag fängslas av tanken att använda det simplaste programmet till så mycket som möjligt. Därför undrar jag ibland vad det är för avancerade funktioner folk behöver Word till. Fotnoter har jag ännu inte behövt: det kanske skulle vara det som saknas i Textredigeraren.

Ursprungligen av lufra:

Ganska nyligen upptäckte jag att Textredigeraren också har funktioner för spalter, tabeller och liknande jox. Fatta så king! Jag har tänkt sätta mig någon dag och lära mig allt om det, eller - en liten förhoppning – snubbla över en tutorial någonstans.

Minsann, det där hade jag missat. Använder rätt ofta TextEdit också och nu blev det ju ännu lite mer användbart.

Ursprungligen av laax:

\LaTeX för all formaterad text. Oavsett omfång. Stora dokument är lätta att dela upp och en bibtex databas för referenser. Skrev tidigare i TexShop det är för mycket overhead och använder Emacs och terminalen istället. För kortare anteckningar skriver jag med Nano/Pico.

Tröskeln är ganska hög men när man väl lärt sig allt går det lätt och snabbt.

Japp jag skall nog börja min klättring... Kommer inte att köra via emacs dock och tar hellre lite overhead Rekommendationer på bra miljö för en Intel/Tiger-mac välkomnas.

Ursprungligen av leonardo:

OmniOutliner kanske är en väg att gå, men det är trots allt en linjär ordbehndlare. MindMapping kanske - associationsstyrd kunskapsuppbyggnad?

Nu snackar vi! En icke-linjär texteditor skulle jag gärna suga i mig, vet inte för mitt liv hur den skulle se ut dock... (inte så förtjust i mindmappingprogrammen generellt, FreeMind undantaget möjligen)

Ursprungligen av martin wijk:

De gångerna jag måste göra en snygg .pdf skriver jag i fishpad och färdigställer i InDesign(haha, helt fel, men det blir helt enkelt bäst), och kalkylporgram använder jag mig helt enkelt inte av

Hmm fishpad... Han verkar installera om sin server just nu, men så snart jag kan få tag på den skall det testas!

Tack för contribs so far, allihop! Som sagt, håll huvudet kallt och snacka inte ner varandras erfarenheter.

Jag använder Textredigeraren för enklare texter (utkast, anteckningar, listor osv) och NeoOffice för t ex hemtentor och sånt som kräver lite mer formattering (och när jag behöver spara dokumentet som .doc eller .pdf, vilket är ganska ofta). NeoOffice startar väldigt långsamt på min dator, men jag använder ändå det mycket hellre än Word, vilket säger en del om hur mycket jag hatar att använda Word...

Word i windowsmiljö tycker jag är grymt bra, precis som excel!
I macOS är dom helt hemska, och jag står inte ut mer än en halv sida skriven text åt gången.
Jag fattar inte hur det kan vara så stor skillnad plattformerna emellan?!
Allt är lite segare, känns "sämre", och jag får aldrig samma flow i mitt arbete.

Funktionerna i programmen är däremot kanon, jag minns när jag jobbade med ett team ingenjörer som sysslade med performancetester och jag sammanställde tekniska data, Excel var HELT oumbärligt och klarade av precis allt vi nånsin behövde(som vi inte hade specialskrivna program för), och gjorde det helt galant -hela tiden(!).

Nu för tiden pluggar jag, och jag pluggar inte sånt som jag måste sammanställa och skicka runt till folk vilket är tur, för något lika bra programpaket för OSX har jag inte hittat.
De gångerna jag måste göra en snygg .pdf skriver jag i fishpad och färdigställer i InDesign(haha, helt fel, men det blir helt enkelt bäst), och kalkylporgram använder jag mig helt enkelt inte av

Skulle jag vara lika beroende av en bra ordbehandlare och ett bra kalkylprogram som jag nu är av programmen i CS3 bytte jag plattform fortare än kvickt! (eller så köpte jag i alla fall en intelmac så jag kunde dualboota )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 12:28
Ursprungligen av martin wijk:

Word i windowsmiljö tycker jag är grymt bra, precis som excel!
I macOS är dom helt hemska, och jag står inte ut mer än en halv sida skriven text åt gången.
Jag fattar inte hur det kan vara så stor skillnad plattformerna emellan?!
Allt är lite segare, känns "sämre", och jag får aldrig samma flow i mitt arbete.

Instämmer. MS Word i Windows (modell före 2007) är riktigt trevligt att använda i jämförelse, macens motsvarighet är sämre på alla sätt. Ologisk, krånglig, seg, instabil...

En vettig version av MS Word (och Excel) är något jag saknar på macen. Andra ordbehandlare fungerar tyvärr inte friktionsfritt när man vill lägga in tabeller/bilder/etc och jobba med dokumentet både på PC och mac, speciellt inte när dokumenten är >50 sidor.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-22 13:23
Ursprungligen av trissen:

Andra ordbehandlare fungerar tyvärr inte friktionsfritt när man vill lägga in tabeller/bilder/etc och jobba med dokumentet både på PC och mac, speciellt inte när dokumenten är >50 sidor.

Testa nya Pages.

  • Medlem
  • 2007-08-23 09:31
Ursprungligen av trissen:

Andra ordbehandlare fungerar tyvärr inte friktionsfritt när man vill lägga in tabeller/bilder/etc och jobba med dokumentet både på PC och mac, speciellt inte när dokumenten är >50 sidor.

Minsann. Min erfarenhet är att Word suger duktig när man vill lägga in bilder och jobba med dokument på både PC och mac, speciellt när dokumenten är >50 sidor...

Det enda som fungerat i de situationerna var FrameMaker (salig i åminnelse) , men nu är det tyvärr omöjligt om man vill jobba på båda plattformarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-23 10:28

Jag använder bara Textredigerare till allt jag skriver. Men så sitter jag inte och skriver stora saker. Största jag skriver det skriver jag i Mail... Antar att det blev lite offtopic det här inlägget.

Mycket intressant tråd.

Textredigeraren duger väl dock inte för innehållsförteckning o dylikt?

Problemet med pages är att jag måste 'Exportera' till wordformat hela tiden. (Jag är ju, precis som alla andra, omgiven av Word-användare)

Intressant tråd

Hrm, jag är väldigt kluven. Jag kör både Mac och Windows och när jag skrev min C-uppsats då använde jag Mellel och det fungerade bra. Det tar dock lite tid att lära sig Mellel men sedan blir det lättare. Word däremot är lättare att använda fast det är lätt att bli irriterad av dessa auto-funktioner. Jag är tyvärr tvungen att köra MS Word pga jobbet inte erbjuder mig en egen arbetsdator och att jag kör Windows på stationära och Mac på min ibook. Det är väldigt jobbigt att flytta dokument mellan olika miljöer och konvertera format. Så jag kör Word mest tyvärr. Men sedan är det ett annat problem med Word, många datorer har äldre version av Word, typ 2002/97 och nu finns ju 2003 med XML och 2008 är på väg. Detta skapar också problem att flytta dokument mellan äldre och nyare format, suck.

Häromveckan såg jag ett nytt ordbehandlarprogram som körs via webbläsaren och använder flash (Google apps kör ju Ajax) som kan vara väldigt intressant:

Buzzword

Den här ordbehandlare kör man via webbläsaren som fungerar utmärkt i både Safari och Firefox oavsett Windows eller Mac. Företaget har ambitionen att skapa ett riktigt ordbehandlarprogram som kan köras offline och online. Programmet körs alltså i flash.

Kanske den här är en bra lösning på sikt så att man kan jobba i olika miljöer utan att behöva ta hänsyn till vilken version, format och att skriva flytande utan hindras av dessa.

Jonas

Bevaka tråden